mats_o skrev:
Har varit med om tre ras på SSD diskar.
Det har verkligen varit tvärkört direkt. Antingen no disk found eller ett fullständigt mosat lagringssystem som det inte går att göra nått åt.
Var det tre av tre diskar eller tre av 1000?
 
Jag vet faktiskt inte :)
lite grovt skulle jag tippa att vi har 100-200 burkar med SSD
 
Jag går själv i samma tankar som TS och har tittat mest på Samsung 830, den verkar ha bra prestanda och få problem.
 
180GB Intel 520-series inhandlad och nu stänger jag ner maskineriet för att klona. Håller tummarna för att Intels program för kloning kan läsa "bit för bit".... annars blir det jobbigt eftersom disken som ska klonas är krypterad.
 
Jag klonade med Norton Ghost. Fungerade när jag väl kom på att den primära partitionen behövde aktiveras för att W7 skulle laddas. Var lite pedant och la även upp återställningspartitionen men ärligt talat tar den nog mest värdefullt utrymme. Efter vad jag förstått nu så verkar ju risken för SSD krasch vara större än ett korrupt OS. Dessutom kan man ju göra om kloningen från original HDDn.
 
Det skulle ha funkat om det inte vore för att disken var krypterad med checkpoints FDE. Då går det nämligen inte att minska storleken på partitionen. Hade jag haft en 250GB disk hade det funkat men det var inte riktigt vettigt prismässigt... Programmet som följde med Inteldisken verkade vara rätt smidigt och enkelt att använda, förvisso rätt avskalat för att bli enkelt att använda.
 
Gropar, fällor, lås, larm och senast i raden kryptering. Det enda de hindrar är dig själv! :p
 
Den där krypteringen är idiotisk eftersom jag har en filbackup på en usb-disk bredvid datorn i väskan. Okrypterat förstås. På ett stort företag råder man dock inte själv över hur standardpcn ser ut....
 
Nyckeln under mattan var det ja.... :)
 
mats_o skrev:
Jag vet faktiskt inte :)
lite grovt skulle jag tippa att vi har 100-200 burkar med SSD
Duger åt mej, 1- 3% risk för haveri kan jag leva med. :)

100% av mina vanliga laptops har dött eller hamnat på intensivvårdsavdelning inom tre år, men Macarna verkar lite segare. Peppar, peppar.
 
Min empiriska erfarenhet:

Jag har ett tiotal SSD:er i drift hemma. Samtliga från Intel. Inga tecken på problem ännu.

Har prioriterat stabilitet och kompatibilitet, därav valet av tillverkare.

Det är diskar av olika generationer, X-25, 320, 520 etc.

Edit: Kanske skulle skrivit att de äldsta har varit i nästan konstant drift i närmare 3 år.

Mvh Stefan

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Redigerat:
Stefan_Stromberg skrev:
Jag har ett tiotal SSD:er i drift hemma. Samtliga från Intel. Inga tecken på problem ännu.

Med ett tiotal SSD hemma så bör det ju alltid vara någon som fungerar!

Nice maskinpark! (y)
 
Intel 520 180GB installerad och klar. Klonprogrammet från Intel fungerade utmärkt. Märklig känsla att datorn är helt tyst.... och fort går det. Enorm skillnad att öppna filer och program.
 
Kört med Intel 34nm 120GB SSD sen december 2010 aldrig haft nåt problem.

SSD'n sitter nu som primär disk i en ASUS G74 SX och mitt lägsta värde på Windows Aero Index är 7.2 (högsta 7.7) , bootar up Win7 på drygt 20 sekunder.
 
Detta hör väl inte riktigt till originalämnet men tänkte att det kunde vara värt att nämnas ändå.

Jag har installerat flera SSD i mina datorer och flera bekantas datorer, det har blivit några intel och några från Corsair alla har fungerat helt klanderfritt.
En gång skulle jag hjälpa en polare att konvertera en bärbar dator till SSD-disk, brukar alltid inhandla dem från Inet som finns här i stan, men just denna gång fanns det ingen vettig på lager. Fick se att Kjell & Co hade SSD i lager som hette något i stil med Team Xtreem, hyfsat tvivelaktigt namn men vi tänkte att så dåliga kan de väl inte vara.
Den höll i ca 2 månader, fick en ny utan problem på garanti, den höll i 1 vecka... viss kvalitetsskillnad.
De dog helt utan varningar, allt fungerade perfekt tills vid startförsök så kom felmeddelandet upp att ingen hårddisk var installerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.