Är i farten med att bygga ett litet rörsystem till min spånsug. Alla maskiner som ska anslutas har 100mm ansl. Det är 3 maskiner och ingen kommer att köras samtidigt. Spånsugen som är en liten Luna ( uppdaterar med effekt senare ) har även den 100mm ansl. Ska man bygga med 100mm spiro eftersom alla ansl. är i den dim.? Frågan är hur man gör med "Y-förgreningar" då. Somliga har ju byggt med avlopps detaljer men dessa är ju 110mm!? Kanske köra hela systemet med avloppsrör i 110mm? Eller ska man köra större dimenson och förminska vid varje maskin.

Nu behöver jag lite tips och trix:)
 
Jula har en del i plast yrör trattar förminskningar mm o billiga är dom,har själv använt dom
 
För att svara på din fråga : Att Y-förgreningarna passar i 100 spirorör vet jag, då borde spjällen passa. Har själv haft sådana Y till spirorör.

Vet inte riktigt varför men jag har på något sätt fått för mig att jag bara måste tala om för så många jag bara kan, att använda sig av 100 mm rör verkligen är stenåldern. Det hela är verkligen gammalmodigt när vi i dag vet bättre. Sedan att dom flesta maskintillverkare envisas med det är för mig en gåta när det är så enkelt att byta till 125 anslutning. Eller som det borde vara dimensionera efter storleken på maskinen efter en hygglig damklass.

Så efter som du har en mindre spånsug ( du har kanske en luna w 178) borde du bygga i 125 mm spirorör, soliduct har bra priser tycker jag.
Y-förgreningarna hade jag köpt från axminster (man kanske borde kontakta dom för att få dom exakta måtten på anslutningarna men dom säljer 125 rör så det borde funka) jag tror dom är billigast http://www.axminster.co.uk/axminster-branch-tee-prod838799/ dom har även spjäll som är billiga om man nu inte väljer att göra själv http://www.axminster.co.uk/axminster-aluminium-blastgates-prod376520/ .

Anledningen till att jag tycker du borde använda större diameter är att din spånsug är liten. Och att koppla på rör är den inte bygd för du tappar undertrycket i systemet. Och har du för lite undertryck så orkar det inte bära spånet.
Men det kompenseras med större diameter och du kommer att få ännu bättre volym.

Men du måste ändra spånsugen till 125 och jag menar måste (annars är det ingen ide).
Anslutningarna på maskinerna tycker jag man åxså bör fixa till 125 annars blir det en strypning där och det är synd nu när man ändå valt att göra ett bättre system.

Det är trots allt diametern på rören som bestämmer volymen.

Och skulle man skaffa större spånsug och ändå vill använda 100 rör så måste det bli en väldigt stark fläkt för att kompensera tryckfall vi pratar min 4 kw och en fläkt bygd för högre tryck alltså ingen vanlig fläkt med raka skovlar.

Du får 30% mera luft volym med 125 jämfört med 100 rör. Det kanske inte låter så mycket men det är väldigt stor skillnad. Framför allt så kommer det att märkas på att det blir mindre spånsprut vid maskinerna mer spån går till spånsugen efter som den ökade luftvolymen orkar ta hand om spånmägden som produceras vid maskinen.

Om du nu orkar göra dessa förändringar det innebär och ökad kostnad (specielt så blir Y-förgreningarna dyrare) så garanterar jag att du får ett mycket bättre system till en billigare peng än att köpa större spånsug.

Och sedan har vi förbättringarna vid maskinens utsug och en bättre filtrering men det kan man ta vid ett senare tillfälle om man vill för det hela hänger ihop.

En annan fördel om du i framtiden vill bygga ut dit system så är det framtids säkrat om du väljer 125. Och sedan så ser det väldigt proffsigt ut med metall hela vägen i spånsystemet än en blandning av plast och metall.

Mvh Pär H
 
  • Gilla
elgokse
  • Laddar…
pär h skrev
"Men du måste ändra spånsugen till 125 och jag menar måste (annars är det ingen ide).
Anslutningarna på maskinerna tycker jag man åxså bör fixa till 125 annars blir det en strypning där och det är synd nu när man ändå valt att göra ett bättre system".

Vad menar du med att ändra till 125? Att sätta en förstorning 100 till 125mm direkt på sugen eller mekansikt bygga om till 125. Att bygga om maskinerna är jag inte sugen på, både hyveln och bordssågen är byggda med 100mm och så får det nog bli i framtiden också. Att sätta en övergång till 125mm är ju däremot inga problem.

I dags läget kommer systemt bara bli ett rör på cirka 3 meter. På det tänkte jag sätta ett y med spjäll på bägge utloppen och på dom cirka 2 meter slag ut till maskinerna. Blir alltså bara 2 maskiner i dagsläget. Måste köpa bandsågen först innan jag kan ansluta den.

Fler tankar och ideer?
 
Ingen förstoring. utan mekaniskt bygga om. Viktigast är spånsugen.

Pär
 
Hej jag vet ju ej hur stora maskiner o i vilken omfattning du skall använda dom,men jag har en spånsug från Duab o rörsystem 100 mm det klarar mer än väl mina behov om det sen inte ser så proffsigt ut med spiro
plast o slangar de stör mig inte,det primära är att det funkar för användaren
Julas plastrördelar passar fullt ut ,man för komplettera med spiro muff
försöker med bilder sen
 
217201212826Pc972.jpg
Elkludde skrev:
Hej jag vet ju ej hur stora maskiner o i vilken omfattning du skall använda dom,men jag har en spånsug från Duab o rörsystem 100 mm det klarar mer än väl mina behov om det sen inte ser så proffsigt ut med spiro
plast o slangar de stör mig inte,det primära är att det funkar för användaren
Julas plastrördelar passar fullt ut ,man för komplettera med spiro muff
försöker med bilder sen
 
Det var ju trevligt att Julas y rör och deras spjäll fugerar med 100mm spiro... Att bygga om från 100 till 125mm på spånsugen är som att bygga en ny. Känns som det ist är bättre att investera i en lite större sug om inte denna fixar mit behov.

Jag köper ett par meter 100mm rör och provar, skulle den inte orka får jag följa Pär H´s råd om 125mm rör och dom dyra y rören och spjällen från axminster.
 
För min del till lite småmaskiner använder jag duabs spånsug FM 230-L1,det är inga problem det ar ju lätt att stänga dom som inte används med Julas spjäll,du har kanske ändå större sug

Länk till Duab http://www.duabhuset.se/

Lycka till
 
Tycker du det är roligt att slöjda (metall) kan du göra egna Y-förgreningar av 125mm spiro. Det har har jag gjort i min anläggning. Min spånsug var 125mm, likaså bordssåg/fräskombon. Rikten och planen har jag byggt om lite. Går rätt lätt med lite plåt och popnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.