Sedan är ljudnivå även väldigt individuell - vissa blir störda av ljud som andra knappt märker. Som tidigare inlägg beskriver så har även frekvens och ljudtyp av stor betydelse för hur man märker ljudet. Jag har sett "tysta" maskiner enligt datablad som låter rejält vid vattenintag/tömning och andra inte så tysta som inte låter alls. Man bör även tänka på att installationsplatsen kan påverka ljudnivån - har man hel bänkskiva över och skåp på båda sidor så blir det tystare än om det finns t.ex en infälld diskbänk med avrinningsyta ovanför så kan ljudet fortplanta sig in i skåpet bredvid.

Min nuvarande diskmaskin var hyfsat tyst när jag fick den, men efter lite tilläggsisolering så hörs den inte alls....
 
Mikael_L
NetNut skrev:
Min nuvarande diskmaskin var hyfsat tyst när jag fick den, men efter lite tilläggsisolering så hörs den inte alls....
Mmmm, det lät spännande ... :)
Vad gjorde du?
 
Hade en rulle med isolering till bil liggande (Typ tygliknande fast brandsäker), tog bort ytterplåten runtom och lade på ett lager. Tog sedan bort luckplåten och la ett lager där också. Till sist satte jag även en bit innanför den lilla frontplåten under luckan.
Blev lite förvånad över hur den befintliga isoleringen var placerad (det satt s.k. Bitumenmatta på blandade ställen), det fanns många ställer som "läckte" ljud och den var mer optimerad för lätt montering än effektiv ljudisolering - beror säkert på att det skall vara kostnadseffektivt.

Har sett dyrare maskiner där den enda skillnaden varit just mer isolering men annars samma teknik. På vissa maskiner sitter det samma kontrollerkort men sedan är de byglade beroende på vilka finesser som skall vara aktiverade.

Letar just nu efter en smidigare display/kontrollpanel då jag skall byta plåtluckan mot
en i massivt trä som passar resten av köket.

Har även gjort samma operation med min Cylinda tvättmaskin (årgång 2001) som numera bara hörs svagt när den centrifugerar (Har ingen dörr till tvättrummet just nu håller på att bygga om) och barnen sover med öppen dörr bredvid tvättrummet.

Vad man bör tänka på är att sätta isoleringen utan att hindra luftväxling då pumpmotor behöver kylluft för att inte överhettas - i min maskin fanns det hyfsat gott om spelrum utan jag behövde oroa mig för detta.

I tvättmaskinen var det ännu lättare då det fanns mycket gott om luft och ingen ljudisolering alls - även om jag tidigare upplevt maskinen som hyfsat "tyst" så blev resultatet över förväntan, nu är den verkligen tyst - kan prata i telefon eller föra ett normalt samtal när jag står bredvid maskinen under centrifugeringen - går jag ut i köket/vardsagsrum så hörs inte maskinen.

Tillägg: Rullen köpte jag för många år sen i en biltillbehörsbutik som upphörde (Stor rulle billigt!), hittade faktiskt en liknande fast något tunnare på bilterma:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljudisoleringsfilt-369222/#

De har även bitumenmatta till hyfsat pris som man också kan använda och täcka nakna plåtdetaljer.

Kan tilläggas att samma tygisolering använts i mina hembyggda datorer och även gjort dessa så gott som ljudlösa (Man får titta på lysdioderna för att se om datorn är igång). Då jag till yrke är IT-tekniker så är datorerna igång dygnet runt men jag sover gott ändå...

Har aldrig lämnat in något för reparation, utan öppnat produkten, felsökt och fixat det (Bland annat dammsugare, tv, video, skrivare, diskmaskin, torktumlare, termostatblandare och en massa annat).
 
Redigerat:
  • Gilla
Roja-Piraya
  • Laddar…
Mikael_L
Då avslutar jag mitt OT-spår med att tacka för info. Får väl se vad jag ger mig på för modifikationer framöver, jag är inte heller rädd för att ta isär saker.
Och våra vitvaror är redan bortom garantitiden, så där riskerar jag ju inget. :)
 
jackt skrev:
När vi valde var ljudnivån en avgörande punkt, så vi valde en av de lägsta..
När vi köpte vitvaror så redovisades alla diskmaskiner ljudnivå mycket tydligt, så vi köpte en tyst maskin.

Men det vi nu blir mest störda av är den nyinköpta frysen vars avfrostningsfläkt låter mycket. I alla fall mycket mer än den gamla 80-tals frysen utan avfrostningsfläkt.

Ljudnivån var inget vi funderade över när valde frys och det anges i vissa fall i produktbladen men inte i marknadsföringen!

Jag tror att vår frys är tystare än diskmaskinen, men då vi inte styr när den ska låta så uppfattar vi den som mer störande!

Så vi känner att vi borde även ha kollat upp ljudnivån när vi köpte frys också!
 
Ett dovt brummande med en låg frekvens kan uppfattas som högre ljudnivå än intervaller med ljud av högre frekvens.
Bl.a. av den orsaken att låga frekvenser har lättare att fortplanta sig i andra material.
Nu vet jag inte hur man mäter diskmaskiner, men det jag skulle vara intresserad av är ljudet under själva tvättsekvensen då det är den som pågår längst.
Vår maskin har, tror jag, har 48dB. Den brusar och snorklar klart ljudligt vid påfyllning/tömning men är sedan nästan ljudlös vid diskning.
 
Våran Electrolux ska hålla 43dB, enda gången man tänker på att den är igång är när den byter vatten :)
 
Rappala skrev:
När vi köpte vitvaror så redovisades alla diskmaskiner ljudnivå mycket tydligt, så vi köpte en tyst maskin.

Men det vi nu blir mest störda av är den nyinköpta frysen vars avfrostningsfläkt låter mycket. I alla fall mycket mer än den gamla 80-tals frysen utan avfrostningsfläkt.

Ljudnivån var inget vi funderade över när valde frys och det anges i vissa fall i produktbladen men inte i marknadsföringen!

Jag tror att vår frys är tystare än diskmaskinen, men då vi inte styr när den ska låta så uppfattar vi den som mer störande!

Så vi känner att vi borde även ha kollat upp ljudnivån när vi köpte frys också!
Samma sak med vår Side by side, nästintill ljudlös förutom när den frostar av för då låter den som ett tröskverk...
 
V
Köpte en HQ som har 39db men även ett extra tyst läge på 37db.

Får lägga örat mot bänkskivan för att höra den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.