när golvet svällt och spänner mot väggen. Fråga om 28 mm spontat furugolv. Jag försökte att skruva in en skruv för takplåt och bryta med kofot. Skruven släppte lätt, brädan ligger kvar. Misstänker att jag får ta fram yxan och klyva första brädan om ingen har en snabb patentlösning. Ingen katastrof i sig, det är i alla fall dags att slipa om golvet efter drygt 30 år.
 
Har du ingen sänksåg
 
Nej, och jag vet inte om jag skulle kunna komma så nära väggen i alla fall så att jag kan rädda brädan
 
multi-tool/verktyg kanske?

Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Jo det skulle du för det är en av fördelarna med sänksåg, om det nu inte sticker ut något från väggen så det inte går att köra nära.
 
Tack för tipsen. Det skulle nog inte gått så bra med sänksåg i alla fall, den sista brädan (första vid rivning) var påskarvad, spikad med en ca 2 cm bred notsida (heter det så, den urfrästa delen?). Sänksågen hade nog inte farit väl av den spikkontakten. Jag har löst det genom att använda stämjärn och yxa, rivningen påbörjad mao.
Jag återkommer säkert under arbetets gång.
 
Synd att du hunnit börja, hade en kompis som råkade ut för samma problem, vi körde med en vinkelslip och en sågklinga anpassad för denna. Vinkelslipen hade inga problem att komma åt nästan intill väggen så vi kapade av ungefär 1cm vilket gav tillräckligt med expansionsutrymme för att undvika samma problem i framtiden.
 
NetNut, det var ett bra tips, jag har några vinkelslipar hängande i garaget, men ingen sågklinga. Var köper man en sådan? Men det blir yxa och stämjärn även i nästa rum
 
Finns bland annat på Jula:

http://www.jula.se/klinga-super-steel-245007

Sedan är det upp till var och en om man vill köra med det vanliga sprängskyddet eller det som Jula rekommenderar.

Sågklingan har kommit till använding vid ett flertal tillfällen då det varit svårt att komma åt samt även använts till att fräsa kabelkanaler i golvlister (Den var då fast monterad i en jigg för precision och säkerhetsaspekten. Trots att både spik och diverse andra metaller kommit ivägen för klingan har den hållt sin skärpa utan att bli slö.
 
Jag köper en sågklinga vid nästa besök på JULA, den verkar vara användbar
 
NetNut skrev:
Sedan är det upp till var och en om man vill köra med det vanliga sprängskyddet eller det som Jula rekommenderar.
Jag skulle nog satsa på Julas skydd. Klinga på en vinkelslip låter som något av det läskigaste man kan sätta händerna i...:wow::eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.