Hej!
Jag har tidigare startat en tråd för att fråga lite om förslagsritningarna vi fått från arkitekten, men inte fått så många svar, så jag hoppas jag kan få lite input om utseendet här istället. :)

Huset är byggt -29 och vi bad om att arkitekten skulle ge huset ett gammalt utseende.
Det jag undrar är om det verkligen är brukligt att man sätter in lägre fönster på övervåningen för att få tillbaka den gamla känslan? Man hade ju inga radiatorer under fönstren på den tiden.

Skulle vi göra enligt ritingsförslagen nedan så skulle vi få 15cm längre mellan radiator och fönsterbräda.
Det skulle ju också medföra en hel del extrajobb för att fixa till insidan vilket har gjort mej avogt inställd till lösningen.

Vi har sagt att vi vill byta tak och i samma veva förlänga takfoten då den blivit mindre efter tidigare tilläggsisolering, men tittar man på ritningen så verkar inte arkitekten hålla med om att takfoten ska förlängas.
Bör man hålla takfoten kort för att det ska se bra ut tycker ni?

Personligen så tycker jag att det är finare om den sticker ut lite, samt att den då även ger ett bättre skydd, men om jag är ensam om att tycka det så vill jag såklart hellre att att alla andra ska tycka att det ser bra ut.... jag får väl vänja mej. :p

Första bilderna är fasaden ut mot gatan.

Fasad_V%C3%A4ster_Gammal.JPG
Fasad_V%C3%A4ster_Ny.JPG

Fasad_Norr_Gammal.JPG
Fasad_Norr_Ny.JPG

Fasad_%C3%96ster_Gammal.JPG
Fasad_%C3%96ster_Ny.JPG

Fasad_S%C3%B6der_Gammal.JPG
Fasad_S%C3%B6der_Ny.JPG

Vi vill självklart att det ska bli så fint som möjligt, men vi vill ju också försöka hålla nere kostnader/arbete. Vi kommer att ta proffessionell hjälp med ombyggnationen.
 
Fönster var ofta mindre på övervåningen, två bågar och sex rutor nere, men fyra rutor uppe. Takfoten ser också helt rätt ut för ett 20-talshus. Arkitekten har även lyckats väl med de lite blyga kolonnerna, de subtila klassicerande dragen gör att det ser väldigt 20-talsmässigt ut. I min bok i alla fall.
 
Jag tycker att det uppritade ser väldigt mycket bättre ut, speciellt verandataken och de små detaljerna gör mycket. Tänker mig att huset är ljust grönt med mörkare gröna bågar =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.