Hantverkare vill inte åtgärda fel/påpekanden från besiktningsman efter att jobbet är "klart".
Kan jag då göra en anmälan till t ex ARN?
Jag har inte bestämt om jag vill ta in annan hantverkare eller om jag kan tänka mig att
leva med felen. Gäller golvläggning.
 
S
vad för fel är det?
 
Man kan alltid göra en anmälan till ARN men om dom ens bryr sig om problemet och i så fall om företaget bryr sig om ett ev utslag är ju en helt annan sak. Det är lite övertro i ARN enligt mitt tycke.
 
ARN är ganska stelbenta och tar inte upp ärenden äldre än 6 månader, men ditt problem är kanske av senare datum.
Jag hade en reklamation en gång till ett vid den tidpunkten känt företag, BPA. De vek sig inte förrän jag gick till en jurist, som skrev ett brev och hotade med rättsliga åtgärder. Vi enades slutligen om en ekonomisk kompensation. Tyvärr så kan det vara ganska jobbigt ibland.
 
Dom tog ju upp på Plus härom sistens att man hur man än vrider och vänder på det vilken typ av företag/bransch det än gäller så är man som konsument utsatt och får kämpa som ett djur men ändå riskera att inte få sin rätt eller att varken KV, ARN eller jurist vill ta tag i ärendet och driva det.
 
När det gäller ARN ,är det bevisbördan som gäller,o det är du som konsument so har den bevisningen
min erfarenhet säger att har man rätt o bra bevis,har man stor möjligheter att få rätt i ARN

Man har 3 års reklamationsrätt o 6 mån på sig att anmäla sedan motparten avvisat krav eller inte svarat
 
Jojo...men vad är det värt att få rätt hos ARN om företaget skiter i deras rekomendationer? Ett oseriöst företag skiter nog fullständigt i rekomendationerna och väntar in en ev rättegång som då konsumenten får ta tag i....detta utan råd från ARN då de heller ej får ge konsumentråd.
 
Glufsglufs skrev:
Jojo...men vad är det värt att få rätt hos ARN om företaget skiter i deras rekomendationer? Ett oseriöst företag skiter nog fullständigt i rekomendationerna och väntar in en ev rättegång som då konsumenten får ta tag i....detta utan råd från ARN då de heller ej får ge konsumentråd.
Dom flesta följer ARN rekommendationer ,men visst det finns företag som struntar i om dom kommer på svarta listan
Rekommendation kan ju ges av kommunal konsumentvägledning,hur mycket det sen är värt!!
det är ju dock enkelt att bli medlem i villaägarna ,o få en del juridisk hjälp gratis
 
Frågan är...hur många kollar råd och röns lista innan dom anlitar någon för en tjänst egentligen? Jag har då aldrig brytt mig om den och ska jag vara ärlig så hade jag nog inte brytt mig som företagare om jag hamnat där heller faktiskt.
 
Glufsglufs skrev:
Frågan är...hur många kollar råd och röns lista innan dom anlitar någon för en tjänst egentligen? Jag har då aldrig brytt mig om den och ska jag vara ärlig så hade jag nog inte brytt mig som företagare om jag hamnat där heller faktiskt.
Jag förstår att du är företagare!
 
Elkludde skrev:
Jag förstår att du är företagare!
Har varit.
 
Fungerar bättre inom bilar och husvagnar, om du är ansluten till MRF eller HRF tvingas du som företagare följa ARN:s utslag. Vet inte hur det fungerar med branschorganisationer inom den sektor vi diskuterar mest i detta forum men en tanke vore ju att det styrs upp hårdare. Visst du kan alltid välja som företagare att stå utanför men o andra sidan lätt för oss konsumenter att se vilka som är seriösa och välja undvika dom.
 
Petzzon skrev:
Fungerar bättre inom bilar och husvagnar, om du är ansluten till MRF eller HRF tvingas du som företagare följa ARN:s utslag. Vet inte hur det fungerar med branschorganisationer inom den sektor vi diskuterar mest i detta forum men en tanke vore ju att det styrs upp hårdare. Visst du kan alltid välja som företagare att stå utanför men o andra sidan lätt för oss konsumenter att se vilka som är seriösa och välja undvika dom.
I dom flesta branscher är det nog tvingande att följa ARN s beslut ,men i bygg . bilfirmor o dylika verkar det som många strutar i ARN rekommendationer,man har tydligen tillräckligt med jobb ändå
Om näringsikaren struntar i ARN så har man som konsument säkert betydligt lättare att få framgång med tvisten i ett domstolsförfarande

När det gäller fastighetsmäklare o försäkringsbolag,följer man ARN rek.

I gårdagens Fuskbyggarna visar det hur kunden råkar illa ut p g a fuskbyggare inte rättar sig efter ARN rek.man kan fråga sig hur många husägare som råkar så illa ut ?
 
Ingen är tvungen att följa ARN, de ger rekomendationer till lösning i tvister, inte några myndighetsbeslut. Det handlar helt enkelt om företaget i fråga bryr sig om de hamnar på Råd & Röns svarta lista eller inte, något som kanske är känsligare för en del branscher än byggbranschen.

Domstolen tar ingen hänsyn till ARN:s utslag vid en ev förhandling då det är de båda parternas bevisföring som gäller mer än att dom hörsammar en oberoende part i det hela, alla domstolsbeslut kan ju ändå överklagas.

Det finns många olika företag som fått "fel" mot kund genom utredning av ARN men det är ändå ett domstolsbeslut som är gällande i det stora hela.
 
Glufsglufs skrev:
Ingen är tvungen att följa ARN, de ger rekomendationer till lösning i tvister, inte några myndighetsbeslut. Det handlar helt enkelt om företaget i fråga bryr sig om de hamnar på Råd & Röns svarta lista eller inte, något som kanske är känsligare för en del branscher än byggbranschen.

Domstolen tar ingen hänsyn till ARN:s utslag vid en ev förhandling då det är de båda parternas bevisföring som gäller mer än att dom hörsammar en oberoende part i det hela, alla domstolsbeslut kan ju ändå överklagas.

Det finns många olika företag som fått "fel" mot kund genom utredning av ARN men det är ändå ett domstolsbeslut som är gällande i det stora hela.
Och Säkert många anmälare som som inte fått bifall pga att det saknas bevis vilket ARN bedömer efter
troligen är det byggbranschen som mest struntar i ARN,o så länge ROT avdragen finns
har dom ju jobb ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.