Vi skulle vilja bygga bastu i ett förråd bredvid badrummet.
Det hela finns på andra våningen under lutande tak.
måttena ca. 180 X 180 cm men som sagt taket börjar luta efter 100 cm. Skulle vi kunna klämma sittplatser i vinkel på sidan med normalhöjd och placera aggregatet på den lägre sidan?
Kan man ha en skjutdörr på bastu ? Jag tänker på säkerheten och brandregler...

har någon gjort något liknande?
 
har ni provat att bada bastu i någon liknande ?
om inte tänk er noga för om ni ska använda
bastun ofta eller ha den som " förråd "
avlopp ett måste i bastun !
det blir lite volym när man har snetak tänk på luft-
mängden !
 
Vi är vana att bada i bastun 2-4 gånger i veckan ,så vi kommer definitivt att använda den, men har just funderat om placering under taket.
Att lyfta taket kostar en hel del, men kan vara värd besväret.
 
Om jag inte minns fel så måste bastudörren vara öppningsbar utåt, jag har inte paragrafer i huvudet, men det handlar antagligen om att när man är yr av värmen så skall man kunna ramla ut genom dörren.

Placering av aggregatet på den lägre väggen är tveksamt, det beror helt på vad tillverkaren säger måste vara minsta takhöjd över aggregatet.

/ama
 
Soren:
Hur tycker du att det fungerar med bastun, har du någon ritning, skiss eller bild du kan delge oss (eller maila)?

Klurar själv på en sådan bastu, har reglat upp väggarna men känner mig inte övertygad om att det blir bra...  
 
Håller på med ett liknande projekt. Enligt agregattillverkare så bör det var minst 190 cm i takhöjd vid agregatet. När man pratar lite mer verkar det dock som det kan funka med något lägre. Har själv bara 170 cm där jag tänkt ha agregatet. Tänkte för säkerhets skull skruva dit några mineritskivor i snedtaket närmast värmekällan.

Vad tror ni om det??
 
davbeu skrev:
Håller på med ett liknande projekt. Enligt agregattillverkare så bör det var minst 190 cm i takhöjd vid agregatet. När man pratar lite mer verkar det dock som det kan funka med något lägre. Har själv bara 170 cm där jag tänkt ha agregatet. Tänkte för säkerhets skull skruva dit några mineritskivor i snedtaket närmast värmekällan.

Vad tror ni om det??
Låter vettigt, du kan du ju kakla väggen också så blir det kanonläckert!

Har för mig att det finns en vinge att köpa till ngt aggregat just för snedtak. Vet inte i huvet vilken modell det är.
 
Hur ser gummifötterna ut?? vad är det för golv under??

Hur är väggarna konstruerade?

Snygg Bastu nåt liknade jag tänkt mig!!
 
Göran skrev:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bastu;action=display;num=1109964339

verkar som Classeclas har gjort nåt liknande 8)
Jo, fast jag har halva bastun med fullhöjd i takkupan o andra halvan under snedtak med förhöjt väggliv. Gissa om det blev pysselfirma med isolering med luftspalt mot alla ytterväggar...
 
davbeu skrev:
Håller på med ett liknande projekt. Enligt agregattillverkare så bör det var minst 190 cm i takhöjd vid agregatet. När man pratar lite mer verkar det dock som det kan funka med något lägre. Har själv bara 170 cm där jag tänkt ha agregatet. Tänkte för säkerhets skull skruva dit några mineritskivor i snedtaket närmast värmekällan.

Vad tror ni om det??
Jag har lägre än så och hade tänkt lösa det på samma sätt (med mineritskiva som skydd mot hettan). Tror att det är helt ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.