Med den senaste tidens stormar, har jag börjat fundera över fastsättningen av takstolarna. Man tänkte väl inte så mycket på vindkraften utan följde bara en rekommendation jag fick och det blev med vinkeljärn på varje takstol. Om man skulle vilja förstärka denna fastsättning med ex hålband blir det lite krångligt eftersom man inte kommer åt att sätta hålbanden där man skulle vilja sätta dem. Det som återstår är att på något sätt sätta fast takstolstassen dvs den del som sticker ut utanför fasaden och fästa den i själva fasaden. Är detta möjligt, och går det att genomföra med hålband?
 
Vad satte du för vinkeljärn från första början?
Har du på något vis märkt att takstolarna rör sig på hammarbandet?
 
Jag vill minnas att det var förstärkta i dimension 105x105. Ja vid kraftiga vindar har jag en "känsla" av att de rör sig och att det "gungar" på övervåningen.
 
Jag tror det är som det ska, om det sitter 4 sådana vinkeljärn på varje takstol så är det lugnt.
Om det gungar på övervåningen så är det nog nåt annat som saknas.
Innerväggar på övervåningen?
Råspont på taket eller är det duk?
Om du har duk så kanske det är avstyvning högre upp som kanske saknas.
 
Nej, det är det som är konstigt. Jag har flera innerväggar och råspont på taket, så jag tycket det borde stabilisera tillräckligt, men något är uppenbarligen fel...
 
En förklaring den gungande övervåningen kan vara att jag inte använde golvspånskivor på golvreglarna. Jag har bara glespanel (golvvärme) och det ger kanske inte den rätta stabiliteten. Någon som håller med?
 
Jo det kan mycket väl vara det som gör att det inte känns stabilt. Man brukar rekommendera limskruvad golvspån
 
Nja, inte gungar mellanbjälklaget pga stark vind, för att man har glesat istället för golvspån.
 
Nja, inte gungar mellanbjälklaget pga stark vind, för att man har glesat istället för golvspån.
Tyvärr hittar jag ingen annan förklaring till gungande och takstolarna är ju fastsatta i bjälklaget. Men har du någon annan teori?
 
Inte utan att ha sett ett tvärsnitt av konstruktionen.
Vad har du för typ av tak, brutet/mansard?
 
Mansard, ja
 
Är det ordentligt avstyvat i stommen som takstolarna står på?
 
Skickar dig ett mail Forbo, på din e-postadress.
 
Jag vill nog veta vad du menar med att det gungar?
 
Det känns som om huset rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.