Jag dränerade i April perfekt gött väder varmt å inget regn.. fuktig jord??? och.
 
Är oxå lite fundersam till det här med dränering.

Tittade på byggmax sida och där finns bild på hur man ska dra rören.

2uqyvj8.jpg

Stuprören från taket, det är det som kallas dagvatten? (grön)
Vatten in till fastigheten samt avlopp (gul)
Men till vad kopplar man vattnet från dräneringen?? (röd)
 
grön är dagvatten ja.
gul är vatten in och avlopp ut
röd är drän ut och kan kopplas ihop med dagvatten ut
avlopp för sig själv.
kanske grön är översvämmningsskyddsrör för dag och drän vatten så det inte stiger upp för mycket ??
bilden kanske skall visa att röret/rören skall var ett.
nä så här det nog... röd och grön är samma, de visar nog bara själva dagbrunnen delad...
 
Hej!

När man skall dränera, hur gör man man trappor som är helgjuten ? Dränerar man runt trappan då eller ?

Sedan hur har ni gjort med inkommande/utgående vatten och avlopp, har ni bytt dessa rör eller låter man dom vara ? Vi ska ta in en frima som skall utföra jobbe. Isodrän är de dom kör med, bra eller dåligt ?
 
Det finns en massa trådar beträffande Isodrän / Pordrän kontra isolering / system Platon. Av någon anledning använder de flesta här på byggahus det förstnämnda. Jag tror att man gör lite som alla andra, dessutom litar man på grävmaskinisterna som har diplom från Isodrän / Pordräns kick-off, eh, jag menar utbildning.

Pordrän / Isodrän går snabbt att montera och ser snyggt och redigt ut, dessutom både isolerar det och dränerar - allt i samma konstruktion. Som om det inte vore nog kan man återfylla med de gamla massorna. Osannolikt bra! ;)
 
Det finns en enkel anledning till att gördetsjälvare använder Isodrän och det kallas KUNDSERVICE. Jag tror jag ringde Pordrän fyra gånger och bad att få bli uppringd innnan jag sket i det och istället utvärderade mina Isodrän-alternativ. Superb support direkt från Isodrän!

Det finns mycket skrivet om detta på forumet och i min värld är Iso/pordrän och Platon två beprövade konstruktioner, var och en med lite olika fördelar. Finns ingen anledning att ge sken av att det skulle vara något lurt med Iso/pordrän.
 
Vad är det som är så fördelaktigt att lägga dubbla 100mm Isodrän/Podrän skivor? Att lägga ett extra lager för min del skulle kosta ca. 20 000:- mer, har 2-plans hus med källare. Ur värmesynpunkt så är det över mark som behövs isoleras mest.
 
Man skulle kunna tänka sig att det skulle fördubbla livslängden eftersom volymen dränerande porer fördubblas. När dessa är igensatta av fint material så fungerar inte dräneringen längre.

Att utföra en Pordrän/Isodrän dränering så att den får samma livslängd som en ordentlig dränering med ett väl tilltaget skikt dränerande stenmaterial mot exempelvis skivor av isolerande cellplast blir nog väldigt dyrt.
 
Jag har satt dubbla skivor isodrän på min grundmur. Kan hålla med att detta ur värmeisoleringssyfte kanske inte är värt 20k extra. Däremot e det min fasta övertygelse att du får en bättre "luftutbyte", en bättre funktion samt längre livslängd dessutom slipper du ju ev köldbryggor i och med förbandHar jobbat drygt 10 år med mark och anläggning. Men jag förstår om du väljer endskivats köra en skiva. Beror lite på inomhusklimateti källaren också.
 
I min värld skulle ett extra lager skivor endast motiveras av att man flyttar daggpunkten längre ut från väggen. Vill minnas att vi tidigare diskuterat här att ett lager skivor skulle kunna vara på gränsen till tillräckligt. Dvs, två lager skivor ger en torrare vägg. Här i huset har vi ett lager skivor och vad jag kan avgöra, torra väggar.

Jag har på ett hus tittat bakom en isodrän/pordränisolering som gjordes för 10-15 år sedan och det fanns inte några spår av fint material innanför markduken. I detta fall var det återfyllt med vanlig lerjord, dvs man har använt befintliga masssor.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag tror att man har 100 % RF hela vägen in mot väggen oavsett tjocklek på Isodränskiktet.
 
RF?? I dagens läge så har jag problem med fuktiga väggar i källaren och källarväggarna ligger ca 1,5m under mark och väggarna är ca 150mm hålstensbetong, så min tanke var att köra ett lager Isodrän samt ha 2 dm singel utanför med dräneringsrör och dagvattenrör. Det hade jag hoppats på skulle räcka...
Hur vet man var daggpunkten hamnar med enkelt samt dubbelt lager isolering?
 
Redigerat:
Det varierar med temperatur och fuktighet.
 
Hej
Dränering av grunden är något man gör för att bli av med grundvatten.
Isoleringen är för att flytta daggpunkten och för att få stopp på kapliärsuget.
Att lägga grus hela vägen upp när man kör med Isodrän/Pordrän är direkt felaktigt då man absolut INTE vill ha in regnvatten i dräneringen.
Regnvattnet leds bort mha hängrännor,stuprör,dagvattenledning och vid huset rätt marklutning.
Om det inte går att leda bort regnvattnet mha lutingen är mitt tips att lägga ett extra dränrör strax under marken en bit bort från huset för att leda bort ev regnvatten.
Fredrik
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Är det Isodräns montageanvisning du kommenterar eller var det bara ett allmänt inlägg i debatten?
 
  • Gilla
Husfadern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.