Hej på er!

Har tänkt rusta sovrummet, då jag misstänkt att det var något problem pga dålig lukt från golvet.
Jag har tagit bort golvbädor och spånet, och i trossbotten så fann jag mögel i trossbotten, angränsande rum är toalett/badrum.
Kontaktade försäkringsbolaget, och de skickade upp en tekniker för att titta på det.

Han (teknikern) fotade och sade att ytskikt kommer jag inte att få något för pga ålder, men allting under borde försäkringen täcka.

I dag ringde försäkrings-snubben och sade att de inte vill hjälpa till med något, pga att badrummet var för gammalt och i renoveringsbehov, det var ju ingen renoveringsförsäkring jag hade...
Tyckte det var konstigt och det är den första biten jag vill har råd om, har jag rätt att få hjälp med balkar och torkning osv?

Nästa grej nu:
Fortsatte riva bort trossbotten, och emot ytterväggen på motsvarande sida hittade jag bottenstocken, helt murken.
Är det någon ide att kontakta försäkringsbolaget igen ang. det?
 
Nu kan jag ha fel, men jag var/är av uppfattningen att försäkringen alltid ersätter skador på byggnaden, typ bjälkar, isolering, sanering, torkning osv. Detta oavsett hur gammalt eller dåligt badrummet som orsakade skadan var.

Undantagen har jag uppfattat gäller när badrummet är direkt felaktigt utfört. Och det gäller ju då framförallt nyare badrum, där det finns regler att bryta mot.

Om bottestocken också beror på samma fuktskada så bör du anmäla till förs. bolaget. Så att det finns registrerat.

Din skadereglerare bör ha upplyst dig om hur du kan överklaga hans beslut. Oftast har bolagen en intern kundombudsman eller liknande som kan överpröva ett beslut.

Annars finns det konsumenternas försäkringsbyrå (osäker på det exakta namnet) som skall hjälpa försäkringstagare (har dock för mig att den är finansierad av förs. branschen).
 
Den väggen som den fuktskadade balken ligger i är inte i angränsande till badrummet.

Ska få hemskickat beslutet från bolaget i veckan hoppas jag, begärde det i alla fall men har inget större förtroende för dem.
Enligt dem ska man inte duscha i ett gammalt badrum, dvs äldre än 20 år...
 
Testar med att visa en bild på den fuktskadade balken, om jag klarar att få in den.
 
2ee6dd9e-6d71-cebb.jpg
 
När jag såg bilden var jag helt övertygad om att det var en målning av en äng vid en sjö med skogsbrynet i bakgrunden. :D
 
O
Kanske dags att lusläsa paragraferna till försäkringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.