Jag inser att vår familj antingen behöver flytta, eller på sikt inreda den icke inredda vinden får att få till åtminstone två ytterligare sovrum. Där saknas isolering och det finns inte ens golvläggning, bara åsar och spån i princip.

Med allt fler barn, tror jag inte på att ta på mig hela projektet själv, måste leja en del av det för att hinna med.

Vad är ett grovt uppskattat kvm-pris, för att regla upp, isolera vägg/snedtak, regla upp för undergolv och bygga innerväggar? Skivmaterial, och ytskikt tänkte jag ta på mig själv på sikt.
 
10000 kr/m².
 
Det låter lite högt. Jag har själv börjat räkna på vad det skulle kosta att inreda vår vind. Det skulle innebära 20 m2 i boyta. (Mer golvyta, men allt räknas ju inte som boyta.) Det jag räknat på är luftspalt, isolering ca 200 mm, ångspärr, vitmålad råspont för att få en lite råare yta invändigt, 4 nya element med liten omdragning av värmeledningar och hamnar hittills på mellan 2' och 2,5' per m2 boyta. Jag har ännu inte fått med eldragning i kalkylen eftersom det skall ut på entreprenad och vi väntar med att ta in offerter tills det blir dags att påbörja projektet om något år. Allt beror ju på vilken standard man vill ha, men vi vill ha en lite råare stil där uppe och kommer t ex bara att måla befintligt trägolv.
 
Jag förstår att detta är mycket, mycket svårt att uppskatta, men tackar ändå för inläggen.

Spontant låter 2000 kr/m2 lite lågt och 10 000 kr/m2 mycket högt. Det senare är väl vad man brukar anse att nybyggnation av komplementbyggnader ligger på nyckelfärdigt. Det talar vi inte om här.

Det som jag bedömer behöver göras:
- Regla upp, kortla och väga av, samt att lägga golvspån i hela utrymmet ca 80-100 m2 totalt.
- Bygga två innerväggar, totalt ca 15 löpmeter vägg.
- Sätta skivmaterial (typ oljeboard) som skapar luftspalt mot yttertak, regla innanför denna, isolera och sätta "ångbroms" (färdigt för ytskiktsskivor).
- Ta upp hål för trappa mellan våningsplanen och regla upp trappans anslutningar/infästningar.

Trappa köpes (troligen separat), likaså tror jag att el och VVS kommer att ligga utanför detta.
 
Jag missade att du skulle ha hantverkare till att göra jobbet. Min kalkyl innehåller enbart material exklusive el-material.
 
Hur stort är huset? Ni ska inte höja upp taket utan bara inreda?
 
Tack för era svar.

Inga större byggnadstekniska förändringar, taket ska stå som det är och byggas på inifrån. Huset har en yta på drygt 100 m2, snarare 120 kanske. Snedtak, timmerväggar, längsgående grova stockar som håller taket (husstomme 1800-tal).
 
Håller nuvarande takstolar och bärande väggar för den ökade belastningen? Om inte så blir allt plötsligt mycket dyrare.
 
jarlh skrev:
Håller nuvarande takstolar och bärande väggar för den ökade belastningen? Om inte så blir allt plötsligt mycket dyrare.
Antar att du syftar på hanbjälken i takstolarna för att hålla uppe ett golv till övervåningen? Vi har ett hus från 1700-1800-tal helt byggt som en klassisk timmestomme. Det innebär att alla innerväggar är bärande och grova stockar håller/bär alla innertak. Huset har inga takstolar. Det ligger 5 grova stockar längs med husets längdriktning. Ovanpå dessa ligger bjälkar som håller taket. Tyngden av isolering, reglar och ytskikt som kommer att belasta taket, kan inte utgöra någon nämnvärd belastning, eller?
 
Bumbar tråden, tror ni jag kan komma till en mer precis uppskattning än mellan 2000 och 10000 kr per m2, med ovan beskrivna förutsättningar?
 
norrbottenstorpet skrev:
Bumbar tråden, tror ni jag kan komma till en mer precis uppskattning än mellan 2000 och 10000 kr per m2, med ovan beskrivna förutsättningar?
Varför inte bjuda in en firma och se över jobbet?
 
PCLarsson skrev:
Varför inte bjuda in en firma och se över jobbet?
Ska jag självklart göra, men det låter sig inte göras för än i sommar, då jag dels måste tömma vinden på en massa bråte från tidigare ägare, dels har jag byggt bort den gamla vindsluckan, så det är för närvarande ganska svårt att få upp några hantverkare på vinden för att ens se över den.

Därav börjar jag gärna med en uppskattning till en börja med.
 
Om du behöver ha upp vatten, avlopp, värme och el samt isolera, sätta upp väggar, ordna ytskikten och skaffa trapp så tror jag att du hamnar närmare 10kkr/m2 än 2kkr/m2. Om vi talar om 20m2 boyta så är 150kkr när det är färdigt rätt billigt.
 
80-100 m2 talar vi om, alla VVS jobb, ytskikt och trappan tänkte jag inte räkna med (där ska jag försöka jobba själv). Jag vet att det är mycket svårt att uppskatta, men jag måste börja med att bilda mig en uppfattning om det ens är lönt att gå vidare med idén.

Det är rätt nedslående prisbild du talar om, då detta med din bedömning skulle kosta mig närmare en mille! Om jag jämför vad min utbyggnad har kostat mig så har ca 35 m2 nybyggnation, inkl ny platta, husstomme och nytt tak kostat ca 4000 kr/m2. Eftersom det är betydligt mycket mindre jobb som jag tänker mig uppe på min vind har jag lite svårt att se att det ska kosta 10 000 kr/m2.
 
Det är lite svårt att bryta ut delmoment och försöka få till en prisbild. Risken är rätt stor att man hamnar lite fel. Den som kan det där bäst är du själv, för du vet hur det ser ut, har en plan för vad som skall göras och vet ungefär vilka hantverkare du behöver och vad de kostar där du bor. Om du tror att du skall klara av det med mindre pengar än vi föreslår så behöver det inte vara helt fel. Börja med att speca upp vad som skall göras i olika delmoment och sätt en prislapp på material och arbete. När man sedan kommit ned till att den sista strömbrytaren, skruven och maskeringstejpen är budgeterad så får man mer klart för sig vad kalaset kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.