Jaja, då är det bara att betala och glömma utgiften så fort som möjligt. ;)
 
Brukar vara att de skär i kamöverfallen om "toppen" skär
 
Det ska bli väldigt intressant att höra varför det inte räckte med toppbyte om ventilsalladen uteblivit. Frågan är om aluminiumspånerna från "kamlagringen" sprider sig i hela spisen.
 
youask skrev:
Brukar vara att de skär i kamöverfallen om "toppen" skär

är det vanligt på evo maskiner ? ;)
 
Malten skrev:
är det vanligt på evo maskiner ? ;)
Haha, är nog det vanligaste sättet att skära en topp med överliggande kamaxlar.

Själv lyckades jag istället skära en ventil. Men det var förstås på en stötstångsmotor. Det lät väldigt obra en liten stund men jag kunde ändå köra hem eftersom stötstången böjde sig. På den tiden kostade en nyrenoverad topp ett par tusenlappar.
 
Malten skrev:
är det vanligt på evo maskiner ? ;)
Haha nej det är nog vevlager eller axiallager;)
 
Sent ihågkommet, men "obduktionen" gav inget svar på vad som hänt. Följande teorier har lagts fram av olika personer som borde ha insikt i området:

* Olycklig blandning av oljor har lett till att det gunkat ihop. Mycket möjligt, när jag fyller på olja har jag ingen aning om vad verkstaden fyllt på. (Bilprovningen)
* Oljepumpen dålig. Den byttes för säkerhets skull. (Verkstaden)
* Etanolinblanding i bensinen. De kör ju numera med etanolförorenad bensin på mackarna, och tydligen är det stora problem med att den kan leda till att det gunkar, eftersom etanolen löser upp föroreningar och flyttar dem till andra ställen i motorn. (Det här tipset fick jag från en expert på en av sveriges största biltilverkare, där man tydligen har mycket problem med detta.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.