I veckan har byggnadsingenjör Charlotte Andersson svarat på nedanstående fråga som jag tror att många är intresserade av och som jag tror att det kommer följdfrågor på. Diskutera frågan och svaret i den här tråden.

FRÅGA:
Förutom huvudbyggnaden så står det ett litet gästhus/förråd på tomten, som är cirka 25 kvadratmeter.
Det finns inte med i några papper, och det byggdes i början av 60-talet.
Hur gör vi huset vitt? Kan detta lilla hus påverka ev. bygglov för tillbyggnad av det stora huset?
Mvh
Jan'

SVAR:
Det är 10 års preskriptionstid för bygglovspliktiga byggnader som byggts utan bygglov. Detta innebär inte att huset efter 10 år får stå kvar, utan det innebär bara att man inte drabbas av någon straffavgift för svartbygget.

Om ni vill få er byggnad "vit" så får ni begära bygglov för den nu i efterhand.
Byggnaden kan påverka framtida bygglov för tillbyggnad om det innebär att max bebyggelsegrad överskrids för tomten.
Om ni leker med tanken att söka bygglov för något annat på er fastighet så blir det förmodligen billigare att inkludera svartbygget i det bygglovet så slipper ni betala en del avgifter dubbelt.

/Charlotte Andersson

http://www.byggahus.se/bygga/189951-svartbygge_-_hur_gor_vi_huset_vitt
 
Bra svar!

För en gångs skull (nåja, kanske en liten överdrift) tycker jag att reglerna låter vettiga.

Finns inget mer förödande för rättskänslan än när "smart" folk hela tiden tänjer på gränserna och räknar med att komma undan genom något slags uttröttningstaktik gentemot myndigheter/rättsskipning.

Men det krävs ju att de tillämpas rätt också... :)
 
Det var likadant hos oss när vi köpte vårt hus. I samband med att vi utökade vår tomt och lantmäteriet skulle mäta in den nya tomten så bad jag dem om att även rita in de 2 svartbyggena på kartan. Kommunen accepterade det och nu har jag flyttat på svartbyggena så att de blir 1 förråd och renoverat dem. När jag sökte bygglov på nya huset så ritade vi in det nyrenoverade förrådet som en befintlig byggnad på ritningarna.
 
KnockOnWood så bra vet jag inte om svaren var eftersom de innehåller en massa felaktigheter...Så här är det:

1. Det finns ingen preskriptionstid för svartbyggen i plan- & bygglagen. Har man byggt något svart är det en otillåten byggnad ända tills man ev. får bygglov i efterhand(PBL 11 kapitlet).
2. Byggnadsnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift inom fem år efter överträdelsen(PBL 11:58).
3. Byggnadsnämnden kan sätta ett föreläggande med vite på det olovligt byggda oavsett hur lång tid som gått sen överträdelsen(PBL 11:19-11:22).
4. Man kan söka bygglov i efterhand för en olovligt uppförd byggnad, det är dock inte alls säkert att man kan få ett bygglov, det olovligt uppförda skall uppfylla gällande lagregler och detaljplan(PBL 9:30-31).
5. Vill ni bygga bygga till eller bygga nytt på en tomt med en äldre olovlig byggnad så ska byggnadsnämnden se till ni har antingen tagit bort det olovligt byggda eller fått bygglov för det olovligt byggda(PBL 9:30.1a,b).
6. Utanför planlagt område får man utan bygglov bygga en komplementbyggnad utan bygglov, så är frågeställarens gästhus/förråd uppfört utanför detaljplan så är det inget svartbygge(PBL 9:6.1).
 
Redigerat:
  • Gilla
latmenglad
  • Laddar…
grodis skrev:
KnockOnWood så bra vet jag inte om svaren var eftersom den innehåller en massa felaktigheter...Så är det:

1. Det finns ingen preskriptionstid för svartbyggen i plan- & bygglagen. Har man byggt något svart är det en otillåten byggnad ända tills man ev. får bygglov i efterhand(PBL 11 kapitlet).
2. Byggnadsnämnden ska ta ut en byggsanktionsavgift inom fem år efter överträdelsen(PBL 11:58).
3. Byggnadsnämnden kan sätta ett föreläggande med vite på det olovligt byggda oavsett hur lång tid som gått sen överträdelsen(PBL 11:17-11:22).
4. Man kan söka bygglov i efterhand för en olovligt uppförd byggnad, det är dock inte alls säkert att man kan få ett bygglov, det olovligt uppförda skall uppfylla gällande lagregler och detaljplan(PBL 9:30-31).
5. Vill ni bygga bygga till eller bygga nytt på en tomt med en äldre olovlig byggnad så ska byggnadsnämnden se till ni har antingen tagit bort det olovligt byggda eller fått bygglov för det olovligt byggda(PBL 9:30.1a,b).
6. Utanför planlagt område får man utan bygglov bygga en komplementbyggnad utan bygglov, så är frågeställarens gästhus/förråd uppfört utanför detaljplan så är det inget svartbygge(PBL 9:6.1).
Du har nog inte 100 % koll..

1. Det är riktigt att ett svartbygge alltid förblir ett svartbygge. Det blir aldrig "vitt". Beroende på hur svartbygget är så kan det ställa till bekymmer för framtida bygglovsansökningar. En tillbyggnad på "prickmark" kan medföra att en ok tillbyggnad på andra sidan huset inte blir möjlig då byggnadsnämndne inte kan blunda för svartbygget utan det måste då rivas innan bygglov kan ges.
2. Njae. Byggnadsnämnden kan ta ut efter fem år. Det de måste göra är att bereda den som anspråket riktar sig mot tillfälle att yttra sig inom 5 år efter överträdelsen!. Ur 11 kap. 58 § PBL(2010:900): "En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen."
3. Nej, det kan de absolut inte göra! Det kallas ett "rättelseföreläggande" och regleras av PBL 11 kap. 20 § PBL(2010:900). Där står det tydligt "Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen." med ett undantag "Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål." Detta kallas preskription.
För strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken finns dock ingen sådn tid för ingripande. Bara är lagen kom till och hänsyn taget till det.
4. Precis, dock gäller den BBR som gällde vid uppförande. Bygglovet handläggs dock enligt nya PBL.
5. Naje, se pukt 1. Mycket tveksamt om en fristående svartbyggt komplementbyggnad i strid med Detaljplan skulle kunna hindra en tillbyggnad på bostadshuset förenlig med plan.
6. Inte helt. Det måste också vara utom sammanhållen bebyggelse. Inom detaljplan, områdesbestämmelse, eller inom sammanhållen bebyggelse krävs bygglov för komplementsbyggnad som ej är "friggebod"(15 kvm) och uppfyller kraven enligt det kapitlet.

Kom ihåg att andra bestämmelser gäller för svartbyggen före 2 maj 2011 men där är det ungefär samma sak. Lite olika tider för de olika avgifterna som byggnadsavgift, tillägsavgit, särskild avgift samt 10 års "preskription".
 
Kära dispens, Du har nog inte 100 % koll..

1. Där är vi överens så vitt jag kan se...
2. Njjaa, BN ska ta ut en en byggsanktionsavgift läs PBS 11:51...
3. Jo, det kan de absolut göra, 10:19, 10:21 & 10:22 har ingen som helst tidsaspekt inskrivna i paragrafen, den "preskription" du skriver om gäller bara för 10:20.
4. Njaa, söker man bygglov för något i efterhand så gäller nuvarande lagstiftning både vad det gäller BBR och PBL.
5. Det finns massvis med rättsfall om det och det står klart och tydligt i PBL 9:30.1a, du motsäger ju dig själv i dina punkter 1& 5.....
6. Rätt, men jag försökte förklara så enkelt som möjligt(gäller även mina övriga punkter), detaljplan känner de flesta till men termen sammanhållen bebyggelse är nog obekant för de flesta svenssons.

Det är aktuell lagstiftning som gäller om en byggnadsnämnd upptäcker ett svartbygge, dock när det gäller "svartbyggeavgiften" skall BN använda sig av den lagstiftningen som ger blir lindrigast för svartbyggaren om inte BN lyckats bevisa att åtgärden är utförd efter andra maj 2011.

Dock kan vi kanske åtminstone vara överens om det inte var många rätt i Charlotte Anderssons "expert" svar?
 
grodis skrev:
Kära dispens, Du har nog inte 100 % koll..

1. Där är vi överens så vitt jag kan se...
2. Njjaa, BN ska ta ut en en byggsanktionsavgift läs PBS 11:51...
3. Jo, det kan de absolut göra, 10:19, 10:21 & 10:22 har ingen som helst tidsaspekt inskrivna i paragrafen, den "preskription" du skriver om gäller bara för 10:20.
4. Njaa, söker man bygglov för något i efterhand så gäller nuvarande lagstiftning både vad det gäller BBR och PBL.
5. Det finns massvis med rättsfall om det och det står klart och tydligt i PBL 9:30.1a, du motsäger ju dig själv i dina punkter 1& 5.....
6. Rätt, men jag försökte förklara så enkelt som möjligt(gäller även mina övriga punkter), detaljplan känner de flesta till men termen sammanhållen bebyggelse är nog obekant för de flesta svenssons.

Det är aktuell lagstiftning som gäller om en byggnadsnämnd upptäcker ett svartbygge, dock när det gäller "svartbyggeavgiften" skall BN använda sig av den lagstiftningen som ger blir lindrigast för svartbyggaren om inte BN lyckats bevisa att åtgärden är utförd efter andra maj 2011.

Dock kan vi kanske åtminstone vara överens om det inte var många rätt i Charlotte Anderssons "expert" svar?
2. Ja, byggnadsnämnden ska ta ut en avgift enligt 11:51 pbl(2010:900), men de kan inte ta ut den om de inte har berett den som anspråket riktar sig mot tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen, men avgiften kan de ta ut därefter.
3. 10 kap. gäller genomförande... ej tillsyn, en felskrivning får vi hoppas. Läs de där paragraferna igen så ser du rätt tydligt att de reglerar skarpt när de får användas. T ex. får du inte använda ett rivningsföreläggande(11:21 pbl) bara för att svartbygget är i strid med plan på ett sätt som inte är en liten avvikelsen eller förenlig med planens syfte. Det enda som får användas då är ett rättelseföreläggande som har en tid på 10 år. Det är precis som det var med 10:27 pbl(1987:10).
4. Nej, inte BBR eftersom du inte prövar startbesked för något som redan är uppfört. I bygglovet tittar du tillgängligheten.
5. Inte alls med på vad du menar. Som jag sa kan en icke möjlig svartbyggt tillbyggnad på bostadshuset hindra följande planenliga tillbyggnader på huset. Så är det nödvändigtvis inte om en komplementsbyggnad är uppförd utan bygglov på prickmark. Däremot om det är en fråga om byggrätt.
6. Begreppet förblir okänt om ingen använder det. Desutom har den en väsentlig betydelse! Ett garage i sammanhållen bebyggelse skulle kunna kosta en 55 000 kr i byggsanktionsavgift utan bygglov så det är ingen liten detalj att förbise.
 
Dispens

2. Japp, fem år precis ssm jag skrev i fösta inlägget.....
3. 11:19, 11:21 & 11:22 har ingen tidsaspekt inskrivna i paragraferna, kan således tillämpas för svartbyggen utan någon "preskriptionstid". T.e.x så kan byggnadsnämnden använda ett rivningsföreläggande mot ett svartbygge även om det är mer än 10 år sedan det svartbyggde uppfördes. Du får nog läsa om paragraferna.....självklart kan man använda 11:19, 11:21 & 11:22 på även svartbyggen.....
4. Angående startbesked: "3 § En åtgärd får inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked, om åtgärden kräver
1. bygglov, marklov eller rivningslov, eller
2. en anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 §."

Således kräver även ett svartbygge ett startbesked, man kommer så klart inte undan gällande lagregler bara för att man byggt svart och söker bygglov i efterhand.
5. En olovligt uppförd byggnad eller tillbyggnad i ett planlagt område stoppar all annan byggnation på fastigheten, det är solklart enligt PBL 9:30.1a. Man har då två alternativ:

1. få bygglov i efterhand för det svartbyggda, är inte det möjligt:
2. det svartbyggda måste tas bort.
först därefter kan man få sitt sökta bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.