Undrar hur man fäster kabel på plåtfasad. Bakom den släta plåten finns träreglar. Måste man krångla med skruv och gummibricka för att det inte ska tränga in vatten i fasaden.
Kabeln ska vara till markismotorn, någonting 3x1,5.
 
Montera vita VP rör med TCS klammer. Då räcker ett klammeravstånd på 70 cm. Har du träfasad bakom plåten bör inte den lilla fukten via klamren orsaka någon skada alls.
 
Eller "kabelskyddshalvrör" (vet inte vad de egentligen kallas) i metall. Borde behöva ändå mindre fastsättning. Jag tänker på den här typen av "halvrör" (tänk kluvet" VP-rör) som ofta skyddar markkabel när den kommer upp vid grunden/fasaden. Blir kanske också lite diskretare än ett helt VP-rör.
 
E
Ska du använda vita VP-rör så kan det vara lite svårt att få dom helt raka i och med att dom är mjukare än båda 320N och 750N standard VP-rör. Däremot blir det mycket billigare än med kabelskydd i plåt (där man ändå måste fästa kabeln bakom).
 
Emil_K skrev:
Ska du använda vita VP-rör så kan det vara lite svårt att få dom helt raka i och med att dom är mjukare än båda 320N och 750N standard VP-rör. Däremot blir det mycket billigare än med kabelskydd i plåt (där man ändå måste fästa kabeln bakom).
Varför pratar alla om vitt? TS har väl inte skrivit att fasaden är vit eller är jag blind?

Jag syftade på skyddsrör liknande dessa. Måste man verkligen fästa kabeln under dessa? Kan man inte bara lägga kabeln, typ EKK eller liknade, mellan rören och fasaden? Och vad beträffar priset kan det knappast bli några stora pengar till några markiser.
 
JR-klammer kanske och förborra hålen i plåten. Täta med tätningsmassa och sedan skruva i skruven.

//Patrik
 
Lägger man plaströr utomhus så kommer dom att förstöras efter några år. Dom fungerar inte så bra i utomhusmiljö.
 
En avgörande fråga är: hur lång sträcka pratar vi om?

Och jag tror inte det är många elektriker som tätar en klamring på plåtvägg
 
Med ESS TACK HT-X montagelim kan du limma fast klamren på väggplåten eller då lika gärna kabeln direkt.
 
Tänk, jag har googlat hela internet och inte hittat svar på detta, trodde det var så enkelt att ingen ens brytt sig om att fråga. Men efter era olika svar så verkar det mer som jag är ensam om plåtfasad på en villa.

Har inte markiserna men det verkar bli någonstans 10-20 cm det handlar om (det är bara runt fönstret det är plåt.). Ljusgrå plåtfasad. Lutar åt att jag klamrar som en träfasad, hålet klammern gör tätas ju delvis av klammern själv. På en vertikal fasad blir ju inga pölar runt hålet.

Tackar för svaren.
 
JR-klammer (rostfritt) och rostfri skruv så håller det resten av livet
 
  • Gilla
nickex
  • Laddar…
Jag har alltid använt skruv med borrspets och TK/JR klammer på plåt och ännu har jag inte fått nått klagomål.
Så jag är rätt säker på att skruv och klammer kommer att fungera bra under överskådlig tid.
 
Måste du klamra då? Det är väl en anslutningskabel vid motorn som du kopplar in i en vridströmställare?

//Patrik
 
Vilken spänning är det?

Om det är lågspänning så kanske det går att frångå vissa krav och t.ex. limma (?) fast kabeln? Nån som har bättre koll på reglerna får gärna fylla i...
 
Det är givetvis 230V.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.