P
Hur ställer jag in sågen för att få till ett snyggt innerhörn på bröstlisten mellan tapet och panel? 90 graders innerhörn där den ena listen ska gå snett uppåt och den andra är vågrät.
 
  • trapphus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt bra kan man inte få hörnet då den listen som går snett uppåt får en längre snittyta.

Jag hade satt dit den vågräta listen först gerad 45 grader och sedan passat den andra emot
 
Ja hade testat med 45gr snett och vridit halva vinkeln på väggen.
Kanske jag misstolkar bilden men testa på några spillbitar.
 
P
Många bud blev det :)
Jag får prova mig fram lite och se vad som blir bäst.
 
Larsa skrev:
Kör den raka utan gering. Skjut den lutande imot och såga bort spetsen som hamnar under


---
I am here: [länk]
Jag skulle kört på samma.
 
P
Ja men jag måste ju även såga ut den lutande så att den passar in i bröstlistens form, fast det kanske inte är så svårt med sticksågen. Får prova med några spillbitar.
 
Man kan använda dekorationsklossar i svåra hörn. En kloss med lite utformning på och vips har man raka kanter att stöta listen mot!
 
B
Man ska alltid undvika att gera i innerhörn. Gör något av de andra två alt. som du fått förslag på, dekorationskloss,
eller att förkroppa som det heter när du skjuter det ena ämnet mot det andra och skär ut konturen i ändträt.

Mvh Glenn
 
P
Så här blev det. Gerade det ena innerhörnet och det andra blev någon variant på stumfog eller vad det heter. Blir nog bra med lite latex då allt ska täckmålas i panelens kulör.
 
  • Bröstlist1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bröstlist2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bröstlist3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för o klaga...men latexfog på den svåra gerningen (omöjliga) vet jag inte om det blir så bra. Jag hade helt klart använt någon form av dekorkloss.
 
P
Inte så förtjust i dekorklossar :)
 
P
Får duga så.
 
  • Bröstlist4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bröstlist5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser kanon ut
 
Håller med! Blev mkt fint!
/Thompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.