Jag har en Stenbergs justersåg från 1962. Orginalanhållet är rent ut helkasst. Jag är nu på jakt efter ett kullagrat med en bra låsning, anhållet är en 70 80 cm långt och linjalen behöver vara en meter.Nu har jag frågat 2 maskinhandlare men får ingen respons. Kan någon rekommendera någon leverantör som är sugen på lite försäljning.

Protte
 
Kolla jänkarnas anhåll. Ett av de prisade är Biesemeyer som finns löst för eftermontage, ett annat är (numera utgångna) Unifence.
 
Är det klyvanhållet som avses? Vad är felet med det gamla?
Har du möjligt att ta en bild?

Vad jag minns brukar de vara rätt stabila och om jag inte minns helt fel eller blandar ihop fabrikat så brukar de väl gå att justera med två skruvar?

/Kent
 
Är du intresserad av metallslöjd kan du utan problem bygga ett eget med svets, vinkelprofiler samt något trevlig aluprofil till själva anhållsytan. Tänker mig då låsning i framkant och med en excenter som klämmer om ena sidan på en L-profil.
 
Jag är inte riktigt med när du säger kullagrat. Vad menar du då?

Är det ett klyvanhåll eller ett kapanhåll du menar.

Kan du inte lägga upp bilder på vad du tycker är dåligt så skall vi se om inte allas kloka huvuden kan hjälpas åt.

pär
 
Det är klyvanhållet som är dåligt, det är tungt att dra fram och tillbaka (lagring, kanske kullager) .
Låsningen till linjalen (det som sitter på bordet) är en skruv och en klämma, dvs anhållet är lite lealöst till dess att man drar åt skruven och då flyttar sig bortre änden på anhållet så får man lossa skruven knacka lite på anhållet skruva åt mäta mot klingan lossa knacka skruva mäta lossa knacka skruva mäta.

Incras anhåll ser ut som en tandställning, måste i så fall göra ett hål i väggen för pinnen som sticker ut och hur bökigt är det att ta bort om man ska kapa något långt.

Bild kan fixas när jag kommer hem om enochenhalv vecka.

Egentligen inget konstigt anhåll, ett hjul längst fram och en styrning som inte glappar och slekar tills dess jag låser.

Metall är inget problem då jag ibland är smed (en modern med svets) men det är inte så lätt att få till ett bra anhåll, bör ju även ha måttskala med förstoringsglas.
Alu profiler är ju också ett problem, svårt att få tag på med T-spår hit och dit.

Protte
 
Det bara måste gå att köpa ett löst anhåll och självklart rundstången som reservdel till dom flesta sågar på marknaden kolla med felder eller scm
Eller robland. Sprängskisser finns väll på internet annars är det bara att ringa och fråga i värsta fall får väl du dra en liten rövare och säga att dit anhåll pajade vid tex en flyttning

Googla på bilder och det du tycker verkar sjyst är det bara att kolla upp.
Och sedan när du har monterat ett anhåll så limmar du dit en skala så slipper du mäta hela tiden.

pär
 
Jovisst borde det gå få tag på ett löst, Felder Umeå har jag varit på 2 ggr för flera år sedan, jadå jodå du ska få ett pris bl.a. Bla bla.
m.maskin fick också frågan.

Men nej, ingen verkar vilja göra affär med mig, 10 papp är kanske för liten affär för dessa herrar och damer.

Protte
 
Jag känner igen det där och det är väldigt tråkigt. man måste stå på sig och tjata.
Att sälja en maskin det kan dom och skulle det visa sig att det är några problem med maskinen så blir allting svårare.

Jag kollade snabbt igenom youtube länken och den var väldigt bra.

Pär
 
De videofilmerna var riktigt bra ja :) Det anhållet ser mer än trevligt ut och jag gillar att man enkelt kan montera tillbehör på det.

protototypen>Vad låser anhållet mot? Är det ett spår i bordet eller rundstång/fyrkantsprofil?
Är det bara ett spår så får man kanske montera en fyrkantsprofil på bordet.

/Kent
 
Anhållet låser mot en U-profil som sitter bultad på bordskanten.
"Låsningen" är ungefär lika intelligent som en skruvtving.

Protte
 
  • anhåll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.