End skrev:
Mätverktyg, låt gå. Vattenpass, låt gå.. Dyckert...Kompressor? :)
Inte direkt det första man skaffar sig.
Om jobblistan börjar med massa lister och fönstersmygar så är pickan klockren.
 
Tor H skrev:
Tack för alla goda råd! Vet inte om jag får lättare att fatta beslut dock.

Har nästan bestämt mig för en Hitachi DS14DSAL skruvdragare alternativt en Makita BDF453SHE lutar åt Hitachin.

Är mer villrådig när det kommer till sågar. Ser just nu två alternativ. En kap/ger antagligen Metabo KGS 216 samt en cirkel för någon tusenlapp (som antagligen blir damsamlare om ett halvår/år då jag är bra sugen på en sänksåg)
eller...
Strunta i kap/gersåg och köpa en sänksåg, antagligen Makita eller Festool med skenor och bygga någon form av såglåda för kapning.

Vad gäller handverktyg, vattenpass etc så samlar jag på mig pö om pö, känns lättare när det inte är stora klumpsummor då det inte bara är jag som bestämmer över pengarna ;)
Jag tycker det vore synd att skippa kap/ger sågen. Av det du beskriver i projekt så har du glädje av den överallt.
Cirkelsågen alt sänksågen behöver du till smygarna, här skulle du även kunna be brädgården att såga till dom åt dig.
 
Jag skulle inte heller skippa kap/ger för att stå och kapa med sänksåg. Däremot köper jag andemeningen med att sänksåg lär införskaffas så cirkelsåg känns överflödigt, har själv gått igenom 2 cirkelsågar och 3 sänksågar vilket inte är så kostnadseffektivt :(

I värsta fall får du försöka låna eller köpa en billig cirkelsåg om du behöver den tills du får råd eller stretcha din budget ;)
 
S
får jag fråga varför ni gillar sänksåg?

efter ha använd cirkelsåg från 13års ålder tycker jag att det funkar bäst med cirkelsåg, sticksåg och en multicut.
sänksåg är bara onödigt krångel.
 
Jag har haft 2 cirkelsågar en Bosch Gks 55 och en hitachi c6bu2 och ingen av dessa upplever jag hade precisionen hos sänksågarna för att snabbt få fina och precisa snitt. De befintliga skenorna eller hemmabyggena var aldrig lika precisa och smidiga att använda som sänksågen med skena. Sen sist men inte minst så funkar spånutsuget hyffsat med en bra dammsugare medan med cirkelsågarna var storstädningen ett faktum om man är pedant.

Har haft både Makita Sp6000 och Festool TS55 och har nu Bosch GKT55, upplever ingen riktig skillnad på dessa däremot stor skillnad mot cirkelsågarna. Så för min del är sänkfunktionen inte viktig utan övriga skillnader som gör sågen bättre främst då till skivhantering
 
S
hur menar du precision då?
tänker du på flisighet eller att du inte fått raka snitt?
för mycke beror på vad för klinga som används.

jag får hitta på något hemma att göra så att jag testa en igen
 
Nej jag menar inte att det flisar sig för man använder fel klinga utan precision såsom att de cirkelsågar jag haft har glappat någon millimeter i skenorna (oavsett om det varit Bosch originalskena eller hemmabygge). Resultatet blir att det pga glappet inte blir lika precisa och raka snitt. Inget problem för enklare bygg men störigt vid möbelsnickeri eller när man har högre krav
 
Förutom precisionen som nämns ovan är det faktiskt snabbheten som jag värderar högst. Bara lägga skenan där man vill ha sågsnittet och köra på. Så det är faktiskt krångligare att fixera ett anhåll till en cirkelsåg.
 
Mikael_L
TS ska kanske inte snickra möbler? :eek:

Jag har under hela byggtiden haft både sänksåg och vanlig handcirkel.
Sänksågen har blivit väldigt lite använd.
Men nu i upploppet blir det dock mer och mer. Men fortfarande inte mycket där sänksågen känts som ett måste jämfört med cirkelsågen.

Men jag vet, vi är alla olika, och vi jobbar alla på olika vis. :)
 
Kanske en byggdammsugare så att inte frugan blir ledsen. ;)
 
Har själv en hitachi ds14dsal och är kanon nöjd med den så köp den. Kan även rekomendera att prioritera erbjudande nån rekomendera i tidigare inlägg hos lindarn. Kap och ger sågen Bosch gsm 8 sj med 3800 bordet köp säger jag bara det är värt varje krona. Har själv just den sågen efter läst många inlägg här. Den har sparat in mycket tid.
 
En Bosch PCM 8S kap/ger får man för 2500kr, den har räckt väldigt bra till mig iallafall. En kapsåg har man stor nytta av, skönt att kunna kapa snyggt, rakt och snabbt. Svårt att kapa t.ex. lister på ett bra sätt utan en.

Jag gillar min Makita SP6000 sänksåg, sågar snyggt och rakt. Oerhört smidigt att rita ut två sträck, på med skenan och sen kapa ett exakt snitt. Bra att kunna sätta klingan i ritsläge 3mm, köra baklänges och få ett knivskarpt snitt i t.ex. melaminskivor (som du kanske skall ha i fönsterfogarna?) utan flisor (vilket är lätt att få med vanlig såg.

Saknar en bra byggsåg, men det är väldigt bra att ha om du skall kapa upp flera bitar som skall vara exakt lika breda, om du skall klyva reglar med mera. Har inga tips vad du skall köpa dock.

Jag gillar Bosch blåa GDR 10,8 V slagskruvdragare, men de flesta lite dyrare skruvdragare fungerar.
 
Tor H skrev:
Tack för alla goda råd! Vet inte om jag får lättare att fatta beslut dock.


Vad gäller handverktyg, vattenpass etc så samlar jag på mig pö om pö, känns lättare när det inte är stora klumpsummor då det inte bara är jag som bestämmer över pengarna ;)
Ni är flera som ska snickra menar du? ;)
Ska du snickra, så välj det du tror DU kommer känna dig nöjd med - blir billigare än att handla 2ggr eller leja hantverkare. :)
 
Sitter och funderar på vad jag inte skulle klarat mej utan under de senaste åtta årens renoverande och byggande.

1. Byggsågen. Absolut nödvändig när en regel är 5 mm för bred eller behöver klyvas, snedsågas etc.
2. Cirkelsågen. Klarade mej länge med bara den, kör numera 90-graders snitt med ögonmått..
3. Kap/Ger när man kommer förbi grovsnickeriet och börjar lägga golv, etc.

Sänksåg vore nog trevligt, men det kan jag absolut inte motivera pga det begränsade behovet. Byggsågen och cirkeln fixar det mesta.
 
FredrikR skrev:
Ni är flera som ska snickra menar du? ;)
Ska du snickra, så välj det du tror DU kommer känna dig nöjd med - blir billigare än att handla 2ggr eller leja hantverkare. :)
Han menar väl att familjen har andra utgifter än verktygsinköp, och i vissa fall får de andra utgifterna prioritet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.