Hej

Funderar på att köpa mitt första diskmaskin , min fråga är att ljudnivå ligger på 54 db ,

hur mycket "låter " 54 db om det är någon som har diskmaskin runt dessa nivåer .

Tacksam för svar
 
54 är extremt högt, du kommer inte kunna vara i samma rum när den går. Gissar att det är en riktigt billig sak?
 
Trodde inte det fanns maskiner som gav mer än 50db idag även bland dom billigaste. Helst ska man väl ner i 40-Max 45db.

Tänk på att 3db är en fördubbling av ljudstyrkan.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Tänk på att 3db är en fördubbling av ljudstyrkan.
Nope !! :cool:

3dB är en fördubbling av ljudeffekten. Men då örat är logaritmiskt i sin känslighet så är 3dB en detekterbar skillnad i ljudnivå, men inte en fördubbling.
Det brukas anses att 10dB upplevs som en fördubbling av ljudet.
Men olika "forskare" kommer fram till lite olika resultat från sina undersökningar av dessa högst subjektiva upplevelser. Tänk dig själv, du får lyssna på två ljud och sen frågan:
-Lät detta dubbelt så högt som förra? :x
 
Mikael_L
Men till TS.
Ja själv skulle jag nog inte köpa en maskin som ligger över ca 45dB.
Men vi har öppen planlösning mot v-rum, och skulle därför bli oerhört störda av ljudet. Har du maskinen i ett kök med dörr att stänga, och alltid lämnar köket vid disk spelar väl ljudet mindre roll.
 
Sen kan man ta energi och db-måtten på diskmaskiner med en god portion salt. Anledningen att det finns 17 olika diskprogram är att att de är optimerade för att få ett bra mätvärde att sätta på etiketten. Det tysta programmet är exempelvis jättelångt, där en lång tyst torktid innebär minskat snittljud över torkprogrammet.

Det energisnåla programmet innebär i princip att disken inte blir ren. Men etiketten får en låg energiåtgång
 
Mikael_L skrev:
Nope !! :cool:

3dB är en fördubbling av ljudeffekten.
xxxxxxxxxx
-Lät detta dubbelt så högt som förra? :x
Ska vi märka ord så har tonhöjd med frekvens och inte med styrka att göra... ;)
 
Vi har en Cylinda som har 42dB, och den måste man anstränga sig för att höra.
När vi valde var ljudnivån en avgörande punkt, så vi valde en av de lägsta..
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Ska vi märka ord så har tonhöjd med frekvens och inte med styrka att göra... ;)
Ja du får märka ord hur mycket du vill.


Men från vilket forum eller vilken tråd hämtade du dom där orden då?
Så man hänger med. :p

Dessutom gjorde jag allt annat än märkte ord.
 
Nimajneb skrev:
Ska vi märka ord så har tonhöjd med frekvens och inte med styrka att göra... ;)
Tonhöjd har väl inte ens nämnts i denna tråd tidigare?
 
Mikael_L skrev:
Ja du får märka ord hur mycket du vill.


Men från vilket forum eller vilken tråd hämtade du dom där orden då?
Så man hänger med. :p

Dessutom gjorde jag allt annat än märkte ord.
Jamen... Jag citerade ju ditt inlägg direkt där du pratade om att ljudet blev dubbelt så högt :)

:)

Men jag antar att du menade dubbelt så starkt eftersom nästan alla säger högt när dom menar starkt om detta, jag själv inkluderat.
 
Mikael_L
Vill man sväva ut ännu mer i det teoretiska träsket kan man säga följande:
Ljudtryck mäts i Pa. (Dvs en tryckenhet)
Ljudtrycksnivån anges i dB. Och refereras mot något.
När man anger olika mätningar av ljud, såsom buller, högtalares känslighet ljudnivån på konserter osv brukar man ha en skala där 0dB = hörtröskeln.
Hörtröskeln = 0dB = 20µP (tror jag det var).

När ljudtrycket dubblas ökar Ljudtrycksnivån med 6dB. Men Ljudeffektsnivån med 3dB.

dB är alltid en effektskala, vare sig vi pratar elektriska storheter eller akustiska, och effekten ökar med kvadraten på spänningen eller ljudtrycket. Därav skillnaden på 6dB resp 3dB.

1dB ökning ska man ofta kunna höra skillnad på. 10dB ska upplevas som ungefär en fördubbling av (o)ljudet.
 
Och ska vi sväva ut ytterligare så uppfattar vi människor inte ljudet på samma sätt pga örat inte är en perfekt mottagare samt att hjärnan tillslut bearbetar ljudstyrkor på lika olika sätt.

Men för att go on topic igen så är en diskmaskin som är klassad som 54dB en bullrig diskmaskin.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Men för att go on topic igen så är en diskmaskin som är klassad som 54dB en bullrig diskmaskin.
Det anser jag också, utan att ha någon speciellt empirisk data att luta mig mot. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.