Hej!

Jag har ett trådbundet DSC Power 608 larm med knappsats PC5508 installerat av tidigare ägare av huset. Det är inte kopplat till någon extern larmfirma med månadsabonnemang eller liknande. Larmet har nu börjat bete sig lite märkligt och det största problemet är att installationsfirman har gått i konkurs annars hade jag bett dem komma och lösa problemen :(

Problem 1 - Frånkoppling:
Tidigare har man haft ett antal sekunder på sig att slå koden och larma av systemet innan inpasseringstiden tar slut. För cirka två månader sedan så fanns det helt plötsligt ingen inpasseringstid längre utan när man passerar genom ytterdörren (magnetkontakt) så utlöser larmet inom ca 2 sekunder, dvs i princip direkt. Larmet hinner tjuta i någon sekund innan man hinner slå koden och systemet är frånkopplat.

Problem 2 - Telefonuppringare:
Det ser inte ut att finnas någon extra GSM modul men larmet är kopplat till telefonnätet via första uttaget. Jag trodde det var koplat så ifall man framöver vill komplettera med uppringarfunktion. På senaste telefonräkningen var det gjort över 200 samtal till Tele2 mobil för över 400 kr på en månad och eftersom vi aldrig ringer till mobilnätet från hemtelefonen så var detta aningen märkligt. Efter ett samtal till deras Kundservice konstaterade de att alla samtalen var gjorda till samma nummer och samtalen var väldigt korta. Min misstanke är att larmet har ringt till något programmerat mobiltelefonnummer varje gång larmet har utlösts (beskrivet i problem 1)? Då larmcentralen inte har fått någon bekräftelse tillbaka har den ringt igen några gånger i rad därav alla dessa samtalen. Kan detta stämma att larmet ringer upp ett nummer trots att jag inte har någon GSM modul?

Finns det möjligtvis någon av er som har varit med om liknande?
-Vad kan det vara för fel i det första problemet?
-Kan man själv programmera om det mobilnummer som larmcentralen ringer upp i problem 2? Det verkar vara svårt att hitta någon installationsmanual på nätet och bruksanvisningen nämner inget om detta. Dock så misstänker jag att man behöver installatörskoden för att ändra detta men den har vi aldrig fått och firman finns som sagt inte längre. Alternativt koppla bort det helt så den inte skapar kostnader på telefonräkningen varje gång den av misstag utlöses?
-Någon som vet någon firma i Malmö/Lund området som gör service på detta larm?

Jag är oerhört tacksam för svar av någon hjälpsam här på forumet!

Mvh
Henke
 
hejsan där!
Angående problem 1 så har jag inget vettigt svar att ge dig varför det blivit så tyvärr.

Problem 2 det finns en inbyggd uppringare så man behöver inte ha en extern uppringare. så det ligger ju antagligen ett nr inlagt till en mobil som tagit emot larmen, men eftersom man inte kviterrar larmet i mobilen så kommer den att ringa upp igen visst antal ggr.

Man kan själv programmera om funktioner i larmet om man känner att man har dom kunskaperna som krävs ifall om du själv inte vill pilla i det så kan jag hjälpa dig, Bor i Malmö.

Skulle misstänka att dom som installerat larmet har ändrat på installatörskoden, då är man tvungen göra en återställning av hela larmet och börja om på nytt.
 
Om installatörskoden inte är ändrad så är den 5555.

Snabbtipset för att slippa telefonräkningen är att koppla ut telelinjen, trådarna som ligger på ring och tip är telefonlinjen
Dock får du garanterat en felnotering om detta.

Du kan annars göra som krille85 säger och blåsa larmet och programmera om, håll tummarna för att installatörspärren inte är inkopplad för då är du rökt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.