Hej !
Har just köpt mig ett hus, byggt 1952. Det var tidigare eldning för uppvärmning här men det drogs in fjärrvärme för några år sen.
Ska till att börja med renovera badrummet, men efter det känns det som att köket behöver lite kärlek..! Bifogar en bild på planlösningen, dörröppningen till höger går till hallen och den uppåt går till matsalen (15 m2) så köket för mig ska i första hand vara till för matlagning och kanske en enkel frukost eller liknande vid köksön med spis osv i mitten (om vi nu får drömma lite..;) ).

Eftersom murstocken gör en ful utbuktning i rummet (övre högra hörnet) så känns det som om det skulle gå att använda den till någonting trevligt !

Att peta in en pinne i brasan, koka lite kaffe och äta frukost en lugn söndagsmorgon låter som en fantastisk start på dagen i mitt huvud, men vad har ni för erfarenheter av kaminer i kök ?

Om ni fick planera erat kök med separat matsal fritt, hade en kamin varit någonting ni velat ha ?


Mvh
//Jonas
 
  • koket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedspis är ju vanligt i kök ( (y) ), har sett både kamin och glasad braskamin, kan bli trevligt.
Ångrar som f-n att jag inte utnyttjade rökgången i köket.
 
Det är svårt att säga när man ser ett "tomt" rum som den på bilden du satt upp. Har ni planerat placering av kökskåp och köksö än? Hur stor är matsalen? Hur går avlopp och vatten, kommer ni behöva flytta dem?
 
Sitter och ritar upp lite olika alternativ just nu i ikeas program.
Vatten och avlopp kommer ut efter den övre väggen, mellan murstocken och dörröppningen men det går att flytta om viljan finns (vi siktar högt i den här tråden och ser hur långt det går i verkligheten sen) ;)

Matsalen är som sagt 15 m2 (nästan kvadratiskt) och jag ska köpa mig ett stort runt bord, finns även ett inbyggt "vitrinskåp" (kommer bli det när jag bytt dörrar iallafall).

Kommer lägga upp nån design-ide när jag känner mig färdig med dom !
 
Klart ni skall ha en kamin i köket! Vi hade en ganska liten kamin i vårt förra kök, men den gav ändå skön värme och rejält med mysfaktor. Murstocken byggde mindre än normalt skåpsdjup för bänkskåpen, men en liten "läpp" med putsad leca fixade brandskyddet

181016_39 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, läst fel, trodde att köket var 15 kvm. Men jag tänker mig att det blir bra om kaminen hamnar mellan kök och matsal, ni kanske kan byta ut dörren och lägga in dubbeldörrar med glas? Jag tror att det är en god idé att flytta vatten & avlopp till den högra eller till och med den nedre väggen. krillek's bild visar typ hur jag tänker att det kan bli, tänk då att diskhon är mot den nedre väggen och bilden är tagen från matsalen... typ. :p
 
krillek: såg riktigt trevligt ut det där !

Kim_Mariam: haha och sen så lite spegelvänt med ;) Inga dörrar i dagsläget, bara smala öppningar !


Här kommer då min nuvarande idé !
Har helt fastnat för side-by-side kyl/frys lösningen, sen så gillar jag "walk in" skafferier (ritat in ett sådant i ytterhörnet). diskmaskin mot matsalen, diskho bakom spisen, mot fönstret som är utan element i dagsläget.

En schäslong går att klämma in nere till höger.. för att må gott framför brasan och vara social under matlagningen (y)
 
  • koket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där skafferiet var nice, men är det tillräckligt många skåp? Det ser lite lite ut. Kör på side-by-side, vi ska nog också ha en sån i vårt kök! :)

En annan idé jag fick när jag såg din ritning, är att du skulle kunna flytta köksön till fönstret, så att bardiskens kant slutar i höjd med vägg D. Då skulle man kunna ha tre barstolar där och så får man mer plats mellan skafferi och köksö... Fast det kanske blir för långt från? :p

Edit: Jag tror jag förvirrade dig med mitt tidigare svar, hade fått för mig att matsalen låg till höger.
 
Redigerat:
Lite trådkapning, hoppas det ursäktas. krillek, vilken trevlig kamin, vilket fabrikat och vem säljer?
 
Hmm nu när du säger det, kanske dumt lite, även om skafferiet sväljer mycket.
Ett skåp får ju alltid plats ovanför kyl/frysen men halva rummet blir "tomt" på förvaring...
Får fundera lite till, ska även prova flytta köksön, men gillar tanken med att kunna gå runt den..
Som tur är går det att spara flera versioner på ikea ;)
 
Hmmm, tror det var Jötul. Vi handlade i Eldabutiken i Norrköping (Åby).
 
Okej, låter bra! Då får du rita några fler lösningar och lägga upp här. ;)
 
Provade flytta ön lite, utdragshörnskåp..!
Bänkskivan behöver inte vara 60 djup heller så borde vara ok med plats in i köket ! :)
 
  • 1,2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där tyckte jag var mycket bättre! Jag hade dock eventuellt satsat på högskåp på väggen där den öppna spisen är och sedan arbetsbänk (med ev överskåp) på den övriga ytan.
 
Misse vad menar du med "sedan arbetsbänk (med ev överskåp) på den övriga ytan."? Vilken övrig yta?

K_arlström jag tycker att den här lilla förändringen förbättrade planlösningen avsevärt! Går det inte att ha kaminen åt andra hållet? Typ där du har skåp nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.