Jag har nyligen låtit bygga om mitt kök och vill väldigt gärna ha ett kakel i blåvit design, gärna gammeldags stil.
Jag blev väldigt förtjust i traditionellt franskt kakel, och det finns en återförsäljare som har ett hyfsat utbud (http://www.franskakakelbutiken.com ), men priserna är väldigt höga, så jag är ute efter något annat.

Kaklet får gärna likna kaklet på de här bilderna... men jag är öppen för alternativ. Men blåvitt ska det vara! Jag har kollat kakelförsäljare i staden där jag bor, men inte hittat något jag gillar. '

Jag är mycket tacksam om någon har tips om försäljare här i Sverige, eller möjligtvis i Danmark som har snyggt blåvitt kakel.
:)

images
images
 
Nu tycker jag att det du hittat är väldigt fint! Det finns även ett blåvitt från www.madeamano.com men de är också ganska dyra.

Titta även på Höganäs "Pombalino" (verkar kosta 79 SEK/styck för 15*15 cm men det kanske går att blanda med helvita plattor för att få ner priset om man tycker att det är för dyrt?!).
 
Tack för svaret. Kaklet på den nedre bilden kommer från Franska kakelbutiken i Stockholm, och det är ju vackert men väl dyrt tycker jag. Det hade kostat ca 10 000 ink frakt (2 kvm, och 1/3 mönstrat kakel).
Kaklet på den andra bilden ser okej ut tycker jag, men jag vet inte vem som säljer det.

http://www.madeamano.com kakel, serien NOVECENTO finns det en blåvit platta och det ser rätt snyggt ut... verkar som som det finns en återförsäljare i Malmö.

Tacksam för fler tips!
 
Jag tror tyvärr inte att Madeamano är så värst mycket billigare men hör efter med dem! Jag tycker dock att kaklet från Franska kakelbutiken är helt underbart men är det för dyrt så är det!

Titta även på www.firedearth.com - inget budgetalternativ det heller men kanske finns där något?
 
Ja det franska är fint... men ännu vackrare och mycket större utbud hittade jag hos en tillverkare norr om Paris... Underbart:

carreaux faïence motifs géométriques

carreaux faïence motifs floraux

http://carrelage-faience-traditionnel-ponchon.art.officelive.com

Helst skulle jag köpa hos dem, och då är priset per platta och kvm lägre, men transporten verkar bli dyr... jag fick en offert från en speditör på 3500 kr.

Det skulle kunna se ut så här, skitvackert...men priset inkl frakt (för hälften vita hälften mönstrade enligt bilden) skulle nog uppgå till 10 000. Velar om det är värt det... men finare kakel kan jag nog inte hitta.
 
kollat med www.qvesarum.se? De brukar ha såna hemma eller kan tas hem på beställning.
 
Hemmakatten
Du skulle kunna köpa vita kakel och måla själv på bitarna. Du kan antingen måla på fri hand eller göra mallar. Det kan bli jättefint och personligt.

Kruxet är sedan att lämna in dem på ett bränneri. Och du måste se till att ha rätt sorts kakel. Min mamma höll på med porslinsmålning och hon var många år med i en studiecirkel som något studieförbund höll i. Ledaren var förstås någon som hade tillgång till brännugn. Så kolla runt lite på studieförbundens hemsidor, där hittar du förhoppningsvis namn på ledare att kontakta.
 
freddemp5a skrev:
Ja det franska är fint... men ännu vackrare och mycket större utbud hittade jag hos en tillverkare norr om Paris... Underbart:

carreaux faïence motifs géométriques

carreaux faïence motifs floraux

[länk]

Helst skulle jag köpa hos dem, och då är priset per platta och kvm lägre, men transporten verkar bli dyr... jag fick en offert från en speditör på 3500 kr.

Det skulle kunna se ut så här, skitvackert...men priset inkl frakt (för hälften vita hälften mönstrade enligt bilden) skulle nog uppgå till 10 000. Velar om det är värt det... men finare kakel kan jag nog inte hitta.
Nu vet jag inte om du renoverar hela ditt kök eller "bara" byter kakel men har du råd så tycker jag att du skall köpa det kakel du verkligen vill ha (jag hade personligen valt det från Franska Kakelbutiken för jag tycker om att plattorna inte var så stora) då du säkert bara ångrar dig annars. Oavsett vad du väljer så hoppas jag att vi får se det färdiga resultatet;).
 
Konradssons är snyggt men jag behöver 10x10 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.