Kan säga att jag har kört många kubik med timmerjiggen, det mesta övergrovt. Några här på byggahus har köpt alm av mig och det blir riktigt bra.
Big Mill fanns inte i detta utförandet då jag sågade så då fick jag göra linjaler själv osv och det var ett jäkla pusslande att få ihop men det gick.
Timmerjiggen och alla Logosols produkter funkar riktigt bra, Alaskan Mill ser lite ranglig ut på filmerna så jag tror inte den slår en Big Mill men jag kan ha fel där. Oavsett vilket så är Logosols service oslagbar!

Glömde säga detta innan, min 288'a är modifierad. I originalversion måste den ha barkstöd eftersom upphängningen till motorkroppen sitter där men inte på min. Detta för att få max sågdjup och den modifieringen är gjord i samråd med återförsäljare så det är inget hemmasnickrat.

/Kent
 
Jag kör ett Big Mill med en Husqvarna 372XP och den kombinationen har en miss: avgasutblåset är riktat *direkt* mot dimensionsbågen på sågsläden. Den blir stekhet och plastbussningarna på undersidan smälter... Det funkar om man tar bort bågen. En Stihl passar nog Logosolkonstruktionerna överlag bättre. Jag valde en Hq bara efter egen ohejdad vana. Jag ville dessutom ha en såg för grova träd, och den var en DRÖM att röja efter Gudrun med i grov granskog.
Jag kör bara akrylatbensin. Det går verkligen åt bränsle för grova ekar men jag vill inte ens tänka tanken på att stå i tjockdimman från vanlig grisbensin med extra olja i och klyva ek på fullgas. Man får avgaserna direkt i ansiktet med sågverket, mycket värre än i skogen. Så dyrt är det inte med akrylatbensin IMHO...

Jag kan tycka att det är lite av en modern myt att ek sliter kedjor snabbt. Grus och smuts i barken är mycket värre. Att fila ett par tag då och då är verkligen inte mycket jobb.

Att köpa ny utrustning för ett par stockar låter inte värt pengarna. Men det är kul som tusan, glöm inte det. Nöjet är helt klart det stora värdet i dessa grejor.
 
Det låter som att en liten plåt för att avleda avgaserna skulle sitta fint på bågen där med 372:an, det kan väl inte vara så svårt att fixa till? Då kanske man kan vinkla plåten lite också så avgaserna går neråt t.ex.

Ok, om jag förstod det hela rätt behövs inte extra olja om man kör med alkylat-bensin (akrylat är något helt annat ;) ), sågen mår bra ändå?

Jag har 6 st stockar a 3 m, där grövsta delen är 50cm och tunnaste 22cm.
Sedan har jag en fet-ek som inte är fälld ännu, den är ca 1,20 där snittet kommer att läggas.

Tror ni att det skulle gå att såga den stora med en husqvarna 576?
 
Alkylat? Jag gör eget fulbränsle av takfärg, då blir det väl akrylatbensin?? Du har förstås helt rätt, jag har målat för mycket på sista tiden.
Jag har provat en plåt för att avleda avgaser med men då blev basplattan mer utsatt med samma resultat. Tror att det behövs en förlängning av avgasröret med en böj på eller liknande. Huskvarna hade något åt det hållet för gallringssågar ett tag, men jag fick inte tag i det.
Min åsikt är att det är bäst att såga upp stockar direkt. Rundvirke spricker när det torkar, men plank kupar sig istället.
 
thomasx>För sågverk gäller ju större desto bättre så jag hade valt 395 XP istället. De kostar ju samma.

/Kent
 
Ja visst, 395xp vore bäst, men ev. kan jag få tag på en 576 till ett mycket bra pris.

Nej, den videon hade jag inte sett. Synd att dom inte visade hur dom gjorde det initiala snittet, för att få den raka och släta ytan.
 
thomasx skrev:
Nej, den videon hade jag inte sett. Synd att dom inte visade hur dom gjorde det initiala snittet, för att få den raka och släta ytan.

Här finner du ett exempel hur man kan göra. Funkar säkert med en stabil stege eller dyligt.
http://www.madsens1.com/sa_mill_works.htm
 
snickarboden skrev:
Oavsett vilket så är Logosols service oslagbar!
Kan tyvärr meddela att mina erfarenheter inte säger detsamma.

Skickade dem en mailfråga för 3 veckor sedan, som förblivit obesvarad.
Beställde en timmerjigg för en vecka sedan, fick omgående en automatbekräftelse på beställningen, men sen har jag inte hört ett pip.

Oslagbar service hade varit om man fått svar på sin fråga senaste dagen efter, och leveransen gått iväg senast dagen efter beställning, med info till mig om kollinummer. Så som så många nätbutiker faktiskt fungerar idag.
Jag får väl snart ta och ringa logosol och fråga vad dom håller på med.
 
Kan ju passa på att meddela att jag fått tag på en Jonsered CS 2188, 90 kubik, så den ska nog räcka en bit, hoppas jag :)
 
Logosol håller ju på att flytta till större lokaler, det kanske är förklaringen.
Jag har alltid fått oklanderlig service.
 
Tja, fick ett brev med posten i veckan, ännu en orderbekräftelse, en dryg vecka efter beställningen. På denna står det att min beställning ska skickas från logosol om en dryg vecka.

Om dom har förseningar och inte alls kan svara på frågor på grund av flytt , som jag förstod skulle ske i maj, så är det ju en smal sak att informera sina kunder om det.

Nej, service-nivån är jag verkligen inte imponerad av så här långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.