Vad skulle man kunna anta som en rimlig elförbrukning för en person som bor i lägenhet/mindre hus. Det är bara själva hushållselen, inte någon uppvärmning, inget varmvatten, inga fläktar, tvätt/tork.

Det är alltså i princip belysning, kyl/frys, spis för matlagning och det som är kopplat i vägguttagen jag vill räkna med.
 
Enklast är väl att lista ner alla förbrukares effektbehov och sedan bara spekulera i hur många timmar i månaden som dom köra.

Spontant skulle jag säga att förbrukningen skulle hamna mellan 200 o 700 kWh.
 
Jag bor själv i en nybyggd 2:a och min hushållsel inkl tvätt/tork, under februari var 132kWh.
 
Det lär vara riktigt stor skillnad mellan om du mest bara sitter och virkar, spelar schack, löser korsord, läser böcker o.s.v. om dagarna eller om du har värsta dator+hemmabioriggen igång mycket.
 
Här kan ni se min förbrukning för 2011/2012.
90 kvm trähus med torpargrund och endast 70mm isolering i väggarna.
Men det är all elförbrukning inklusive el för vattenpumpen.(eget vatten)

Luftvärmepump.
300 liter varmvattenberedare.
Torktumlare.
Tvättmaskin.
Dator nästan 24/7.
Hemmabio.
Poolpump.
Gott om utomhusbelysning.
Akvarium 24/7.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
wanegardh: Luftvärmepumpen som AC i augusti som förklaring till 55-60kWh mer än jun/jul/sep? Eller poolen igång mer då?
:)
 
yxis skrev:
wanegardh: Luftvärmepumpen som AC i augusti som förklaring till 55-60kWh mer än jun/jul/sep? Eller poolen igång mer då?
:)
Har ingen förklaring till varför.
Men ingen AC i somras(sommarvärmen sög ju rejält här i Skåne).
 
De flesta ligger nog i lä jämfört med min förbrukning: runt 700kwh per månad....

En vuxen och tre barn, egen tvättmaskin, 4-5 datorer + server.

Lågenergi/lysrörsbelysning förutom tre halogenlampor i vardagsrumsfönstret.

Glashäll och a-klassad Kyl/Frys samt en "liten" frys extra.

Tvättar nog nästan dagligen och datorerna körs i stort sett dygnet runt, även om 3 av dem går ner i sparläge över natten.
 
Tidigare bodde jag i en tvåa på 46 m² och förbrukade c:a 1500 kWh per år. Då hade jag egen tvättmakin, men den utgör nog inte så stor del.

Erik
 
Anledning till att jag undrar: en bekant till mig bor i en lägenhet där elen ingår i hyran. Det som ingår är en "normalförbrukning", om man överskrider den får man betala överskottet.

Nu har hon åkt på ett rätt rejält överskott, vilket är märkligt; hon har ingenting som man tycker motiverar överskottet. Ingen diskmaskin, ingen torktumlare, inget akvarium eller liknande. Det enda är egentligen kyl+frys och en standardator, som är igång på sin höjd 8h/dygnet, vissa dygn inte alls. Sen är det bara belysning, som hon alltid släcker när den inte behövs. Lågenergilampor överallt. Matlagningen är ju sparsam i ett ensamhushåll, inga långkok eller så. Tvättmaskinen körs kanske en gång varannan vecka (finns ju en allmän tvättstuga).

Så det jag kan tänka mig blivit fel är:

  1. "Normalförbrukningen" är för snålt tilltagen.
  2. Den som läst av mätaren har läst fel.
  3. Det är fel på mätaren.
  4. Något annat är inkopplat på lägenhetens mätare.
  5. Det är något fel på kyl eller frys, så de förbrukar extremt mycket energi.
Det verkar som ChrisW och Avemo har jämförbara situationer, och där landar det på 15-1600 kWh/året. En annan jag kollat med, ensamhushåll i villa, gjorde av med 1800 kWh, men då var det även varmvatten under sommaren.
 
Jag hade en förbrukning på 2200kwh när jag bodde i lägenhet med min sambo, de innan hade en förbrukning på 3800kwh årligen. Ingen tvätt/torktumlare med i det.


Bytte ut lampor och 30 år gammal kyl/frys mot lätt begagnad frys om någon undrar hur det gick till.
 
En gammal kyl o frys kan dra 1500kwh men det kan ju inte hyresgästen bestraffas för.
En gammal plasma slukar åxå mycket.
Annars är klassikern att hyresgästen har en elradiator pga att hyresvärden snålar på värmen.
 
Men Anders, hur stor förbrukning gäller det för din kompis?

Om man börjar med att anta att mätningen är korrekt, då borde man börja leta efter dolda förbrukare i lägenheten. Vad är det för typ av lägenhet, en marklägenhet, eller en vanlig lägenhet "mitt i huset". Saker att kolla, finns det golvvärme, finns det IR värmare på balkongen, sådana kan glömmas påslagna, blir dyrt.

Hennes el kanske driver en fläktanläggning i huset, med förvärmare? Utomhusuttag som någon börjat använda för bilvärmare?
 
"Vanlig" lägenhet. Det finns ingenting eldrivet som har med värme att göra, ingen golvvärme, inget uttag på balkongen, inget element. Tjock-TV, som nästan aldrig är igång.

Jag ska kolla upp siffrorna när jag har tillfälle, och också mäta på kyl+frys. De är de enda förbrukarna av någon dignitet som finns i lägenheten.
 
Min förbrukning i lägenheten var påtagligt högre under vintermånaderna, så belysningens andel skall inte underskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.