AXS
Ska koppla in min nyköpta diskmaskin och funderar på hur jag ska göra det enklast och billigast.

Diskmaskinen har inv. R20-gänga , 3/4".

12mm PEX kommer upp till balofix och har 10mm rör ut.
10mm-röret går upp till en dubbelkoppling med 10mm rör ut och vidare till blandaren.

Bild:
DSC_0026-1.jpg
(Högra är kallvatten)

Det här är de förslag jag kommit på själv:
Kapa röret på vardera sida om övre koppling och sätta i T-koppling 10 x R15 x 10
Bussning R15->R20.

Behöver köpa det imorgon så tror det är clas ohlson som gäller.
Eller finns det billigare/bättre utbud någon annanstans i Stockholm så jag kanske
slipper kapa rören.
 
Har du diskmaskinsavstängning i kranen så koppla in den där.

Annars så kan du köra med en Tkoppling och en extra ballofix, även om massa byrokrater kommer att skrika att det är mot alla regler. Men du måste ha en separat ventil för maskinen.
 
Krilleman
Har du inte en diskmaskinsavstägning på blandaren köper du ett T-rör + ballis med passande bussning på upp till 20 och ser glad ut, och som redan skrivet är det inte korrekt men många har så.

Sen kan man fråga sig om det kommer till en vattenskada och försäkringsfråga varför man inte bekostade på en korrekt blandare från början...
 
Håller med Krilleman !
 
AXS
Har tyvärr ingen sådan kran här. Det är en hyresrätt så tänker inte byta.
Skåpet har plastlåda så det får duga med balofix i skåpet.

Men det gör det hela lite svårare, måste få ihop det från classe...

Funkar följande?
10 x 10 x 10 T-koppling.
Balofix med invändig gänga R15 inv./utv. Eller måste jag ha en Bussning R15 x R10 utv./inv där emellan?
Bussning R20 x R15 utv./inv.
 
Krilleman
Ännu värre om det är en hyresrätt då du inte får röra VVS:en över huvud taget! Hemförsäkringen täcker då inte ev vattenskada gjord av dig personligen...

Det du måste göra i detta läget är att tala med fastighets-ägaren och fråga hur du ska göra, vill inte fastighetsägaren stå för kostnaden kan han kräva att jobbet göras av en firma och då får du stå för kostnaden själv av VVS-firman som gör jobbet. Men då har du iaf gjort det korrekt och slipper betala dyra pengar i onödan vid ev knas!

Och nu tänker många: Jag har gjort detta förr... Jag kan... Jo många kan mycket men att tänka på i hyresrätt är att man inte äger anläggningen vilket medför att det är ett "big no no" med att pyssla på annans egendom!

Men vad du en gör, gör det inte själv! Skulle det skita sig blir det väldigt dyrt! Skulle du vattenfylla huset (hur många lägenheter det nu blir) pga din oaktsamhet blir du personligen ansvarig! $$$$$
 
Redigerat:
AXS
De tar 84:-/månad för att sätta in en diskmaskinsavstängning bredvid blandaren.
Känns inte jättelockande. Och det var inte det jag ville ha hjälp med, men tack för omtanken.

Då blir det en 10 x 10 x 10 T-koppling +balofix (kollar måtten exakt på classe).

Tack för hjälpen!
 
Kolla först dimensionen på röret efter balofixen och T-röret mot DM ska vara minst 15 annars det finns risk att vatten mängden räcker inte till under den perioden som diskmaskin magnet ventilen släpper in vatten.det finns säker en tanke bakom att anslutningen på diskmaskinslangen är 20!
 
Krilleman
Jag vill inte vara en moral-polis... Men men...

Om du nu prompt ska göra det själv så kör med stödhylsor också!

Billiga pengar...

CO nr 30-7655 Stödhylsa 10 5p 23:-
CO nr 30-9048 10xR15x10 - 135:-
CO nr: 25-1249 Kula R15 inv/inv 69:-
CO nr: 30-9491 Sexkantsnippel R15 25:-
CO nr 30-7726 Bussning 20x15 27:-
CO nr 25-1431 Gängtätningssats LIN+locher 69:-

Glöm inte repa gängorna innan du drar på linet...

Hör och häpna att ballisarna är dyrare än kulventiler... Dessutom hade har dom inte inv gängade ballisar vad jag kan se...
 
Redigerat:
Krilleman
Hamid skrev:
Kolla först dimensionen på röret efter balofixen och T-röret mot DM ska vara minst 15 annars det finns risk att vatten mängden räcker inte till under den perioden som diskmaskin magnet ventilen släpper in vatten.det finns säker en tanke bakom att anslutningen på diskmaskinslangen är 20!
Men alla diskmaskiner som är kopplade direkt på DM-anslutningen på blandaren då? Då borde ju dom inte fungera alls...?! :x :x

Standard anslutning på själva blandar-rören = 10mm
Standard anslutning DM uttag på blandaren = 10mm

Däremot ska köksblandarens matar-rör kopplas med 15mm enligt svensk standard!!! Alltså precis som bilden visar och vad som bevisligen fungerar i hela sveriges rike! Men inte just hos dig?
 
Redigerat:
AXS
Tusen tack krilleman!

Kul att det där blir ca 300:- och maskinen kostade 200:-.
Då var det ändå en Elektor Helios i låda och körd max 10 gånger.

Gungor och karuseller i utgifter alltså.
 
Krilleman
zeus_axel skrev:
Tusen tack krilleman!

Kul att det där blir ca 300:- och maskinen kostade 200:-.
Då var det ändå en Elektor Helios i låda och körd max 10 gånger.

Gungor och karuseller i utgifter alltså.
En "fuling" (som egentligen är OK) är att koppla in sig på varmvattnet... En blandare med diskmaskinsavstängning kan man ju välja KV/VV beroende på var "piggen" sitter bakom vredet...

Då betalar ju fastighetsägaren varmvattnet och du slipper extra elräkning för att värma KV... Men i slutändan betalar ju du iaf hur du än gör! :D
 
krilleman_215 skrev:
En "fuling" (som egentligen är OK) är att koppla in sig på varmvattnet... En blandare med diskmaskinsavstängning kan man ju välja KV/VV beroende på var "piggen" sitter bakom vredet...

Då betalar ju fastighetsägaren varmvattnet och du slipper extra elräkning för att värma KV... Men i slutändan betalar ju du iaf hur du än gör! :D
Dessutom upplever jag det som att disken blir renare med vv anslutning då både ´´fördisk´´ och sköljning sker med vv.
 
AXS
Satte den på kallvattnet då vi har varmvatten på ca 80 grader.

Blev tätt och fint, var lite bök att komma åt med nycklarna bara.
Köpte en jag en rörkapare, underbart verktyg, så den delen var lätt.

Gick inte i några stödhylsor då rören var redigt tjocka.

Tack för hjälpen, är nu med fungerande diskmaskin!
 
AXS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.