I
Ska skaffa ett larm till vårt 1 1/5-planshus med fiber. Har kollat och funderat en del men vet inte om jag blivit så mycket klokare. Kan tänka mig att ge 6-7000 kr.

Minimumkrav:

  • Central med GSM-uppkoppling
  • En rörelsedetektor
  • En magnetkontakt
  • En rökdetektor
  • Trådlös manöverpanel för placering innanför entrédörr

Sen vore det trevligt att kunna komplettera med fler detektorer, kamera m.m. framöver.

Kandidater:
Visonic PowerMax Complete (finns hos protexus, trygga hem, http://www.powermax-alarm.co.uk mm.). Kan kompletteras med en inbyggd webbserver (powerlink). Kostar 5-7000kr i Sverige. Verkar fungera stabilt.

Visonic PowerMaster-10 G2 http://www.visonic.com/Products/PowerG-Wireless-Property-Protection/pg-control-panels/powermaster10
Nyare modell med bättre radio och dubbel livslängd på batterierna.

Strax över 7000kr med rökdetektor och kamera hos Larm Skydd AB Karlstad: http://www.klsab.se/larm-paket-powermaster-10-pircam-gprs-k/112-0. Nackdelen med kamerdetektorn vad jag kan se är att man inte kommer åt bilderna från kameran om man inte är uppkopplad till larmcentral..

Är det någon som har erfarenhter av Larm Skydd AB Karlstad? Protexus verkar annars mycket bra men säljer bara PowerMax-serien.

Bör jag istället kolla på andra larmfabrikat? DSC verkar mycket populära men http://www.teletec.se listar inga priser.
 
Visonic PowerMaster-10 G2 [länk]
Nyare modell med bättre radio och dubbel livslängd på batterierna.

Strax över 7000kr med rökdetektor och kamera hos Larm Skydd AB Karlstad: [länk]. Nackdelen med kamerdetektorn vad jag kan se är att man inte kommer åt bilderna från kameran om man inte är uppkopplad till larmcentral..

Är det någon som har erfarenhter av Larm Skydd AB Karlstad?

Hej!
Du frågade om erfarenheter av KLSAB. Tänkte jag ska dela med mig av mina väldigt färska.
Jag beställde ett paket med centralen Visonic PowerMaster-10 G2, från Larm Skydd AB Karlstad.
De var ruskigt snabba att svara på mejl, angelägna om att ge goda råd om hur jag ska planera mitt larm. Råden hjälpte mig att tänka om kring några detaljer, vilket jag tycker kändes bra.

Vid telefonkontakt var de väldigt tillmötesgående och inriktade på snabb service och leverans. Att byta till husdjurssäker pircam var enkelt att komma överens om per telefon.

Från beställning till det jag hämtade ut paketet på utlämningsstället gick det två dagar (erfarenhetsmässigt är det väldigt snabbt, där jag bor). Beställde från webshoppen (som fungerade helt okej) i onsdags och hämtade ut paketet idag fredag.
Paketet var väl emballerat i dubbla kartonger, retursedel (för eventuell retur) bifogades i lådan. Hela köpet kändes tryggt och sympatiskt.

Än har jag inte monterat larmet men tittar man på instruktionsfilmerna som ligger ute på klsab:s hemsida, verkar installation och setup vara rätt logisk.

Jag förstod det inte som du skriver att "man inte kommer åt bilderna från kameran om man inte är uppkopplad till larmcentral" , men det lär jag väl bli varse. På klsab pratade de (och här medger jag att jag har en dålig minnesbild) om någon server som var på gång att sättas upp. Jag får ringa dem om jag inte får det att fungera med bildöverföringen. Vad är annars poängen med kamera till larmet, undrar jag?

Jag kanske återkommer med erfarenheter av setup och installation. Lycka till med ditt val av larm.

MVH
Harpan
 
Hej
För att du som användare skall komma åt bilderna måste larmet vara anslutet till en IPMP server. Idag finns en eller två larmcentraler som har denna server installerad. Men det är upp till larmcentralen Att tillåta bilderna att vidarebefordras till användare. Så man får räkna med abonnemang hos en larmcentral. Åtminstone en av larmcentralerna tillåter inte bilderna att skickas till användaren.
Om larmcentralen är villig att vidarebefordra bilderna så går de vi epost. Kan gå som mms om utsutning installerats för det men då tillkommer säkerligen avgifter för den trafiken.
 
I
Harpan, kul att din beställning från KLSAB fungerade smärtfritt!

CAOL ILA, tack för infon ang IPMP servern. Känns ju rätt meningslöst med kamera om man inte är ansluten till (rätt) larmcentral. Om jag köper ett larm så vill jag själv att full koll och tänkte köra utan larmcentral. Såg att Visonic hade eller hade haft en testserver uppsatt men det känns ju inte som något seriöst alternativ,

Fundera istället på att hyra dyrt larm via securitas och istället kolla på att köpa eget larm om några år :)
 
Eller så tar du ett Powermaster-10 utan kamera, resten verkar ju bra med SMS-funktion och så vidare. KLSAB verkar vara entusiaster som lägger ut filmer på youtube.

Jag har för mig att jag sett info om detta att typ "OBS! måste gå via server för att se bilder" på deras sida men hittar inte det nu. Så antagligen kommer jag ihåg fel eller så har dom tagit bort denna info (hoppas inte med avsikt att sälja mer då ovanstående hyllning skulle få glorian rejält på sned).

Annars kan väl en vanlig webkamera med inbyggd server vara ett alternativ, har läst här på forumet hur man kopplar en sån att bara vara på när larmet är aktiverat (vet inte hur det går med Powermaster-10 dock, behövs en PGM utgång har jag för mig att det hette). Det är sånt som får mig att vila på beställningsavtryckaren just nu...
 
I
Manual till PM-10 finns på svenska här: http://www.doorsafe.se/files/Install_manual_PowerMaster-10.pdf eller på engelska hos visonic: http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaster_10_30_Installer_Guide_English_D-303222.pdf

Vad jag förstår så har PowerMastern en PGM men sen fattade jag inte om visonic hade begränsat den eller ej.

KLSAB skriver ut begränsningen med kameran om du går vi meny "Inbrottslarm för företag". Går du däremot in via menyn "Villalarm" så står det helt missvisande: "En ny larm lösning från Visonic som levererar bilder vid larmtillfället via mail tillsammans med larmbesked ". Detta är ju bara sant om du är ansluten till en speciell larmcentral och att de har den goda viljan att skicka dina bilder tillbaka till dig :)
 
RilleRock
Riktigt ful var den iallfall.
 
i-balk skrev:
Vad jag förstår så har PowerMastern en PGM men sen fattade jag inte om visonic hade begränsat den eller ej.

KLSAB skriver ut begränsningen med kameran om du går vi meny "Inbrottslarm för företag". Går du däremot in via menyn "Villalarm" så står det helt missvisande: "En ny larm lösning från Visonic som levererar bilder vid larmtillfället via mail tillsammans med larmbesked ". Detta är ju bara sant om du är ansluten till en speciell larmcentral och att de har den goda viljan att skicka dina bilder tillbaka till dig :)
Hej i-balk, tack för kommentarerna! Jag gick in via menyn för villalarm på klsab.se och såg inte infon du visar här. Min mening var att äga larmet själv, slippa abonnemangskostnader och själv ta emot bilder, helst via mms. Lutar åt att det blir svårt.

Hittade info om Visonics PGM här: http://www.visonic.com/Data/Uploads/PGM-5_English_Installer_Guide_D-302182.pdf . Jag har ingen expertis på området, vet t.ex inte vad PGM står för... :) kan heller inte se mig stå och koppla in någon IP-kamera. Är detta överkurs för en nybörjare på larm? För mig stod nog enkel thandhavande högt upp på listan vid valet. Trodde detta paket med pircam skulle kunna vara bra.

Och RilleRock; tråden handlade kanske inte om vad som är snyggt eller ej. Jag tänker att uppfattningar om vad som är snyggt eller inte skiljer sig åt. Larm och god design verkar, vad jag sett inte vara två områden som pratat så mycket med varandra. Vet du några snygga larm? Länka gärna, tack.

Vänliga hälsningar!
Harpan
 
Hej!

Jag har själv nyligen beställt mitt larm (Powermaster-10) från KLSAB vilket har fungerat jättebra. Leveransen var snabb och kundtjänsten har varit väldigt bra och hjälpsam. Än så länge har jag inget att anmärka på!
Det man skall tänka på är att man inte får larmet färdigprogrammerat så som det är från vissa andra leverantörer - det krävs därför lite pyssel själv innan man är igång. Å andra sidan så var KLSAB billigare än övriga företag jag hittat så det var helt klart värt den egna arbetsinsatsen. Deras hjälpvideor på nätet underlättade installationen helt klart.

Mina intryck av Powermaster hittills är att det verkar vara ett väldigt stabilt och pålitligt larm. Enligt säljaren så skall även bildöverföringen från kamera till mobilen funka utan att vara ansluten till larmcentral - jag har dock inte hunnit med att testa detta själv ännu. Återkommer mer om detta lite längre fram!

/Kungkokos
 
Kolla med ditt försäkringsbolag..
Jag kör TLdetect med 2 rörelsecensorer, magnetkontakt och röksensor. Allt trådlöst. Manöverpanel innanför dörren och centralenhet. Larmet kostade mig inte en krona men betalar givetvis till Securitas varje månad. "Fick" det via Folksam vilka också ger mig en liten rabatt på premien när jag har larm.
Nu vet jag ju inte om det är larm med åtgärd du är ute efter.. Men om så, så behöver du knappast betala för utrustningen.
 
Hejsan,

Har nu installerat klart ett Visonic Powermaster-10 larm ifrån KLSAB. Leveransen kom dagen efter jag beställde och var väldigt smidigt att installera. Helt trådlöst och mycket enkelt att lägga till nya enheter och att skruva upp dem. Alla tänkbara funktioner går att ställa in och allt är på svenska. Tex så har jag satt upp 3 rök/brand detektorer, dessa kunde man välja att även använda som extra sirener vid inbrott.
Har även satt upp en rörelsedetektor i en verkstad som ligger ca 100 meter ifrån larmcentralen och ändå indikerar den att signalen är stark.
Köper du larmet ifrån KLSAB så tillhandahåller de serverfunktionen gratis så man får bilderna ifrån kameran skickade till sin egna e-mail utan extra kostnader eller abonnemang. KLSAB har även hört av sig och följt upp att installationen gått bra och kollat om jag har några ytterligare frågor, har aldrig varit med om så bra service tidigare.

Så jag kan bara sammanfatta med att jag är mycket nöjd med både Powermaster-10 och KLSAB. Inte det billigaste larmet på marknaden men det enda jag hittade med så bra räckvidd.
//KG
 
Jag har också köpt mitt larm där och är väldigt nöjd. Bra support både via telefon vid montaget samt i medskickade instruktioner. Inga problem att få hjälp fast jag ringde och frågade på en helg en gång. Fick hjälp direkt. Hade fått fel på en kameradetektor som saknades eller Centralen kunde inte hitta den. Fel på den kameradetektorn men det kom en ny innan jag hann skicka tillbaka den gamla så jag är mycket nöjd. Inte speciellt besvärligt att montera och programmera larmet. Tog mig en lördag att montera och sedan en kväll att programmera och prova bilderna.
 
Nu har jag också fått tummen ur och köpt larm av klsab(powermaster 10). Lika imponerad av larmet som av servicen. Väldigt tydlig dokumentation av larmet i pappersform + det som finns på klsab hemsida. Lätt att montera och konfiguera. Larmet känns väldigt stabilt och pålitligt. Ett stort plus för alla möjligheter med detta larm
 
Har köpt ett PowerMaster-10 från Karlstad, men för tidigt så jag har version 12 (tror jag). Försökte köpa till en trådlös temperaturdetektor i vinter men fick höra att den inte fungerade till min version. Tänkte uppgradera till nyaste versionen men fick hjälp att köpa en vanlig termostat som jag kopplade in med 1m kabel till den trådade sektionen istället. Fick med motstånd och en skiss exakt hur jag skulle koppla in termostaten och det har fungerat bra utan att att jag behövde uppgradera centralen. Finns inte med på hemsidan utan jag ringde och hörde om jag var tvungen att uppgradera centralen och hur jag skulle gå till väga.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.