Ska köpa en hydraulisk klyv och funderar på följande 3 alt.
Faxes 500, ToR 5,5sekunder. 9500kr.
Wekla Log Split/vedklyv 700-8t ToR 6 sekunder 10 000kr.
Mora klyven ToR 7 sekunder 10 000kr.

Någon som har något tips råd?
 
Syrrans man hade liknande funderingar när han skulle köpa vedklyv (kommer inte ihåg namnet på den han köpte just nu). Jag och han tittade runt lite och var även och provade ett par modeller.
Av de tre modeller du valt ut ser jag Faxes eller Wekla att föredra då de har högre tryckkraft. Sedan väger faxes 105kg och weklas hela 135 kg vilken man bör tänka på om man skall flytta den ofta.
Klyvtiden skall man ta med en nypa salt, det brukar vara med kolven obelastad, däremot så är returtiden lite viktigare, har använt ett par klyvar med irriterande långsam retur som man svär över varje gång.
Vad som talar för Wekla är att den har starkare motor vilket gör att den troligtvis klyver tjurig ved lättare/fortare och att den har justerbar startposition vilket snabbar upp hanteringen.

Hjulen på Weklas ser ut att vara bredar och kraftigare än Faxes, kan göra stor skillnad på mjuk jord/gräsmatta då bredare däck inte sjunker ner så lätt.

Weklas maskin har även en "släde" som kolven är fäst vid, detta skonar kolven mot sidkrafter och förhindrar att den tryckt ut i sidled vilket kan hända när venen snitten i veden inte är helt raka.

Nu har jag inte testat någon av maskinerna, men om man går på konstruktion och produktval tycker jag Weklas ser ut att hålla bäst i längden.
 
Jag har en sån där Faxes, fast 10-15 år gammal. Den är pålitlig och klyver allt jag stoppat i den, fast den känns inte särskilt snabb.
 
Någon som vet var man kan köpa Weklas vedklyv i Stockholmsområdet.
Såg vettig ut. Någon här som haft egen erfarenhet av den?

Faxes brukar ju annars få goda vitsord, vad jag sett

jokomoko
 
Redigerat:
Jag köpte en faxes.
Wekla har Kina saker i sina produkter, vet ej hur bra de är.
Enligt ÅF så är det premium Kina.
Den ser väldigt bra ut dock....
 
Har en Faxes 700, köpte den istället för 500 modellen. 700 kan man skjustera längden vilken man inte kunde på 500, vilket är bra om man har både kamin (30cm) och vedpanna (50cm).

Jag köpte i och för sig en begagnad, en "en spakare" vilket underlättar arbetet mot dagens "två spakare"
 
Jag köpte likaså en beggad. En spakad. Håller nu på med att bygga en justering så att längden blir ställbar.
Killen jag köpte den av hade dock fyllt på med för mkt olja den var full tanken så det började pissa i avluftningen. Ska vara ca 2/3 om någon skall till å byta olja så då vet ni!
 
snickjon skrev:
Jag köpte en faxes.
Wekla har Kina saker i sina produkter, vet ej hur bra de är.
Enligt ÅF så är det premium Kina.
Den ser väldigt bra ut dock....
Tycker Wekla ser bra ut på pappret också. När det gäller Kina-prylar vill jag gärna höra från någon referens innan jag slår till. Å andra sidan, det är ju inte high tech precis så vad kan gå fel egentligen om konstruktionen är vettig (vilken den verkar). Det ska vara Motorn och Hydraulpumpen då, men hur dålig kvalitet på sånt kan det vara egentligen .? ... Jaja, kul om någon som köpt Weklan hör av sig här.

Grattis till Faxen förresten, alla verkar lovprisa den maskinen.

jokomoko
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.