Hejsan

Har fält några ekar som jag tänkte såga upp till plank för att sedan kunna använda till lite möbelsnickeri m.m.

Bör jag såga upp stockarna snarast efter fällning, eller är det bättre att vänta, eller är det hugget som stucket? Om jag vill vänta en längre tid, kan det bli problem med sågningen eller annat senare då?
 
Fortast möjligt! De väger mer men enklare att såga.
Vad skalll du såga med?

/Kent
 
Ok, då ska vi sätta igång så snart det går.

Jag tänkte prova med Logosols Big Mill Basic.
 
Hur funkar det med ek, skall dom skivas först, precis som björk?
Eller kan man såga plank direkt?
 
Köra fram block är det bästa men problemet är att de kommer att väga en hel del.
Jag hade kört fram plank 2" med en del övermått typ 1/2" så man kan rikta dem sen.

Det går att låta stockarna ligga ett tag, problemet är att ju längre man väntar desto svårare blir de att såga.
Fördelarna är att virket blir stabilare och lättare och det tar längre tid för en stock att torka än block/plank.
Block/plank torkar snabbare men kan förstås vrida sig lite då. Kör man med plast om och håller noga koll så kan man dock hantera detta men då pratar vi daglig koll för man vill inte det skall bli mögel.

Du vet säkert detta men ett par tips ändå, klyvslipa kedjan, fet blandning på sågen, kanske 1% extra olja och dra ner högvarvet en aning. Själv filar jag ner ryttarna en del här.
Detta gäller då man kör motorsågen i sågverk, fila aldrig ner ryttarna så mycket på en huggarsåg.
Det går åt soppa som bara den om man har en större såg så ha en extra dunk där.

/Kent
 
Hejsan

Tack för tipsen. Ni får gärna utgå från att jag inte kan något, på så vis missar jag i alla fall ingenting. Tänkte köpa en klyvslipad kedja från logosol hellre än att slipa till en standard på egen hand. Visste inte jag skulle hälla i lite extra olja, så då gör jag det. Kör på aspens alkylat. Har inte investerat i vare sig "sågverket" eller motorsågen ännu, men det lär ju bli någon större modell då jag behöver minst 90cm svärd.

Jag kommer nog att försöka göra allt som kräver sågverket/motorsåg under en sammanhängande period. Sen blir det antagligen till att avyttra grejerna igen skulle jag tro. Kanta kan jag ju göra senare i band- eller cirkelsågen.
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Hmmm, hur ofta bör jag skärpa kedjan när jag kör så här?
 
Man skärper ofta, dvs minst varje tankning! Så fort det inte kommer spånor så skärper man.

Att köpa Logosols kedjor funkar enbart om sågen man har också har det drivhjulet, annars kommer du att smälla de kedjorna på löpande band.
Det är en baggis att fila om kedjorna från 45 grader till 10 grader, jag kör med ett stift till en dremelkopia där på frihand.
Jag kör med vanlig 95 oktanig och häller i Husqvarnas olja, det blir för dyrt annars. Det man skall tänka på är att hålla sig till en soppasort på den sågen sen.
Det där svärdet kräver en monstersåg och det kommer att kosta en del.
Jag har en Husqvarna 288'a med 20" svärd och Husqvarnas 3/8 kedjor, med det har jag sågat bok, ek och alm på 70-90 cm diameter. Jag kör helt enkelt med kvartersågning.

Kedjespänning... Du kommer knappt att tro detta när du spänner men så här hårt spänner jag...
Mitt på svärdet lyfter du kedjan, när sågkroppen lyfter skall halva drivlänken vara kvar. Missar man här smäller man kedjor och detta gäller oavsett svärdslängd! Dvs du kan knappt dra runt kedjan för hand!
Sen bör man ta det piano med en ny kedja, den töjer sig och man spänner inte så hårt direkt utan tar det i etapper.

/Kent
 
Jag skulle valt en Stihl 660 som såg, utbudet av svärd och kedjor är mer anpassade till Stihls svärdfästen när det gäller Logosol.

Använd den smalare varianten av 3/8"-kedjor så får du finare snitt och det sliter mindre på sågen. Blir mindre spån också :)

Extra olja i bensinen ska inte behövas om du kör Aspen/Alkylat, det sotar bara igen en massa. Däremot är det extremt viktigt att låta sågen gå på tomgång medan du flyttar runt stockar och håller på, stänger man av sågen mellan varje snitt så bygger man upp värme ganska fort i cylindern vilket leder till värmenypning. Vi har bytt en hel del kolv/cylinder på sågar som använts till klyvsågning av just den anledningen. Kylflänsarna på cylinderna ska också hållas rena.
 
Jag tittar också på att eventuellt hitta något sätt att såga lite grövre stockar. Dock kostar det ju en hel del där den största kostnaden är motorenheten om man inte superpimpar sågverket. Man bör nog minst ha en stihl 660 och en sådan motorsåg går väl på en 10000:- nästan. Till det tillkommer 90 cm (eller större) svärd + kedjor för drygt 2000:-. Och sist men inte minst själva sågverket som kan kosta allt mellan 3000:- till 15000:- beroende på utförande och märke (Logosol Big Mill eller Granberg Alaskan Mill).

Så har man inte mycket att såga kanske det blir mer lönsamt att anlita någon som kommer och gör det åt en. Dock har jag inte hittat någon annonsör ännu som klarar virke med en diameter på 1 meter.
 
Ett tips är att maila Logosol och fråga efter sågare i ens trakt.
Jag tror heller inte på att det blir lönsamt att köpa grejorna för några stockar för man landar lätt på 20-25' såsom sagts ovan.

Ett bandsågverk klarar tyvärr oftast inte av de diametrarna annars så finns det ju folk som kör runt med typ Woodmizer och visserligen går det undan men som sagt, vad hjälper det om stocken är för grov?

Mitt tips är en stor såg, ner i svärdslängd till 20" typ och kör kvartersågning. sågbladet wobblar såklart en del men man delar stocken i alla fall så att ämnena går att hantera sen. Det är ett pyssel men det går.

Rörande sågen sen, klyvning är tufft för sågarna, de går konstant här till skillnad från hur de går i skogen. T ex så är kåpan på min svartbränd av hettan och fet blandning är ett måste. Däremot kan jag hålla med om att om man kör med Aspen så skall man inte ta i extra olja men jag vet ingen som kör den bensinen på sågverk för det kommer att kosta skjortan.

Har noll koll på Stihl utan kör Husqvarna och inte ens där är jag uppdaterad, sneglade en gång i tiden på deras 120 men 12' för motorkroppen var lite häftigt och min 288'a funkar. Däremot är den alldeles för klen med sina 6,1 hk för att ha mer än 20" på, tycker jag i alla fall. Ja, vi pratar stora sågar här *ler lite*

/Kent
 
Bra, många nyttiga tips här (y) En tunnare kedja är ett mycket bra tips, det ska jag definitvt satsa på. Inte varmköra sågen heller, kanske lite extra kylning med tryckluft från kompressorn mellan varven också. Ja, jag kör kanske på vanlig soppa + extra olja till detta arrangemang.

Kostnaden jag ser för mig är 6000:- för Big Mill Basic. Vad är det man kan få för 3000:-? Alternativet är att köra bara på jiggen för 1500:- men det känns värt de extra pengarna för Big mill basic. Sen tillkommer sågen + svärd och kedja. Betalar man "fullpris" landar man på 20000:-. Ska man bara ha det till detta enda jobb, så kan man sälja grejerna på blocket sedan, så om man ska jämföra kostnaden med att anlita någon får man jämföra den kostnaden mot nettokostnaden man själv haft efter att man sålt grejerna igen. Med lite tur kan jag få tag på en såg till riktigt bra rabatt, eller eventuellt till och med låna en. Eller så kanske jag kör på en i 288 storlek och kvartersågar. :)
 
thomasx>Du har PM
 
För 3000:- får du en Alaskan Mill. Du kan kolla på http://www.alaskanmill.co.uk/Store.aspx#P33 och bilda dig en egen uppfattning. Jag har ingen erfarenhet själv av något sågverk så har ingen aning om vad som är bäst.
 
Förresten, bra ide att ringa logosol och fråga. Hade inte tänkt på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.