Köra disk-tvätt-tork, när man inte är hemma.

  • Ja, då är det ju klart när jag kommer hem.

    46 Röster 69,7%
  • Nix, tänk på brandfaran.

    20 Röster 30,3%
  • Antal röster
    66
D
Anna_H skrev:
Brandriusk? Är det inte vattenskaderisken man ska tänka på? Det finns ju system nu som stänger av vattnet när du låser ytterdörren, du får rabatt på hemförsäkringen om du använder det.
Ja har man ett sådant system skall man väl verkligen akta sig för att ha tvätt och disk igång bär man är ute? Då kan det ju verkligen bli tal om brandrisk om maskinerna inte är vettigt uppbyggda. Oavsett så lär apparaterna inte fungera något vidare då.
 
Har bullrig diskmaskin så jag kör den alltid när jag inte är inne.

Hade jag tysta maskiner skulle jag köra när det passar bäst dock inte över natten för jag gillar inte att ha grejer igång då av gammal vana.
Sannolikhet och risk, det är farligt med mycket här i världen denna lilla kan jag leva med.
 
Nimajneb skrev:
Har du något belägg för detta?
Det som det brukas flaggas för är ju spis, kaffebryggare, fläkt, brödrost och strykjärn.
Om vi då undantar saker som vi vill ska brinna ....men kanske inte så mycket..
Googlar man lite kring brand och småhus hittar man info liknande denna överallt:

Just detta kommer från Brandskyddsföreningens hemsida:
Med på listan över de vanligaste brandorsakerna finns både tv-apparater, tvättmaskiner, torktumlare och frysar vilket är ett gott skäl till att ha brandvarnare även i källaren. År 2008 stod tvättmaskiner för ett 70-tal bostadsbränder, medan tv-apparater fattade eld så mycket som 60 gånger.
 
D
Vad smart det vore om tillverkarna av tvättmaskiner byggde in en enkel sprinkler i konstruktionen. Ett trycksatt plaströr eller något som smälter vid hög temperatur så börjar det spruta ut vatten... maskinen är ju redan ansluten till vatten :D
 
Enligt försäkringen ska vatten ventilen som mattar diskmaskinen vara avstängt när man inte är hemma eller såfort som maskinen är klar, ifall om det händer nån olycka då gäller inte försäkringen.
Jag vill absolut använda maskinerna när jag inte är hemma.
 
MathiasS skrev:
Här fanns lite mer "belägg":

[länk]
De skriver att det ofta är relän i gamla vitvaror som är orsaken. Moderna vitvaror verkar inte ha sådana. Känns som en överdriven oro som inte är lika befogad längre.
 
Hamid skrev:
Enligt försäkringen ska vatten ventilen som mattar diskmaskinen vara avstängt när man inte är hemma eller såfort som maskinen är klar, ifall om det händer nån olycka då gäller inte försäkringen.
Jag vill absolut använda maskinerna när jag inte är hemma.
Vilket försäkringsbolag har du?
Vi har folksam och enligt dom så behöver man inte stänga av vattnet på diskmaskinen. Dock påpekar dom lämpligheten i att göra det om man reser bort en längre tid.
 
Hamid skrev:
Enligt försäkringen ska vatten ventilen som mattar diskmaskinen vara avstängt när man inte är hemma eller såfort som maskinen är klar, ifall om det händer nån olycka då gäller inte försäkringen.
Jag vill absolut använda maskinerna när jag inte är hemma.
Skröna
 
MathiasS skrev:
Här fanns lite mer "belägg":

[länk]
Jag tar risken att ha kyl o frys igång när jag sover eller är borta ;)
 
  • Gilla
Toni Johansson
  • Laddar…
Tvätt och disk har ju värmepatroner (slingor). Går maskinen torr kan det gå illa. Fick tipset av en brandchef att aldrig lämna tvättmaskin...
I min diskmaskin var nivåvakten igengeggad för ett tag sen, då slutade den aldrig fylla och vattnet forsade ut på köksgolvet. Tur man var hemma.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?pktmvz
 
Det är nog bäst att vi går tillbaka till handdiskning o tvättning.
Sedan gräver vi oss alla en jordkällare för mjölkens skull och så tar vi in vattnet från vår grävda brunn i spannar.
Vi går och lägger oss när det blir mörkt för vi kan ju inte ha någon el i huset samt levande ljus vet vi ju är den absolut största brandrisken.

Sk experter hittar vi överallt som som alla har sina åsikter och detta får dom gärna ha. Men jag föredrar att ta lite risker för att känna att jag inte lever på stenåldern.

:)
 
Danne12345 skrev:
De skriver att det ofta är relän i gamla vitvaror som är orsaken. Moderna vitvaror verkar inte ha sådana. Känns som en överdriven oro som inte är lika befogad längre.
Det gäller kylar och frysar, inte tvätt och tork.
 
Nimajneb skrev:
Jag tar risken att ha kyl o frys igång när jag sover eller är borta ;)
Du frågade efter lite underlag för åsikten och fick det. Därefter ska du förstås göra som du vill! Vill man inte finns som sagt matkällaren...:)

Tänker jag efter hur vi själva gör så blir det mest tvättat/torkat nattetid när vi sover. Tvättmaskinen är ny så den safe, torktumlaren skulle jag nog inte starta på morgonen när jag åker till jobbet. 10 år gammal och mycket gammalt mugg i som är omöjligt att tvätta bort utan att skruva maskinen i tusen bitar.

Vad gälelr tvättmaskin undrar jag om det inte är så att värme i första hand utvecklas när trumman stannar av någon anledning, tex någon bh-bygel eller liknande.
 
Jag tackar för länken Mathias även om det finns länkar som säger något annat.

Man kan om man googlar hitta andra underliga statistiska resultat runt bränder tex att det är tre ggr så vanligt med bränder i hyresrätter jämfört med bostadsrätter.... Fri tolkning varför

Själva tvättar, diskar och torkar vi när det behövs och inte anpassat till när vi är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.