Jag håller just på att planera för en köksrenovering hemma hos mig. Min tanke är att flytta diskhon från dess plats idag, mitt i köket (ungefär) till en plats längs med fönstrena. Idag finns ett element (elradiator) där diskhon är tänkt att vara. Fönstersida är ca 4.6 meter lång och den delen av fönstersida där inte diskho och bänkskiva är finns ett element (halva fönstersida).

Nu till frågan:rolleyes::

Är det risk för kondens vid fönstret med diskhon?

Jag har hört olika saker. Dels att köket är uppvärmt av andra elementet samt alla maskiner och all användning som sker i köket, dels att det är bra om elementet byggs in bakom diskhon med ett galler mellan diskhon och fönstret för att undvika kondens. Den andra idén känns något konstig. Jag tänker på all vatten som kan åka ned på elementet när man slabbar vid diskhon och tänk om man måste byta elementet.

/Fredrik
 
Jag heter också Fredrik och funderar också på att bygga kök framför ett fönster där det står ett element.

Att bygga in elementet känns dumt eftersom det inte gör så mycket nytta inne i en låda. Då är det lika bra att ta bort det helt eller flytta det, vilket borde vara enkelt med elelement (jag har vatten). Borde inte kylskåpet ge nästan lika mycket värme som ett litet element?

Jag har just bytt till nya energisnåla fönster så jag tänker nog flytta elementet till en annan vägg och nöja mig med ett betydligt mindre än nuvarande eller bara ta bort det.

Om det är väldigt kallt utan element och det inte kan sitta någon annanstans så finns det speciella fläktelement som monteras i kökets sockel. De kan anslutas både till el.och vattenburen värme och heter kickspace eller något liknande.
 
B t w så är jag fullkomlig amatör på området och om jag låter säker på min sak så kan det vara mest för att övertyga mig själv (något som jag tror är väldigt vanligt på det här forumet).
 
Tack Fredrik för din kommentar. Jag tycker detta borde vara ganska vanlig fråga, så jag får höre efter ytterligare.
 
Jag har sett flera kök med fönster över diskbänken. Givetvis kan det inträffa att det blir imma på fönstret om du har hon full med varmt vatten när det är kallt ute. Något stort problem är det dock inte. Jag är för att ha diskbänken vid fönstret. Element kan man ha någon annanstans. Att ha ett mellanrum mellan bänk och fönster där det sitter ett element verkar inte bra. Man kommer att tappa ner prylar där som är besvärliga att få upp.

Erik
 
Jag har diskhon vid ett fönster.
Ingen imma.
 
Diskhon delvis vid fönster. Tog bort elementet i samband med renoveringen, nu golvvärme. Ingen imma
 
Lite lustigt det där faktiskt för sedan vi satte in luftvärmepump och i princip aldrig använder elementen så är det enda fönster vi inte får kondens på, just det som sitter över vasken...
Övriga fönster blir det ibland en del kondens på, men som sagt inte det.

Tror det handlar ganska mycket om luftflödet i huset och var värmen kommer till lättast.
 
Stort tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.