Hej,

Jag kommer inom kort att skicka in en bygglovsansökan och är lite nyfiken hur länga det tar att få ett bygglov idag när den nya lagen har varit i burk i snart ett år.

Använder de allt som oftast de 10 veckorna som de enligt lag har på sig eller har processen snabbats upp så de inte behöver hela den tiden? Eller ser de kanske till att hitta något att slå ner på så de kan få ytterligare 10 veckor...

Framförallt är jag intresserad av att veta hur det ser ut i Uppsala kommun.
 
Här på västkusten skickade jag in ansökan i början i februari, kompleterade torsdag förra veckan och beviljat bygglov kom med posten idag (onsdag).
Det hela har nog med hur stort projekt du har att göra med.
 
Bygglov ny villa i göteborg tog för mig 8 månader :p
 
Hur kunde det ta 8 månader? Så länge får det ju inte ta.....
 
Det ska vara kompletta handlingar.
 
Bygglov ny villa/garage har för mig just nu tagit 4.5 mån, vi är inte i mål annu.
10v regeln gäller efter kompletta handlingar och det är tjänstemännen som avgör när handlingarna är kompletta.
I vårt fall har de aldrig, trots att vi frågat många ggr, bekräftat om och när vår ansökan kan räknas som komplett, på så vis kan ärendet pågå hur länge som helst. Under resans gång har det då och då kommit nya krav på kompletteringar, krav som vi aldrig hört talas om och krav som aldrig nämnts tidigare i ärendet.

Nu ska vårt ärende upp i byggnadsnämnden eftersom vi (trots att vi håller oss inom planbestämmelserna) inte får lovet beviljat av tjänstemännen.
 
Generellt verkar det som att merparten av kommunerna prioriterar ärenden som inkommit efter den 2/5 2011 i och med att de ansökningarna omfattas av 10-veckorsregeln.

Tydligen översvämmades flera stadsbyggandskontor av bygglovsansökningar innan den nya lagen trädde i kraft. Det paradoxala är att dessa ofta har lägre prioritet då de inte omfattas av 10-veckorsreglen samt att det i många fall inte är kompletta ansökningar. Folk har mer eller mindre skickat in ansökningar på måfå/ej kompletta.
 
Så det enda som hände med nya Bygglagen var att kommunerna kunde fördubbla bygglovsavgifterna? Om de inte hinner/vill behandla bygglovet i tid så är det bara att begära in komplettering av vad som helst? Typ RAL-kod för vindskiveplåtarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.