Vi ska bygga ut ett rum och vi har ett gammalt hus från 1700-talet. Måste rådfråga om fönster. Vi håller på att kolla fönster till utbyggnaden, de gamla fönstren ihuset är kopplade, alltså går att dela och har fasta spröjs. Tror ni att det märks nån skillnad om man köper m lösa spröjs? Priset skiljer ju så mycket... Någon som har erfarenhet av fönster som man inte kan dela (okopplade), blir det inte smutsigt mellan rutorna då? Tips på prisvärda fönster tack.
Vore tacksam om någon kunde berätta om sina fönstererfarenheter.
 
Ingen kommer se det om de är ½km bort... (Tror jag iaf, men vad vet jag- jag är ingen fönsterexpert.)

Du köper såklart fönster som hör till huset!
 
Med okopplade antar jag att du menar "moderna" isolerglas? Dvs 2 eller 3 glas som är ihopbyggda till en kassett och hermetiskt tillslutet.

Den här typen av fönster är som sagt hemermetiskt tillslutna, dels för att det inte skall komma in smuts, men det är också gastätt för att man har fyllt med gas (argon tror jag) mellan rutorna. Det skall ge en isolerande effekt.

Det som häånder nu med en del sådana rutor som funnits i kanske 30 år, är att de börjar läcka, och då blir det dels "dimmigt" av smuts, dels försvinner isolereffekten. Glasen måste då bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.