Hej

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter, ideer, tips och förslag - bra, dåligt på vår planlösning. Man blir ju fort hemmablind.

I vardagsrummet är det dubbla takhöjden. Köket är inte färdigplanerat gällande inredning. Bardisken är tänkt för att få lite "halvöppen" känsla mellan kök och vardagsrum utan att öppna up helt däremellan.

Alla ytmått är ca-mått.

Tacksam för era åsikter.
 
  • nedrevåning.jpg
  • planlösning2.jpg
Lite konstiga och onödiga vinklar = blir dyrare att bygga. Sedan känns rummen o bad lite för smått, vilket håll e söder?
 
Mina högst personliga åsikter:

1. Badrummen är för mig bakvända, vill ha stort badrum uppe och ett mindre nere, ev 2 badrum uppe (eller kanske ett "on suite" nere) och bara wc nere. Efter bad/dusch är ju det första rummet man går till sovrummet.

2. Sovrummet på nedervåning känns malplacerat mellan hall och garage. Jag kan förstå om tanken är att låta barnen ha övervåningen för sig själva och ha ett härligt "master bedrom" för sig själva lite avskilt på nedervåninen men det är för litet för det och känns som att det ligger lite konstigt placerat.

3. Många vinklar i huset, svårmöblerat?

4. Sovrummen är över lag lite smått tilltagna i ett så stort hus.

5. Hallen på både under men kanske i synnerhet övervåningen äter många kvadrat men har svårt att se att den kommer kunna användas till något mer än just en hall.

(Jag ber om ursäkt för dom engelska utrycken i inlägget, låter hyggligt pretto men dom svenska utrycken låter så... Lagom) :)
 
Redigerat:
Tack för era åsikter - förslag på hur man kan göra det bättre? Hur kan vi få bort döytan i hallarna?
Våra kriterium:
-Mycket ljus och känsla av rymd i allrum som övergår i hall, trapputrymmen
-som nämnt, halvöpppen lösning mellan kök och vardagsrum, men inte helöppen.
-Just nu är vi familj med fyra, nedervåningens sovrum är för gäster, alternativt om vi expanderar familjen. svårt att rymma det på övervåningen.
-Apparatrum utan kontakt med yttervägg för att undvika värmeförluster pga. viss övertemperatur.

-Storlek på sovrummen 2,3 och 4 utifrån egna erfarenheter känns ok, har även kollat endel hustillverkares förslag.
+Sov 2 har en "stjärnkikar-vrå" till höger.
+Sov 3 har en ganska stor area och med lutanda tak som gör att man erhåller 3,5m2 biyta. som med viss mysfaktor ger 14,6m2 inkl garderob.
+Sov 4 med skjutdörr till "walk-in-closet" för föräldrar.
-Tanken med badrum på övervåning är att det ska vara ett vardagsbadrum och har då närhet till alla sovrum. medan det på nedervåningen är tänkt som relax/bastu... också tankar på att göra en skjutvägg så att nedre badrum kan avgränsas så att man slipper ta gäster på besök till en sal vid WC-besök.
Söder ligger uppåt sett i bilden.
 
Några saker som jag reagerar på:
Du måste ha en sluss mellan garaget och huset.
Var sitter ni och äter? Jag ser ingen given plats varken i köket eller vardagsrummet.
Jag rekommenderar dig att möblera vardagsrummet på ritningen. Många fel kan undvikas då.
Ett "knep" för att få ett hus att verka ljust och öppet är att få in utblickar genom fönster som sträcker sig genom hela huset. Till exempel; när du kommer in genom ytterdörren så ska du se rakt fram och ut genom ett fönster. Likadant åt andra hållet, tänk lite flagga.
Jag skulle placera stora wc med bastu på övervåningen.
Jag skulle också skippa den dubbla takhöjden och faktiskt utnyttja den ytan som bostad. Då kan ni få ett rejält allrum/kontor/tvrum/bibliotek på övervåningen och använda bottenvåningen bättre.
 
Jag är väldigt skeptisk till den här planlösningen. Det finns många tveksamma lösningar.

Det stora problemet är att trappan är mitt i hallen, vilket gör att alla korridorlösnigar tar plats eftersom man måste gå runt den och böja korridoren runt trappan. Jag skulle skjuta in trappan i apparatrummet, med öppning mot hallen, vilket skulle frigöra utrymme både uppe och nere. Mediarummet uppe skulle inte behöva en avfasad vägg, utan väggen skulle kunna gå heldragen över hela övervåningen, vilket skulle öka ytan i sovrum 4, klädkammare, och badrum. Om den nuvarande planlösningen stå fast, skulle jag flytta dörren till mediarummet till den sneda avfasade väggen. Det skulle öppna upp på ett bättre sätt.

Det har påpekats att det saknas matplats. Om man sätter matbordet framför "bardisken" så försvinner också halva vardagsrummet. Ett kontor på 5 kvadratmeter är klaustrofobiskt litet. Samtidigt som utrymmet framför kontoret är odefinierat och oanvändbart. Jag skulle flytta väggen till jäms med väggen bakom kaminen, så att det bildas en heldragen linje.

Samtidigt är det ett problem med den dubbla våningshöjden. Det fungerar på ovanvåningen där man har balustrad ner, vilket öppnar upp och lättar upp intrycket. Men sovum 2 befinner sig i stort sett fritt hängande i luften, men vägg ut mot vardagsrummet, och dess golv så att säga hängandes ut i vardagsrummet. Det kommer att kännas tungt och klumpigt. Naturligtvis fattar jag att det finns konstruktionsberäkningar som stödjer en sådan lösning, men lösningen är kontraintuitiv, eftersom känslan man får när man står i vardagsrummet under är att sovrummet ovanför så att säga kan ramla ned. Det är inte en lösning som känns säker, även om den är säker enligt konstens alla regler. Och sådana lösningar kommer att kännas olustiga.

Badrummet på nedanvåningen har en väldigt märklig planlösning. För det första är toalettstolen det första man ser när man öppnar dörren, man ska alltid försöka undvika det om det går. För det andra är toalettrummet genomgånsrum till badrumsdelen, en inte heller helt lyckad lösning. Om man vill separera funktionerna för toalett och badrum är det bättre att ha två separata rum med varsin ingång. Tvättstugan har också en märklig och ogenomtänkt form, ingången i ett hörn och med maskinerna så att säga ivägen innanför dörren. Det skulle vara bättre om dörren var mitt på och funktionerna något förskjutna.

Planlösningen som helhet är egentligen inte lyckad någonstans, även om det finns en hel del intressanta och finurliga lösningar. Jag skulle gå till en arkitekt och säga: "Det här är vad vi har och det här är våra behov", och låta arkitekten rensa upp i röran av lösningar.
 
Många spännande lösningar och tankar, men det finns några saker som ställer till det:


  • Ni lägger nästan 50kvm av runt 250kvm på hall som är i princip helt oanvändbar. Räknar man på 20000kr/kvm så pratar vi ungefär en miljon för hallarna...
  • Vidare så brukar man vilja ha en sluss mellan garage och resten av huset, t.ex. en tvättstuga eller liknande.
  • Entréhallen kunde må bra av en lite tydligare hall för att hänga av sig kläder, just nu känns det som man kliver rätt in i köket.
  • Den lilla utbuktningen uppåt gör inte speciellt mycket, förutom att komplicera till det ordentligt och göra det dyrare.
  • Trappan känns inte helt briljant, den tar stor plats men är inte jättepraktisk när man skall bära upp saker till övervåningen.
  • Vill man bygga billigt så bör man ha allt vatten och avlopp så nära varandra som möjligt, just nu är det motsatsen till det...
  • På nedervåningen finns ingen möjlighet att göra ett vettigt dubbelsovrum om man en dag får problem att gå i trappor.
  • I kök så är det bra om man kan undvika att ha hörn, brukar vara rätt oanvändbara i form av skåp etc. Nu har ni dubbla hörn... Samtidigt så är det ett stort kök, men har inte plats för ett köksbord.


Mitt råd är nog att ni går till en arkitekt och får hjälp med planlösningen, sparar man några få kvadrat så betalar man snabbt arkitekten. På köpet så får man ett bättre fungerande hus. Jag skulle gissa på att man säkert kan kapa 50 kvm utan att tappa funktionalitet. Dvs, antingen en miljon billigare hus, dyrare inredning eller mer yta till andra saker.
 
Två följdfrågor, vad har ni tänkt att ha i apparat rummet? Och vad är dom stora vita klumparna i nedre vänstra hörnet i köket?
 
Redigerat:
Tack Ingar H och Dr Fozz för tänkvärda åsikter. Vi har en hel del att klura på nu.

Pannlampa: Apparatrummet ska rymma: accumulatortank, bergvärmepump, värmeväxlare, golvvärmeventiller etc.
De stora vita klumparna i köket ska föreställa en sittbänk och ett bord, men som sagt tidigare - köket är inte planerat i detaljlösning ännu, utan bara ritat ut bänkar.
 
Jag håller med om att denna planlösningen känns lite opraktisk. Vad jag kan se finns det tex bara 2 ytterdörrar ,så ska man hänga tvätten ute måste man gå via entren eller garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.