Hej!

Har ett souteränghus där hallentrén är i källaren (11m2), huset är ett tegel/betonghus från 1964 så jag antar att det är oisolerad platta.(kankse göra samma i en korridor och tvättstuga isf totalt ca 30m2)

Tänkte lägga in klinkers och golvvärme och är naturligtvis inte sugen på att bila upp golvet, samt takhöjden är inte så hög heller. Då hittade jag det här.

Roth Compact® system, "Ovanpå cellplasten har vi limmat en tunn aluminiumfolie på endast 0,5 mm för att ge maximal värmespridning och komfort. Tack vare plattans höga densitet går det att lägga klinkers direkt på aluminiumplattan" (man primar och limmar fast cellplastplattorna på betongplattan, samt primar på cellplastplattorna innan man fixar ock klinkrar.

http://www.roth-nordic.se/409.htm

Vilket leder till nästa fråga:Skulle vara väldigt billigt att köpa S200 cellplast, fräsa ur själv (en massa jobb, men då kan man ju också köra tätare slingor vid dörren och "komfortvärme" resten av hallen) Sedan prima betongen, fixa fast S200 cellplasten på samma sätt, prima på cellplasten efter slangen ligger där och sedan fixa och klinkra?

Jag vill helst undvika att gjuta flytspackel över S200, dels för bygghöjden, dels för kostnaden, dels för att den höjd jag vill ha så vill jag att det ska vara så mycket isolering som möjligt. Istället för t.ex 2cm cellplast och 3cm gjuten platta, så tar jag hellre 5cm cellplast och klinker på det.
Sedan kan man fundera om man ska köpa någon folie eller liknande, eller bara att man fräser ur lite extra breda ledningar för slangen så att värmen verkligen går in i fixet och klinkersen.

Är det någon som provat detta system eller liknande? känns som det kan funka, Ställer mig även lite frågande till att "limma" cellplast på betonggolvet, platonmatta kanske hade varit bättre? men svårt att få upp luften runt socklarna kanske?

Åsikter mottages tacksamt :)
 
Om du "tillverkar" det själv så missar du ju al. folien, jag misstänker att den kan vara en viktig komponent inte bara för värmesrpridningen, men även för stabiliteten, detta att man skall kunna limma klinker direkt på skivorna.

Nu har jag inte läst detaljerat vad Roth säger, men om de inte speicifikt nämner fallet med monterring på betongplatta med tillskjutande fukt så skulle jag inte våga mig på det utan att ha fått någon form av expertutlåtande.

Överhuvudtaget bör man vara medveten om att installation av golvvärme på en betongplatta av den äldre sorten kan öka fuktproblemen.

Har fått det förklarat för mig så här: Så länge värmen är igång så hjälper den till att torka ut plattan, men samtidigt läcker värme ner under plattan, man värmer marken under huset. När värmen stängs av på sommaren, så är marken under huset fortfarande uppvärmd, den värmen skapar då en strömmning uppåt av vattenånga, när vattenångan tränger upp genom betongen så möter den frigoliten som nu har börjat svalna, och kan vara kallare än marken under huset. Då kondenserar vatten där. På samma sätt kan den uppvärmda marken under några rum med golvvärme orsaka en ökad fuktvandring upp genom golven i de rum som inte har golvvärme.
 
Känner igen det du säger Hempularen, och det är väl därför många säger att man aldrig ska stänga av golvvärmen helt i en källare. Tycker du har helt riktiga argument, och nu när jag tänker på det så varför ska det vara skillnad mellan att isolera golvet i en "källare" eller väggen? Jag menar limma frigolit direkt på väggen i en källare är ju helt galet, man flyttar in nollpunkten och får förmodligen kondens på väggen? Isf så är det väl platonmatta eller regla upp som gäller? om man inte hittar någon isolering som kan släppa igenom fukt? men då är vi väl på att gjuta igen vilket jag ville slippa.

Samt "fixlimma" ovanpå platonmatta låter också vanskligt att det ska vara stabilt och orörligt.
Men det kanske inte gör så mycket att det är "tätt" på en mindre yta, då går väl fukten upp i väggarna runtom och sedan ut i rummet? Huset är omdränerat och ligger på en ås, endast ett golv låg direkt på betongen och det hade klarat sig bra i minst 10 år utan att fukt gick mäta, så är kanske lite beroend på HUR mycket fuktvandring man har också, men man vill ju göra rätt :)
 
Att få den där typen av fuktskador pga golvvärme förutsätter ju att det finns så mycket fukt som kan vandra. Vi har golvvärme i 2 bostadsrum i källaren lagd i frigolitskivor med spår för slangen och fördelningsplåtar, har inte märkt av några problem med fukt eller annat i de 2 rummen efter drygt 7 år.
Däremot är effekten bättre i badrummet där jag bilade upp golvet och isolerade under den nya plattan.
 
Jan-Å, tack för inlägget! :) hur mycket isolering var det på de spårade skivorna du lade in? samt när du bilade ut och isolerade, hur mycket isolering hade du då? (antar att du göt med flytspackel då?) Frågan är väl egentligen om man kan få det RIKTIGT varmt med så lite isolering som de färdiga frästa plattorna har? Vi hade tidigare elslinga i lägenheten där elen ingick, och där kunde man torka barnens overaller på någon timme fast de var dyblöta, det klinkersgolvet var nästan som ett element. Vi skulle gärna iaf ha möjligheten att kunna ha så varmt. Förresten, har du på golvvärmen på sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.