Hej,

Jag har egen borrad brunn som tyvärr inte ger så mycket vatten som jag önskar. Går det att lagra vatten i t ex en stor tank som jag fyller på när jag inte använder så mycket vatten ur brunnen. Anledningen är att jag vill skaffa en vedeldad badtunna men är rädd att de 2 kubik den rymmer kommer tömma min brunn. Skulle också kunna vara bra att vattna i från den tanken på sommaren när det är som torrast.

Har ni några tips på var man kan skaffa en tank som kan stå i garaget?

hur gör jag för att undvika att vattnet blir dåligt med bakterier mm?

Hur länge kan man ha vatten stående?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
För att minska risken för bakteritillväxt bör du placera tanken så kallt som möjligt. Den bör också vara gjord i ett material som inte släpper igenom ljus.
Kan du inte samla in regnvatten till badtunnan?
 
Göran.W
Den enklaste lösningen är väl att ha lite fram förhållning och börja fylla den någon dag innan med lågt flöde.
Tex 2 liter i minuten blir faktiskt 2880 liter på ett dygn så i den takten hade det tagit 16,5 timmar
 
Montera ett UV-ljus med cirkulationspump, lampan förhindrar bakterierna förökar sig. Förhindrar även virus och vissa alger. Lycka till!
 
Hej,

Tackar för era svar! :)

Framförhållning vore ju bra, det önskade jag att jag var bättre på! :)

Mogge: Har du tips på en sådan anläggning? Är rädd att det är dyrt?

Någon som har tips på "tank" att lagra vatten i?

Mvh Håkan
 
Tackar! Precis vad jag sökte. :)

Funderar nu på hur länge vattnet håller sig så friskt att man vågar bada i det. har googlat en del och hittat allt från att det är drickbart i 3-5 dagar upp till 6 månader. För bad borde ju inte vara lika känsligt.

Några tips?

Mvh Håkan
 
Dom ligger på 4 350:- har 4-11 liters kapacitet. Märke Trojan A-max. Vi säljer såna på jobbet!
 
Klorera vattnet
 
Brukar inte badtunnor stå med samma vatten i flera veckor?
En trätunna kan ju inte stå tom, då läcker den.
 
Tackar er alla för era goda råd och tips! :)

Mvh Håkan
 
Göran.W
När det gäller hur länge vatten kan stå så klarar det sig flera veckor om det inte står för varmt och i en sluten tank som inte utsätts för sol ljus.

Har hänt jag glömt tömma ut vattnet ur tanken på hösten i husvagnen och det har varit drickbart somaren efter.
 
Hemmakatten
Har tidigare haft båt och då fyllde man på med färskvatten på våren och någon klortablett,fyllde sedan på vatten vid behov under sommaren men tömde aldrig ur vattentanken helt förrän på hösten.Nu låg denna vattentank nere i kölsvinet (där det är svalt) och var ganska stor vilket har betydelse för hållbarheten.

Så visst måste man kunna lagra vatten i tank hemmavid. En till vissdel nedgrävd tank på skuggigt ställe borde fungera bra.
 
Visst kan man förvara vatten länge under rätt förutsättningar.
Svalt, mörkt och med klor så håller det jättelänge, jag har en balja på 50m3 utanför som håller sig perfekt i 7-8 månader i det tillståndet. När det blir varmare och ljusare så får man slänga på lite filtrering samt att säkerställa att pH ligger mellan 7,2 och 7,6.
 
Göran.W
Klor behövs inte så länge det är svalt och mörkt
Håller det under 8 grader behöver det inte ens vara mörkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.