Vi bor i en villa med källare byggd 1947. Dränering gjordes för ca 6 år sedan. Då vi flyttade in för 4 år sedan rev vi ut väggar och golv i gillestugan, då det var träreglar rätt mot betongen och således fukt.De två ytterväggarna reglades upp och golv lades med platonmatta, frigolit, spånplatta och tarkett. De två innerväggarna tapetserade vi. Sedan augusti-11 har vi haft en lukt i rummet och kläder som har hängt där har luktat "unket och jordigt". Vi rev för några dagar sedan ner tapeterna (på innerväggarna), då det ju inte är helt bra att tapetsera rätt på betong. När vi tog bort golvlisterna så förstärktes lukten där nere.

När vi har avfuktare på i rummet,så visar den en luftfuktighet på 35-40%.

Vad tror ni om detta? Kan det vara mögel trots att golv och väggar är "enligt konstens alla regler"? Tacksam för åsikter!
 
Redigerat:
Du skriver att ni gjort "enligt konstens alla regler", men har ändå lyckats tapetsera på betongen, reglat ytterväggar, osv?

Vill man undvika mögel skall man ta bort ALLT organiskt, höja temperaturen (för att undvika kondens), samt öka ventilationen under de månader luftfuktigheten inte är jättehög. M.a.o. nästan alla månader förutom juli - sept.

Även om du tidvis har en luftfuktighet på 35-40% kan ändå du få kondens på vissa svalare ställen. Speciellt om du har dålig luftväxling. Kondensen kan sedan leda till mikrobiell påväxt. Att röja lite och ta bort saker som står längs väggar och hörn är därför en god idé.

En källare i ett hus från 1947 är egentligen inte gjord för att inredas. Börjar man klä väggar och golv med organiska material så blir det problem, så enkelt är det.
 
Redigerat:
Regling av ytterväggarna samt golvläggning gjordes av snickare som jobbar med fuktskador. Sedan tapetserade vi innerväggarna, vilket vi inser var ett misstag. Frågan är om det kunnat växa mögel under golvet?
 
Som sagt: Är betingelserna de rätta kan det växa mögel. Mögel behöver organiskt material och RH >= 75%.

Detta gäller oavsett om det är en snickare eller en hemmapulare som gjort jobbet.
 
Under golvet mot betongen har du mycket högre luftfuktighet. Har ni ingen ventilation under golvet så är det risk att du har fuktproblem där.
 
inte alla snickare känner till betongproblematiken :). De brukar rekommendera lösningar de är bra på dvs regla i trä och spika alla slags skivor. Det är inte det lämpligaste lösning för en källare, tyvärr.
Jag brukar rekommendera klinker på källargolv och puts på källarväggarna - luktar inget, ytan tillgänglig för besiktning och billigt att reparera ifall det behövs ...
gaia
 
B
Min erfarenhet på mögelskador är lite begränsad men att ett självdrag under platonmattan inte alltid räcker till har jag märkt några gånger. Jag tycker det är underligt att snickaren (jag är snickare själv) inte skaffade fram en fläkt/sug som
monteras på "platonmattan" för att ventilera under golv och luften leds givetvis ut. Har själv gjort så och är mycket nöjd.
Jag har också satt en timer eller vad det heter som startar sugen sex gånger/dygn och är på i en kvart. Kanske är det bäst att tillägga att man gör givetvis hål för sug/fläkt i mattan och tätar
runt den.

Mvh Glenn
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.