Jag håller på att projektera för att ansluta mitt hus (som håller på att byggas) till grannens brunn. Tanken är att vi ska använda samma pump till att försörja båda hushållen.

Hur kan man göra rent tekniskt gällande kopplingarna? Man får ju på något sätt parallellkoppla trycksträmbrytarna i de båda hushållen, så att båda hydropresserna kan starta pumpen. Vad händer när hydropress 1 är full och hydropress 2 behöver fyllas? Kommer pumpens tryck att "spränga" den fulla hydropressen då?
Måste man då införa elektriskt styrda ventiler på respektive ledning som öppnar i samma stund som respektive tryckströmbrytare slår till pumpen?

Tips och idéer?

/M
 
Så länge ni är hopkopplade så kommer det att vara samma tryck i hela systemet. Men ni ska väl inte ha varsin hydrofortank? Det räcker väl med en?
 
Tanken är att i så fall ha varsin hydropress men komplettera med backventiler på båda slangarna efter t-kopplingen. Om man inte riskerar att "spränga" hydropress så funkar det kanske då?
 
Varför inte två pumpar?
 
Jag är osäker på hur jag ska få ner en extra pump (djup dränkpump) bredvid hans ejektormunstycke....
 
Pumpen kommer att leverera vatten till den hydropress som har lägst tryck. Även om något går fel så att pumpen inte stannar så kommer den inte att orka spränga något. Upplägget du beskriver kommer att fungera, men varför skall ni ha varsin hydropress? Det måste räcka med en.

Erik
 
Din anslutning ska nog göras mellan pumpen och grannens hydrofor. Ejektorn nere i brunnen behöver vatten som trycks ned från ejektorpumpen så där måste vara ett flöde.
Gissar jag är bäst att säga

Då behövs ingen extra styrning utan när trycket sjunker pga att du tappar vatten så startar grannens pump.

Hygglig granne förresten. Kan vara värt att kalkylera el och underhåll av pump. Mätsre finns på blocket för en billig peng
 
Så länge ni är ihopkopplade så kommer det att vara samma tryck i hela systemet. Kopplar ni in en hydrofortank till så kommer det att vara samma tryck i båda tankarna. Det går inte att ha "min" tank som jag tar vatten ifrån och "din" tank som du tar vatten ifrån. Även om ni rent elektriskt skulle lyckas koppla in två tryckströmbrytare spelar det ingen roll, en av dem kommer alltid att vara ställd lägre än den andra och vara den som slår till först, den andra kommer aldrig någonsin att slå till.

Enda möjligheten att lyckas med ert koncept är att bygga två helt separata system där ni med ventiler kopplar in pumpen på än det ena, än det andra systemet. Det går naturligtvis, men blir väldigt komplicerat. Du måste bygga någon slags logiksystem, så när din tryckventil slår till så måste den motormanövrerade ventilen först koppla ihop ditt system med pumpen, innan pumpen startar. Men sedan måste man ha någonting som gör att även om grannens tryckventil slår till just då, så måste den vänta på sin tur. Det går säkert att lösa, men det kan nog upplevas som en utmaning.

Det enklaste är naturligtvis att du tar ditt vatten via en T-koppling någonstans på grannens befintliga system.
 
Jag tolkade idén som att det sitter en T-koppling på röret från pumpen. Mellan T-kopplingen och de två hydropresserna finns backventiler. När pumpen inte går kan trycket sjunka lägre i en hydropress än i den andra. När en av de två tryckströmbrytarna slår till kommer pumpen att höja trycket i båda hydropresserna till frånslagstrycket. Om jag inte missat något borde det fungera utan ytterligare logik, men jag förstår inte vad det skall vara bra för med varsin hydropress.

Erik
 
Jag misstänker att du vill slippa gå in i grannens hus och göra hål i väggen, dra rör mm.

Är det inte så att du tänker dig T-kopplingen på röret där vattnet är på väg upp ur brunnen. Det hade varit den trevligaste rördragningen. Det hade ju funkat om det varit dränkbar pump men ejektorprincipen kräver cirkulationen och en extra pumpring som ger tryckhöjning på vattnet till hydropressen.

Skulle det kunna fungera om du sätter en vanlig pump som du kopplar på T-röret vid brunnen på uppkommande vatten? Som funkar som tryckhöjare för ditt vatten. Suger ju lite också.

Lite klurigt faktiskt. Tappar du vatten och du låter din tryckströmbrytare starta pumpen i ditt hus samt grannens, kommer det då nåt vatten till din pump? Han förbrukar inget vatten men ejektorn får väl vatten från "tryckringarna" och vatten borde tryckas upp och din pump tar hand om flödet. Hans hydropress tar inget mer vatten så länge han inte vrider på en kran men ejektorn fortsätter att få vatten från "näst översta ringen" i ejektorpumpen.

Din tryckströmbrytare skulle kunna ge signal till en extra kontaktor på grannens pump. När din pump startar startar samtidigt grannens.

Kolla med en ejektorpumpinstallatör. Han har nog gjort några liknande installationer.

Har inte läst nåt positivt om dränkpumpar så du kan nog inte få grannen att byta så länge ejektorpumpen fungerar. Dyra men driftsäkra.

Tycker att det borde funka. Det blir bara en del av vattnet du tappar av troligen men mängden kanske stör ejektorpumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.