andersmc skrev:
Jag menade på det du ska bygga av. Vad ska du ha för dimensioner på det virke du ska använda?
Det är 21x95 planhyvlat jag baserar det hela på. Med de dimensionerna kan jag få fram djup i dörrspeglarna.

Min lgh är från 30-talet och alla lister, dörrar och fönsterkarmar har frästa avrundningar. Dessa vill jag återskapa på skjutdörrarna så troget originalen som möjligt. Så jag måttade upp med ett skjutmått och fann efter visst fruktlöst letande på CO, Bauhaus, K-Rauta, etc:
http://toolbox.se.24-7webhosting.com/shop/templates/product.aspx?ProductGuid=WP09035&GroupGuid=1678
och sen med en notfräs drar jag ned för ytterligare "en våning" med försänkt kant.

På golvlisterna jag gjorde nyligen blev resultatet av den fräsningen skitbra.:)

Vidare när lgh renoverades av förra ägaren innan jag flyttade in, revs ramarna runt köksfönstret bort (säkert av goda skäl) men ersattes med en annan profil.
Det skulle jag vilja fixa på samma vis... möter dock visst motstånd från sambon här som tycker att "det är fint ändå".

På 70-talet byttes balkongdörrarna (ett utåtgående par så vackra) ut mot en "modern" standardvariant som öppnas inåt... Önskar man kunde ha en funktionellt modern dörr där med spröjsa fönsterdel som öppnas inåt, men som ändå kunde smälta in och bevara stilen.
 
Ezcobar skrev:
Det ligger ett snickeri vid ättekulla. [länk]

Dom kan garanterat hjälpa dig!
Tack Ezcobar!
De dök upp i resultatlistan när jag googlade. Du har handlat av dem förr, låter det som?
Hälsningar

Edit: Japp. De kan hjälpa mig. :)
 
Redigerat:
undret skrev:
Det är 21x95 planhyvlat jag baserar det hela på. Med de dimensionerna kan jag få fram djup i dörrspeglarna.
Då blir det ju perfekt med limfog. Fomstabilt och bra. Givet då att du kommer att ytbehandla, men det för modar jag att du ska.
 
andersmc skrev:
Då blir det ju perfekt med limfog. Fomstabilt och bra. Givet då att du kommer att ytbehandla, men det för modar jag att du ska.
Stämmer! Behöver inte vara homogent trä. Det måste vara lättarbetat då jag ska försänka för att kunna montera dessa handtag infällt:
http://www.habo.com/web/Skjutdorrsh...tdorrshandtag/Skjutdorrshandtag_7100-641.aspx

Det hade jag tänkt göra på ett tidigt stadium före hopmontering för att det ska vara lite mer hanterbart.
 
Idag fick jag leveransen från Helsingborgs Finsnickeri. Verkligen skillnad mot brädgårdsvirket... Naturligtvis blir löpmeterpriset högre, ca dubblat.

Jag köpte en bräda i samma dimension från byggmax för att göra ett litet dörrpar (bara 30cm hög och 60cm breda) för att dels kunna se till att positionera beslag och takskena rätt och säkra upp att allt löper fritt, och dels öva med fräsmaskinen och dra erfarenheter från det.

Det hade sett ut det om jag fäst skenan i taket bara för att sen inse att det inte blev marginal att hänga upp dörrarna...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.