Vad bör man satsa på...

A) ....ett uterum mot söder (är det tokvarmt och dåligt väderstreck?)?

B) ...ett uterum mot väster (är oftast mörkt där, undantag sena sommardagar)?

Tacksam för lite väderstreckguidning!
Dund

:rolleyes:
 
Har byggt tre inglasade rum, min erfarenhet är om det har direkt sol mot sig blir de skitvarma, oavsett vädersträck. Boten mot detta är att ha möjligheten att öppna minst båda sidorna med skjutpartier, mitt sista (?) bygge har jag även en hel öppningsbar framsida.

Satsa lite pengar på ett kanaltak, hjälper både då det bli kallt samt lite mot värme med.

Sen spelar det ingen roll eg, en stekande dag, blir inglasade, endast tak och bara rena altaner för varma i sydläge, så ska jag säga nått kanske väster är att föredra.
 
Vi kommer bygga vårt åt söder på ena sidan om en utbyggnad på huset då det är det som passa bäst med hur tomten ser ut, men jag skulle egentligen helst byggt det på andra sidan om utbyggnaden vilket hade gjort att de hamnat i väster. Tänker då på att det är trevligt med kvällssolen. Värmen är något jag funderat på också. men tänker helt enkelt som så att den faktiskt inte är tänkt att användas varma soliga dagar utan att man då är på altanen utanför. Tanken är också att man ska kunna öppna upp hela långsidan (den kommer vara ca 3x6 meter) och att kortsidan kommer ha öppningsbara fönster (kommer vara mer som en vanlig vägg med två 11x18 fönster där då det är mot garage och granne och inte så trevlig utsikt).
 
Mikael_L
ZNK skrev:
__________________
2 plans suteräng 96+95 kvm, byggår 1962, tegel. Inflyttning 2007.
Hehe, det tog lite tid att bygga ... :D


Men jag tror som dig, söder blir uterummet lätt för varmt, oavsett hur man gör, under högsommaren.
Men på vår och höst är det å andra sidan kanske den allra bästa placeringen.

Svårt sånt här. Man måste nog bygga i två väderstreck helt enkelt. :)
 
Har 25m2 glasakvarium mot söder. Blir stekhett på sommaren men värt guld på hösten och våren. Vi satte in en takfläkt som vispar runt luften för ett par år sen, det räcker ihop med öppna dörrar för att få ner temperaturen till anständigt så att rummet även går att sitta i mitt på sommaren.
 
  • Gilla
Gabriella J och 1 till
  • Laddar…
Bra tankar - tackar!

Är det kanske så att man bör satsa på ett "riktigt" betongpanbetak istället för kanalplast?
 
Jag har erfarenhet av att de större fönsterytorna funkar bäst under stort taköverhäng (takfot) åt öster och väster. Överhänget skuggar högt stående (het) sol. Åt söder kan stående solfångare och/eller växthus vara placerat. Kanske en rad låga fönster högt upp under tak åt söder skulle jämna ut ljuset ännu mer utan att temperaturen skulle skifta nämnvärt.(y)

I ett allrum åt väst passer get med trädäck utanför och fönster från golv till tak. En öppenspis/grill?:wow:
 
Jag skulle definitivt satsa på ett betong eller tegel tak, om lutningen tillåter?

Det håller svalare på dagen! På kvällen kan du sen dra lite nytta av den akumulerade värmen,såvida det varit en solig dag.

Plasttak ger ju motsatt efekt!
 
Jag har ett uterum med kanaltak mot söder. När solen ligger på används det aldrig. Det blir för varmt. När det inte är soligt, mulet eller kväll, spelar det ingen roll vilket vädersträck det ligger mot. Själv skulle jag nog, med facit i hand, välja norrläge för ditåt har jag bästa utsikten.
 
När vi flyttade in fanns det ett uterum i söder. Det låg ett plasttak och man hade fönster i öster, väster, söder. En "låda" hade byggts runt taket så detta ser rakt ut utifrån och samtidigt går denna ut så långt att den hindrar solen att gå in genom fönstren under högsommaren.

I Väster fick vi alltid ha någon form av persienner för att hindra bländning när solen gick ner.

När vi renoverade uterummet behöll vi det som var bra; lådan och persienner i väster. Plasttak är hopplöst, blir för varmt och bländar, så vi la råspont och takpapp. Vi lyxade till detta med ett par Icopal tackluckor av plast som släpper in lite ljus och kan öppnas för vädring.

Vi har elva fönster varav nio öppningsbara och två dörrar. Fönsterna är i vanligt format, aluminium från Skånska byggvaror, enkla modellen. Fönster ner till marken gör att det blir för varmt! Ca. 30 m2 är rummet. Ena dörren är en enkel trädörr ut till en terass köpt på Bygmax för en tusenlapp.

Nu kan vi använda uterummet från mars till november. Även under högsommar fungerar det då man kan få skugga och genomluftning. Det är aldrig mörkt när solen är uppe och det är fördelen med söderläget.
 
Mitt uterum är guld värd och det tror jag ditt också blir här kommer lite tips från mig. Golvet lägg in golvvärme och ovanpå där klick golv med mycket plast i för då tål det värmevxlingarna som blir när man inte har på värmen på vintern texempel .jag har kanal plast men tyvär inget takfönster det skulle det varit. På båda sidor om glaspartierna så sätt in partier som är som en persien i glas så kan du få bra veneterlation när du inte är hemma och inte vill ha dörrarna öppna för katter och fåglat kommer gärna in.Har även satt in rull gardiner för solen. I höst instalerade vi även en ved spis så det är kanon annvänder uterummet även vintertid. Med hjälp av golvärmen och vedspisen. Ett tips till bygg inte för litet mitt är 4,5*7,5m
 
  • Gilla
Zirconia
  • Laddar…
Mitt rum ligger åt öster funkar mycket bra,kan tillägga att jag har ett isolerat tak med plåt som skal inget jag ångrar direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.