Köra disk-tvätt-tork, när man inte är hemma.

  • Ja, då är det ju klart när jag kommer hem.

    46 Röster 69,7%
  • Nix, tänk på brandfaran.

    20 Röster 30,3%
  • Antal röster
    66
Vår diskmaskin fick något problem, plasten i den smälte och började brinna. En skärbräda smälte... Jag satt och matade lillgrabben och tyckte det skrapade väl mkt i köket, rullhjullen hade brunnit bort på nedersta korgen och vattenspridaren slog i...

Slog upp lågor när jag öppnade luckan, men den funkar nu igen utan att något har lagats.

Körsendats när vi är hemma nu för tiden, vill inte byta den mot en ny 45cm då vi snart ska byta kök...
 
Hade jag haft en diskmaskin som det brann i samtidigt som spridarna sprutade vatten skulle jag nog inte vilja ha i mitt kök.
 
Vi kör med värmepumpen igång även när vi inte är hemma.
Detta trots att vi hade en VP som började brinna när vi var hemma.

Vad säger ni om det då panelen?
 
Tiger79 skrev:
Slog upp lågor när jag öppnade luckan, men den funkar nu igen utan att något har lagats.
Skojar du :wow: Det är väl bara att slänga ut skiten, skulle aldrig ha den kvar. Nästa gång kanske är det försent :thumbdown:
 
D
MathiasS skrev:
Tänker jag efter hur vi själva gör så blir det mest tvättat/torkat nattetid när vi sover. Tvättmaskinen är ny så den safe, torktumlaren skulle jag nog inte starta på morgonen när jag åker till jobbet. 10 år gammal och mycket gammalt mugg i som är omöjligt att tvätta bort utan att skruva maskinen i tusen bitar.
Själv så skulle jag ha mycket mindre betänkligheter för att ha eventuellt "riskabla" maskiner igång när jag inte är hemma jämfört med att ha dem igång när vi sover. Om nu huset skulle brinna ner för att en vitvara går sönder, så vill jag mycket hellre att det händer när ingen är hemma jämfört med att det händer när vi sover.
 
MathiasS skrev:
Googlar man lite kring brand och småhus hittar man info liknande denna överallt:

Just detta kommer från Brandskyddsföreningens hemsida:
Med på listan över de vanligaste brandorsakerna finns både tv-apparater, tvättmaskiner, torktumlare och frysar vilket är ett gott skäl till att ha brandvarnare även i källaren. År 2008 stod tvättmaskiner för ett 70-tal bostadsbränder, medan tv-apparater fattade eld så mycket som 60 gånger.
70 bränder per år, på 4milj bostäder?
Visst man ska vara försiktig men.....
 
Jag tvättar och diskar när jag inte är hemma (eller inte jag då utan maskinerna), men det känns inte helt rätt... men det är ju så förbannat smidigt (tills det blir en vattenskada eller börjar brinna). Jag kör också bil ibland, och flyger, och idrottar fast jag är lite förkyld... det känns inte heller helt rätt. Livet är bra svårt...
 
Suhagg skrev:
70 bränder per år, på 4milj bostäder?
Visst man ska vara försiktig men.....
Du får göra precis som du vill. Här hemma försöker vi som sagt tvätta, torka och diska nattetid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.