Har köpt Hestraplattor till ett av rummen i källaren som tidigare varit garage men nerfarten igenfylld etc. Rummet har förnärvarande ingen ventilation ut, inga fönster och ej någon värme, men planen är att stoppa in ett element samt borra upp en ventil ut. Huset är nydränerat av förra ägaren men tyvärr fuskdränerat dvs ingen platonmatta osv utan bara påbättrat med asfalt.

För att minimera riskerna med fuktproblem har jag som tidigare nämnt köpt plastplattor a 30x30 cm som man bygger ihop till önskad storlek. Plattorna har hålmönster och är tänkta att ligga just i källare, altaner, garage etc. Höjden på dessa är 12mm. Varpå jag hoppas att det är tillräckligt avstånd till betonggolvet för att att slippa fuktbesvär i och med ej direktkontakt.

Eller?... För att få det lite mysigt och trevlig så är planen att lägga in a) kanske någon ryamatta. b) i något annat rum i källaren kanske lägga in en större heltäckningsmatta?

Min fråga är egentligen. Är Hestraplattorna en riktigt bra idé och räcker det med avståndet på 12 mm. Eller är det att kasta pengarna i sjön, då det antingen inte fungerar att lägga matta ovanpå eller t.o.m går lika bra att lägga mattan direkt på betongen?
 
Hej.
Köper du riktig nålfiltsmatta kan du lägga den direkt på plattan heltäckande.
Alternativt lägga platon/icopal och sedan ett golv på det.
/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.