Hallå

Precis införskaffat en makita bhp451, ett riktigt monster.

Maskinen är ju 3-växlad, normalt har jag bara haft 2 växlar att köra på så nu blev jag osäker.

Vilken växel skall man köra vad med?

Den drar ju i vilken skruv som helst på vilken växel som helst känns det som men antar att det finns riktlinjer, typ, stora skruv an, mellan skruv 2an och borra på 3an eller nått.

Hur gör ni?
 
Den e grym, har den och skruvade altan på 3an, snabbare går det inte. 140 slagskruvdragarn går mycket saktare
 
TrollMann skrev:
Den e grym, har den och skruvade altan på 3an, snabbare går det inte. 140 slagskruvdragarn går mycket saktare
Köpte ett paket med 451 och 140 lxt202 tror jag det heter, Har inte mer än testat maskinerna, inte kört dom i skarpt läge än.

Fick också en svart laddare som var lite mindre än min andra till bhp452an. Skulle tydligen vara en nyare version annars lika
 
Men det är väl bara att köra, orkar maskin dra runt skruven så är det OK.
Hinner man inte stanna när skruven är idragen så kör man för fort på för hög växel.
Det är bara att öva.

Protte
 
Som prototypen har nämnt så använder man bara så hög växel man vill om maskinen orkar med utan att smälla av. :)
 
Min erfarenhet efter ett husbygge är att bitsen smäller av innan dessa LXT Makita tappar orken, även om man köper bits i bra kvalitet.
Jag kör 90% av allt på hösta växeln.
 
Ska du skruva spelar det mindre roll vad du har för varvtal så länge du kan hantera hastigheten och stanna vid rätt läge. Men växeln kommer till sin rätt när du ska borra, t.ex. hålsåg eller borning i metall. Jag brukar köra i ettan när jag ska borra i rostfritt så att jag hinner pressa maskinen tillräckligt hårt för att borrskären ska gräva sig in i materialet. Och stora hålsåg kan vara skönt att köra på ettan eller tvåan så man slipper alltför stor vridning i armbågen vid eventuell fastkörning.
 
Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet efter ett husbygge är att bitsen smäller av innan dessa LXT Makita tappar orken, även om man köper bits i bra kvalitet.
Jag kör 90% av allt på hösta växeln.
Dom är säkert starka men att dom skulle dra av t.ex ett Wera T40 bits känns lite otroligt. :confused:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.