Ska äntligen byta varmvattenberedare i huset, den är äldre än vad jag är (30++) och dessutom så funkar bara en utav två värmeelement i den så den går på halvfart typ =)

Så när jag ändå byter så vill jag ha en som är förbered för solpaneler då jag funderat på att skaffa det framöver.
Men vad för varmvattenberedare ska man skaffa?

Den jag har kollat på är NIBE Compact 300 solhttp://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT-300-SOL/
Kostar runt 11.000 inkl frakt.

Så är det en bra sådan eller finns det bättre/billigare?

Så här ser min elförbrukning ut nu, den mörkare delen är det vvb beredaren jag har nu förbrukar.
http://bjornsson.no-ip.com/smartphone/graph/EnergyElectricity_Day.png
 
Redigerat:
Även tips på lite större tank, runt 500L välkommnas.
Så klart förberedd för med solslinga.
 
Att satsa på solfångare (med vad det innebär i kostnader) och endast köra varmvatten och göra det i en sådan liten VVB/tank är nog inget du kan räkna hem ekonomiskt. Det är nog svårt att räkna hem det ekonomiskt även i andra fall. Däremot kan man räkna hem det på andra sätt, miljökontot, samvetskontot, man gillar att duscha varmt (på sommaren), ved/pelletseldare slipper elda på sommarhalvåret etc. Vilket som, fundera på ack istället, 500 L eller 750 L, tycker jag. Ackar med möjlighet att ladda solvärme finns det massor av, antingen kör man med inbyggd solslinga eller via en separat växlare. Samtidigt med detta, hur värmer du huset idag, vattenburet system eller direkverkande el? Om vattenburet - vad värmer du med? Kanske läge att ser över inte bara varmvattnet utan även uppvärmningen?

Jag har en 750 L ack som jag idag värmer med luft/vatten vp eller vattenmantlad kakelugn eller 6 kW elpatron (elpatronen knappt använd på fem år) men jag har en solslinga i acken och ska nog framöver satsa på solfångare (räknar dock inte med att kunna räkna hem det ekonomiskt på ett tag).
 
synpunkter skrev:
Att satsa på solfångare (med vad det innebär i kostnader) och endast köra varmvatten och göra det i en sådan liten VVB/tank är nog inget du kan räkna hem ekonomiskt. Det är nog svårt att räkna hem det ekonomiskt även i andra fall. Däremot kan man räkna hem det på andra sätt, miljökontot, samvetskontot, man gillar att duscha varmt (på sommaren), ved/pelletseldare slipper elda på sommarhalvåret etc. Vilket som, fundera på ack istället, 500 L eller 750 L, tycker jag. Ackar med möjlighet att ladda solvärme finns det massor av, antingen kör man med inbyggd solslinga eller via en separat växlare. Samtidigt med detta, hur värmer du huset idag, vattenburet system eller direkverkande el? Om vattenburet - vad värmer du med? Kanske läge att ser över inte bara varmvattnet utan även uppvärmningen?

Jag har en 750 L ack som jag idag värmer med luft/vatten vp eller vattenmantlad kakelugn eller 6 kW elpatron (elpatronen knappt använd på fem år) men jag har en solslinga i acken och ska nog framöver satsa på solfångare (räknar dock inte med att kunna räkna hem det ekonomiskt på ett tag).
Idag värmer jag upp huset med luft/luft värmepump, kamin i vardagsrummet och element i två rum när det är riktigt kallt ute.
Har funderat på att byta till vattenburet värmesystemet och en luft/vatten pump + solslinga.

Men vet inte om det kommer bli utav :)
Men varmvattenberedaren måste bytas så hade tänkt ta en så man kan komplettera med solslinga senare när pengar finns till det.
Men kanske ska satsa på en större tank och en som man kan koppla på en luft/vatten pump på i framtiden och även köra ut varmvattnet i huset till elementen.
Eller använder man inte samma vatten till tappvatten och värmesystemet.
Har du tips på någon tank som har elpatron och möjlighet att koppla på solslinga och luft/vatten pump.

Läst om en som hade modell större tank (1800L) och elpatronen monterad högst upp så den inte värmer allt vatten i tanken och sedan en solslinga i botten som soliga dagar värmer upp allt vatten.
Är alla större tankar konstruerad så eller kan man koppla in elpatronen vart man vill i en tank?
 
Kolla in Dalatanken från Stocksbro, den kan du kombinera med det mesta och det finns flera olika systemförslag på deras sida. 750l är väl att föredra om man har plats.
 
Har suttit och kollat lite på dom tankarna, och som det verkar kommer jag bara ha plats för en 500L tank då 750L tanken nästan hade en diameter på 1m.
Så blir det en sådan tank så blir det den minsta på 500L.
 
Helt ok även med 500l, prisvärda tankar med bra isolering och ambitiösa systemlösningar.
 
Hur är det i en sådan tank, visst borde det gå att köra enbart elpatron?
 
Absolut, du bestyckar den med den effekt du vill ha på en eller flera patroner.
 
Ja men det är ju bra, hade tänkt börja med att skaffa en tank, och sedan komplettera med solpaneler då jag inte kommer ha råd med allt på en gång.
Men en ny tank är jag beroende utav då den jag har nu börjar ge upp.
 
A är en tom tank (slavtank. B är en tank med en varmvattenslimga i toppen (skulle inte få marknadsföras) BB har 2 st varmvattenslingor och BBS har även en solslinga. Det går säkert att få byta ut ett par av slingorna emot 15-meters dito så blir det en bra tank.
 
Aha, då är jag med =)
Antar att polyuretan isolering är bättre än mineralull?
 
Vill bara dela med mig av en tanke som gått upp för mig på sistone när jag förstått att elbolagen förbereder för timmätning. Det kommer att dyka upp elavtal där vi betalar för vad elen kostar för varje timme på dygnet. Ofta är det ~25 öre/kWh billigare på nätter än på tex morgonen. Har vi en acktank kan vi alltså utnyttja det genom att ladda på natten om vi har VP eller elpatron. Något att tänka på för alla som befinner sig i trådskaparens situation. En större acktank kan alltså bli smart även för el/vp.
 
Det var ju ett bra tips, kan man ju "elda" på lite extra på natten med elpatronen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.