Hej på er!

För mig kom det som en liten överraskning att plank var bygglovspliktiga.

Nu har jag då givetvis lite funderingar och frågor som ni här kanske kan hjälpa mig. Har försökt få tag på kommunens byggnadskontor under dagen utan succé samt även mailat utan svar, skall förstås göra nytt försök imorgon men vissa frågor känns dumt att vända med dom med risk för kryptiska svar.

Jag bor i Halmstad kommun och det står att jag behöver inget bygglov om:
"Bygga en mur, ett plank eller ett skärmtak kring eller över uteplatser inom 3,6 meter från bostadshuset. Men då får inte muren eller planket vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter." samt "Du behöver inte något bygglov om de grannar som berörs av ditt bygge godkänner att det du bygger placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.".

Angående de 4,5 meter till grannen är det inga problem att få ett godkännande av tanten bredvid, då jag igår rev ner det gamla ruttna planket som stod där sen tidigare, 1 meter från tomtgränsen. Jag har redan fått det muntligt, ska bara knåpa ihop en liten text och få hennes underskrift på det.


Det jag då funderar över är:
  • Oavsett om jag får grannens tillåtelse att bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter eller ej, får planket ändå inte överstiga de 3,6 meter i bredd från husväggen?
  • Jag hittar ingentans vad Halmstad kommun anser om staket, men jag vet att många kommuner inte kräver bygglov för staket. Frågar är således, kan jag gå ner i höjd från mitt plank innan de 3,6 meter så att det övergår i "staket-höjd" och kan på det viset bygga mer än 3,6 meter - alltså 3,6 meter "plank-höjd" vilket sneddas ner till x antal meter "staket-höjd"?
  • Ur en staket-synvinkel - är det ett staket oavsett om jag har stående eller liggande ribbor? Min tanke är att bygga planket med 45*45 liggande ribbor med 45 glipa mellan varje ribba om ni förstår hur jag menar.
  • Om det fortfarande räknas som ett plank även om jag bygger i staket-höjd resterande sträckan, skall då det som är staket-höjd vara separerat från planket för att räknas som ett staket? Räcker det då att lämna en liten spalt på någon/några millimeter för att det ska räknas som ett staket?
  • Jag vet att t.ex. Göteborgs kommun i vart fall tidigare har sagt att bygglov ej krävs på ett plank om genomsiktligheten är lika med eller mer än 1/3 i planket, vet någon om det är likadant i Halmstad?



När jag ändå nämner staket-frågan, jag har haft ett staket utmed tomtgränsen - gatan utanför huset. Detta revs när förra året då det var ett järnstaket i oerhört dåligt skick. Jag vill ersätta denna med ett staket i samma stil som mitt plank ovan, stöter jag på patrull nånstans? Alternativt vill jag bygga en mur ca. 60-70 cm hög, dock hittar jag ingenting rörande murar på kommunens hemsida, men jag har läst på flertalet ställen att murar oavsett höjd och längd vid tomtgränsen alltid är bygglovspliktiga, stämmer detta?



Jag hoppas inte att det är allt för dumma frågor :surprised: Och ja, jag ska ta frågorna med byggnadskontoret imorgon!
 
Olika i olika kommuner...
Staket får man ofta bygga hur man vill, höjd varierar men 60-70 cm har jag sett.
I vissa kommuner är plank med x% luft inte bygglovspliktiga. I min kommun får man bygga hur mycket man vill om det är 60% luft...


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ctqoba
 
Man får uppfattningen att Du vill tangera gränserna, och då är det nog lugnast om du visar byggkansliet, hur du tänkt dig det hela. När det gäller mur/plank i tomtgräns, är 110 cm höjd, över lag bygglovsbefriat, Jag har själv byggt (murat)så, i gräns mot gatan.
I gräns mot granne ansökte jag om bygglov för plank (180 cm höjd) och sträckan 24 meter. 3 grannar var berörda, men endast 1 behövde yttra sig, då jag hade sänkt höjden på planket till 110 cm och 4.5 meter in från var sida granne, höger och vänster sett, så den delen blev bygglovsbefriad = dessa båda grannar behövdes inte höras m a o.. För att göra det hela mer komplicerat, lät jag rören =stommen, vara 240 cm höga, således 10 rör (75mm diam) var 60 cm högre än själva planket, meningen med detta var att jag ville ha lite växter till att klänga upp en bit över planket. Den berörda grannen hade börjat överklaga bygget, och det slutade med att Kammarrätten kom på syn, och planket fick stå kvar, helt enligt bygglovet.
Det går m a o att kringå reglerna med lite räv och rackarspel.

DSCN13222.jpg
 
Redigerat:
Jag tror inte det är många kommuner som accepterar 110 cm höga murar utan bygglov.
Normalen gissar jag är från 50 cm och nedåt.

Som Larsa säger är det olika i olika kommuner.
 
Igår fick jag äntligen fatt på kommunens byggnadskontor och fick prata med en handläggare där, och min idé med att fortsätta på stakethöjd efter de 3.6 meter gick i god jord, dom såg inte som helst problem med det.

Stakethöjd i Halmstad kommun är föresten 110 cm med en genomsiktlighet på minimum 50%, det är rätt mycket enligt mig men det passar fortfarande mig perfekt!
 
_coffe_ skrev:
Igår fick jag äntligen fatt på kommunens byggnadskontor och fick prata med en handläggare där, och min idé med att fortsätta på stakethöjd efter de 3.6 meter gick i god jord, dom såg inte som helst problem med det.

Stakethöjd i Halmstad kommun är föresten 110 cm med en genomsiktlighet på minimum 50%, det är rätt mycket enligt mig men det passar fortfarande mig perfekt!
man får kanske mer se staket som bakgrund/stöd år växter, om man nu önskar insynsfritt/heltäckande. Annars går det väl även att trolla här, med att bygga ett plank av tunna bambukäppar, och då med de där 50% genomsiktlighet, det kommer då att se mer heltäckande ut.

Trodde någon skulle kommentera mitt plank på bilden ovan, för så här får man inte bygga, i de flesta kommuner. "fina" sidan skall vara vänd mot grannen.
 
Funderade mest på valet av seriefigurer... :-D
 
Larsa skrev:
Funderade mest på valet av seriefigurer... :-D

haha, jo dom kom till för jag tyckte där kunde vara något kul, då dottern lekte där. Dom ritades upp och sågades ur en vattenfast spån (12mm) som sedan målades och lackades........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.