Mikael_L
Forbo skrev:
På tal om rörkapning så torde ett nybygge i 9 fall av 10 idag göras med pex rör-i-rör...och då är man behjälplig av en plaströrsax....som man antingen kan köpa för mellan 600-2000 kr...eller på Biltema för 69.90...och den funkar ypperligt kan jag meddela.
:)
Exakt.
Denna har jag använt för att kapa precis varenda PEX och PEM-rör i huset.
Varenda klipp har blivit helt 100% perfekt, på första försöket.
14-0004_m.jpg
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Skarverktyg/Sekator-3-stegs-140004/

Jag borde nästan köpa en till medan dom finns kvar på BT, om jag nu någon gång i framtiden skulle kläcka den idiotiska idén att bygga ett hus själv :x. För den jag hittills använt hittar säkert ut i trädgårn nu till sommaren och blir kanske förstörd eller borttappad.

edit:
Nej, inkommande vatten - PEM32 var jag tvungen att ta med vass morakniv, ty den där biltemasekatören tar inte mer än 25mm mellan käftarna.
 
Redigerat:
Mikael L: Ha! Jag har märkt att man har en tendens att hitta många alternativa användningsområden för prylar än vad de är tänkta för:)
 
Snailman
När det gäller värktyg så är det tydligen många skilda meningar. Att värktyg är bra att ha måste man ju erkänna, men köper man från Biltema så kan det till dels vara bra att inte köpa det som är billigast tycker nu jag. I alla fall om man har lång väg för att byta ut saker som går sönder..
Till mitt bygge under sommaren som var, så klarade jag mig långt på en cirkelsåg, sticksåg, plåt nibbler till borrmaskin från byggmax, borrmaskin, hammare, handsåg och en kofot. Inga speciella märken på något av dom..
 
Mikael_L
Man klarar sig med spade, yxa, hammare, tumstock, vattenpass och snörslå om man vill bygga hus.
Har man dessutom både lite mark och skog så tillkommer endast eget arbete och ev fönster.
 
Det går att spara mycket pengar på verktyg, maskiner och material...
Bara man har framförhållning och en plan.

Redan när vi började leta efter ett renoveringsobjekt så började jag köpa på mig maskiner och verktyg på auktioner och tradera. Jag valde att köra på makita 18v serien och började med en maskin med laddare och 2 batteriet. Efter det köpte jag, på tradera och blocket, till de maskiner som jag behövde antingen "nakna" alt hela paket där jag sålde av batterier och laddare. En naken makita maskin är inte mycket dyrare än motsvarande budget maskin, i bland är det tom billigare eftersom du kan använda batterierna som du redan har. En fördel till är att värdeminskningen är mycket mindre på en märkesmaskin om du vill sälja den när du är klar.

Behöver man hyra maskiner en kortare tid kan det löna sig att köpa tex en begagnad cementblandare eller en kraftig borrhammare och så fort man är klar så säljer man den. Vi köpte en cementblandare för 1200kr som vi sparade in på mindre än en vecka. Sedan fick vi ut samma summa som vi gav för den. Att hyra en kostade 200kr/dag

Köp på byggmaterial på blocket, har man tålamod så kan man få tag i det mesta där. Vi köpte bla ventilationsrör, isolering, virke och gipsskivor för en bråkdel av vad de skulle kostat på en bygghandel.
 
Bra kommentar angående det där med att hyra. Som självbyggare är det ofta perioder när man bara kan arbeta på helgerna eller vissa kvällar i veckorna osv... om man hyr grejer då blir det våldsamt dyrt att hyra jämfört med att köpa (och sen sälja).
Köpte också en begagnad cementblandare för 1200 på blocket...tror den är använd över 20 dagar redan och kommer använda den ett par dagar nu i sommar också...den är lugnt intjänad vid det här laget och går den inte att sälja sen så har kan jag lämna den till återvinningen och fortfarande ha sparat långt mer än vad det hade kostat att hyra..
 
Har byggt 2st stora takkupor på vardera sidan av huset.( 4,5 m breda)
1:a kupan med en gersåg från COOP för 2800:-
2:a kupan med nämda gersåg + en Bordssåg (grön) ,VILKEN KVALITETSSKILLNAD,WOW:D

Det är faan att det inte finns verktyg att köpa som bygger hela huset åt en !
 
Redigerat:
Snailman
Snailman skrev:
jaha jag köpte två såna här på biltema jag... för att kapa pex... 44:90:-

[länk]

pem kapade jag med bågfil och anände en sån där miniatyrhyvel med rakblad för att se till att slangen blev i vinkel och utan grader
tja är ju lite offtopic men den jag länkar till är just till för att kapa plastslang med, slangen stöds alltså på båda sidor av snittstället, den liknar alltså tex uponors slangkapare...

Det är alltså inte alls något dåligt alternativ som nån tycks antyda
 
Mikael_L
Nä, den är säkert helt OK.
Även sekatören jag använde stöder slangen på båda sidor om klippbladet. Dvs inte en sån där saxliknande sekatör.
 
Jag som bygger av gratis bonnsågat okantat 2"virke skulle inte klara mig utan min metabo byggsåg. Varenda regel i varenda byggnad på tomten har passerat genom den. Annars har jag alla verktyg av usel eller mellankvalite´. Men det som jag knäckt mer än 3ggr köper jag nu mer av god kvalite´ Eftersom jag bevisligen använder det mycket.
Jag bla bytt 6st toolmate cirkelsågar från cheapy på samma kvitto innan jag tröttnade de sopiga kvaliten.
Nästa sak att byta blir sticksågen från cheapy. Den går tyvärr aldrig sönder men den sågar ju snett o krokigt och fruktansvärt trögt oavsett hur bra bladkvalite som sitter i.
Sällan grejer typ betongblandare mm lånar man inte köper nytt.
 
Mikael_L skrev:
Man klarar sig med spade, yxa, hammare, tumstock, vattenpass och snörslå om man vill bygga hus.
Jag la om taket med råspont utan varken spikpistol eller kapsåg/byggsåg. Jag är etn så förtjust i motordrivna verktyg, Men däremot anvädne jag en fogsvans.

Hur mycket tid förlorar man på att bygga ett hus utan elektriska sågar/hyvlar?

Borra är lite jobbigt utan borrmaskin, men det går väl. Och så använder man spik istället för skruv, såklart.

Alltid kul att fundera på hur huset mitt byggdes (1937).

Har man dessutom både lite mark och skog så tillkommer endast eget arbete och ev fönster.
Och lite tid... ;)
 
-MH- skrev:
Alltid kul att fundera på hur huset mitt byggdes (1937).
ja fy vad de måste ha spikats och sågats för hand då, tänkte på det nästan hela tiden när vi rev i vårt hus från 1940. Alla väggar(bärande och icke bärande) hade minst 3 lager plank(även garderobsväggar) och de hade verkligen götslat med spik :) Det var ca 20 cm mellan spikraderna.
 
borde man inte spara pengar om man själv anställer byggare som bygger huset? om ingen blir sjukskriven så klart.
 
Mikael_L
Ja det är ju ganska tufft att ta på sig ett arbetsgivaransvar i Sverige idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.