Hej,

I slutet av april är det dags för takbyte och det börjar dra ihop sig för att beställa material. Det som står på inköpslistan är takpapp, läkt, betongpannor och lite kringprylar som nya hängrännor osv. Det rör sig om ca 100 kvadratmeter tak.

Dock har jag verkligen ingen aning om vad ska kosta. Har surfat en del på nätet men de flesta firmor lägger inte ut priser på nätet och det är rejält drygt att lägga dagar på att åka runt och begära offerter. Enligt de stora drakarnas hemsidor verkar de enbart erbjuda
plåttakslösningar.

Går det att säga ett riktpris vad takpapp, läkt samt betongpannor kostar per kvadratmeter eller är det som att fråga efter längden på ett snöre?

Är det någon som har ett tips på ett sjysst ställe i Göteborgsområdet dit man kan åka som privatperson utan att bli lurad efter noter?

Tack på förhand!
 
D
Varför inte ringa runt så du slipper åka runt? Låter inte som något som är jätteavancerat att speca på telefon (i alla fall inte takpapp, pannor med fästmaterial osv).
 
DIY_freak skrev:
Varför inte ringa runt så du slipper åka runt? Låter inte som något som är jätteavancerat att speca på telefon (i alla fall inte takpapp, pannor med fästmaterial osv).

Det blir nästa steg om detta inte ger något, processen är upplagd enligt min lathetsprincip efter minsta möjliga arbete:

1. Se om forumet kan ge mig en genväg till ett bra ställe.
2. Slå upp bygghandlare i Gula Sidorna och ringa runt.
3. Åka runt och begära offerter.
 
Jag har nog bestämt mig att köpa taket ifrån Örns byggvaruhus.
 
mattetvilling skrev:
Jag har nog bestämt mig att köpa taket ifrån Örns byggvaruhus.
Snackade med dom på Örns och fick ett riktigt bra intryck, dom låg även bra till i pris.

Dock blev det Mölnlycke Trä som fick leverera, fick ett riktigt bra pris och bra service! Det ligger dessutom lite bättre till för min del...
 
laidback skrev:
Snackade med dom på Örns och fick ett riktigt bra intryck, dom låg även bra till i pris.

Dock blev det Mölnlycke Trä som fick leverera, fick ett riktigt bra pris och bra service! Det ligger dessutom lite bättre till för min del...
Skulle vi andra kunna få ett riktpris då? ;)
 
repsej skrev:
Skulle vi andra kunna få ett riktpris då? ;)

Absolut, återkommer när jag fått leverans och faktura i nästa vecka. Beställde en hel del annat också och fick ett totalpris bara...
 
Mölnlycke trä är bra, där har jag också handlat mycket. Nu är det väl redan försent, men Benders takpannor m. tillbehör kan du se priser på och handla online på www.fondamenta.se
 
Nu i veckan kom äntligen fakturan.

120 kvadratmeter tak.

Papp
Läkt
Nockband
Benders tvåkupiga Palema
Hängrännor 30 meter
Fotplåt 30 meter
Hemkörning

Gick på ca 20 000 kr.
 
vectrex skrev:
Mölnlycke trä är bra, där har jag också handlat mycket. Nu är det väl redan försent, men Benders takpannor m. tillbehör kan du se priser på och handla online på www.fondamenta.se
Nån som har erfarenhet av Fondamenta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.