Som Ullberg nämner tidigare, glöm inte bort att skaffa ETS http://www.knx.org/se/knx-tools/ets4/prices-ordering/ den kostar en stor slant och den är näst intill ovärderlig om du tänkte programmera själv. Annars får du hitta en som programmerar åt dig för dyra timarvoden.

Jag har använt min en hel del, tex när jag "behövde" ändra i tv-rummet, taklamporna var kopplade tillsammans i början, nu kan jag (utan att dra nya kablar) tända dom var för sig (tre lampor). Lägga till bevattning i trädgården. Ändra vid vilken ljusnivå yttre lampor skall tända vid och så vidare..


EDIT: stavning & lite mer grejer jag har ändrat..
 
Redigerat:
anette_jonas,

Okej, ja det verkar vara precis vad jag söker. Men kostar ca 2 500 kr så det blir lite blodigt.

znitz,

Absolut, man måste skaffa ETS. Kan själv tycka att det är synd att det inte finns någon konsument-licens för rimliga pengar... knx.org måste ju inse att bara ett fåtal köper och att resten skaffar det på "annat sätt" när det gäller privatpersoner.
 
Det var en bra tråd det här!!!

Håller just på att försöka bilda mig en uppfattning om KNX, hur det funkar, vad man kan göra (allt, verkar det som) och hur barskrapad jag skulle vara efter en installation... och oj så mycket matnyttigt det fanns att läsa här!! Vilka fantastiska ideer!!!

vi bygger dock ut huset stegvis och nu i första läget är det kök och hall + lite källare som ska eldras. Och det är ju ett ganska litet projekt, väl avgränsat, som kanske vore lämpligt att prova KNX på, tänker jag.

Men massor av frågor dyker upp. Kanske hör de hemma i en "KNX for dummies" tråd - passar de illa här får mod gärna flytta ut dem. Men here we go.

Fattar jag det rätt om det måste gå en ENSKILD kabel till varje strömförbrukare (de kan inte seriekopplas, alltså), och att besluten om VILKEN strömförbrukare som en viss styrmojäng ska styra sker i nån typ av central enhet (som kan programmeras)?

På nån sida jag läste fanns det ju nån maxlängd på busslängden (700 m??), men det kanske inte är den sammanlagda kabeln utan snarare maxavståndet mellan någon enskild givare och förbrukare?

Om man ska dra el, men är osäker på att / om man vill gå KNX vägen, är det då möjligt att gå en "mellanväg" så att man drar infrastrukturen (rören) för KNX:et när man ändå har väggarna ofärdiga, men inte kopplar in dem förrän vid ett senare tillfälle? Till strömförbrukarna antar jag att man drar en extra tomrör för bussen. Men hur gör man vid tryckknapparna? I en "ren" KNX installation behöver de väl inte matas med 230 ström alls, men i en traditionell så är väl själva poängen att brytaren sitter på kabeln den styr? Kan man göra någon smart lösning här?

Sen till själva strömförbrukarna och framför allt deras uttag. Kan en "traditionell" uttag bytas rakt av mot ett knx dito, utan att man måste riva en del av väggen? Eller är de väldigt olika i form etc?

Till slut - vad av en KNX installation är det nödvändigt att en elektriker gör, och vad kan man göra själv? Kan och får, alltså, enligt försäkringar och dylikt. TYVÄRR är ingen i hushållet elektriker...

Kommer att följa denna tråd med spänning!!!
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
McGonagall skrev:
Det var en bra tråd det här!!!

Fattar jag det rätt om det måste gå en ENSKILD kabel till varje strömförbrukare (de kan inte seriekopplas, alltså), och att besluten om VILKEN strömförbrukare som en viss styrmojäng ska styra sker i nån typ av central enhet (som kan programmeras)?

På nån sida jag läste fanns det ju nån maxlängd på busslängden (700 m??), men det kanske inte är den sammanlagda kabeln utan snarare maxavståndet mellan någon enskild givare och förbrukare?

Om man ska dra el, men är osäker på att / om man vill gå KNX vägen, är det då möjligt att gå en "mellanväg" så att man drar infrastrukturen (rören) för KNX:et när man ändå har väggarna ofärdiga, men inte kopplar in dem förrän vid ett senare tillfälle? Till strömförbrukarna antar jag att man drar en extra tomrör för bussen. Men hur gör man vid tryckknapparna? I en "ren" KNX installation behöver de väl inte matas med 230 ström alls, men i en traditionell så är väl själva poängen att brytaren sitter på kabeln den styr? Kan man göra någon smart lösning här?

Sen till själva strömförbrukarna och framför allt deras uttag. Kan en "traditionell" uttag bytas rakt av mot ett knx dito, utan att man måste riva en del av väggen? Eller är de väldigt olika i form etc?

Till slut - vad av en KNX installation är det nödvändigt att en elektriker gör, och vad kan man göra själv? Kan och får, alltså, enligt försäkringar och dylikt. TYVÄRR är ingen i hushållet elektriker...

Kommer att följa denna tråd med spänning!!!

Hej, Jag har själv inte KNX utan använder Philips Dynalite, dock är tekniken den samma till stor del så jag skall försöka svara på dina funderingar. Andra får gärna rätta mig om jag har fel. :)

Varje strömförbrukare behöver som du säger en egen tändtråd förutsatt att du vill kunna styra den separat från andra strömförbrukare. Men har du tex tre taklampor i ett rum som du inte vill styra individuellt utan vill tända samtidigt räcker det med en tändtrån för alla tre. Tändtråden kopplas sedan till en ledig kanal på aktuator (tror jag det kallas på KNX-språk) som sitter i centralen.

De 700 metrarna är totallängden på själva buskabeln som kopplas seriellt mellan knapparna. Om det skulle vara så att man behöver längre bus får man dela upp den i två eller flera, kan dock inte tänka mig att 700 m inte räcker till en normalstor villa.

Det går mycket väl att dra traditionellt nät i rören för en knx-installation. Det man får göra med knapparna är att man får lägga rören för dessa i ett stjärnnät från central ut till knapp. Bussen lägger man vanligtvis i serie. När man kör det traditionella nätet får man då koppla ihop knapparna med förbrukarna i centralen och när du byter till ett bus-system så kommer det att gå åt extra bus-kabel för att kunna koppla knapparna i serie. Detta för att man behöver gå tillbaka till centralen och ut i nästa rör i och med att man skapat ett stjärnnät. Man klarar nog sig med 700 meters buslängd i alla fall men jag är tveksam till att du faktiskt sparar några faktiska pengar på det då den traditionella elen kommer bli dyrare och sedan om du vill gå över till KNX så blir den kostnaden högre. Det är nästan alltid dyrare med att konvertera än att bygga nytt.

Då är det bättre att du inte kör knx rakt igenom utan kombinerar det med ett traditionellt system. Så har vi gjort. I vissa rum såsom gästtoa, tvättstuga, skafferi och garage mm har vi endera satt en rörelsesensorer eller traditionella tryckknappar. Vi har även ett par uttag som har konstantström.

Vi använder vanliga Eljo Trend som uttag, intelligensen sitter i centralen.

Kanske att du kanske kan koppla in busen själv då det är svagström men jag har för mig att det skrivits om det på forumet tidigare och det är möjligt att det fanns en massa bestämmelser som säger annat.
 
Redigerat:
ullberg
McGonagall skrev:
Fattar jag det rätt om det måste gå en ENSKILD kabel till varje strömförbrukare (de kan inte seriekopplas, alltså), och att besluten om VILKEN strömförbrukare som en viss styrmojäng ska styra sker i nån typ av central enhet (som kan programmeras)?
Det är du själv rätt fri att välja, fyra huvudtopologier som jag ser det:

1) allt backat till centralen, alla aktorer i centralen. Det ger väldigt bra möjligheter men samtidigt går det åt mycket FK (inte allt för stort problem) och det blir lätt grymt rörigt i centralen. En stor fördel med denna approach jämfört med 2) är att kostnaden per styrd utgång blir lägre (en aktor med fyra utgångar är billigare än 4 aktorer med en utgång var)

2) uttag etc. ligger i "klassisk" slinga, och parallellt med den slingan läggs även en busslinga. När man sen vill styra ett vägg eller lamputtag sätter man en puck i dosan och kopplar in den på bussen. Även om denna ligger helt i linje med KNX tankar om decentralisering tycker jag det är sällan man ser den, två faktorer är väl priset (se resonemanget ovan) och att det lätt blir väldigt trångt i dosorna, där det dessutom egentligen ska vara en skiljevägg mellan bussens SELV och primären.

3) Till en central kopplingspunkt (ex. takdosa) i varje rum drar man ex. en 7x1,5. vilket gör det möjligt att (i centralen) skapa typsikt 4 styrda tändtrådar och 1 obruten. Dessa fördelar man sedan över rummet, och om man ändrar sig ändrar man i rummets kopplingspunkt.

4) man fördelar ett antal undercentraler över huset, typiskt en per två rum (som ligger vägg i vägg). dessa centraler innehåller KNX-aktorerna för dessa rum, och efter det blir lösningen densamma som i 1 fast med lite färre trådar i varje central.

McGonagall skrev:
På nån sida jag läste fanns det ju nån maxlängd på busslängden (700 m??), men det kanske inte är den sammanlagda kabeln utan snarare maxavståndet mellan någon enskild givare och förbrukare?
Det finns gränser för alla dessa, totallängd på linjen (en buss, sen kan man om det behövs skapa fler linjer som kan kommunicera med varandra), maximalt avstånd mellan de aktorer som är "längst i från varandra" sett över hela linjen och maximalt avstånd mellan två närliggande deltagare.

Jag minns inte avstånden (sök så hittar du säkert, det finn en fin liten bild på det) men skulle jag gissa är det typ en kilometer totalt i en linje, en halv kilometer mellan de detagare som är längst från varandra och 100 meter mellan två enskilda deltagare (men kolla upp det för jag kan vara helt fel ute). I en villainstallation är det sällan man behöver bry sig, om det inte är så att man har många byggnader som är lite utspridda, men då lägger man det typiskt i olika linjer.

McGonagall skrev:
Om man ska dra el, men är osäker på att / om man vill gå KNX vägen, är det då möjligt att gå en "mellanväg" så att man drar infrastrukturen (rören) för KNX:et när man ändå har väggarna ofärdiga, men inte kopplar in dem förrän vid ett senare tillfälle? Till strömförbrukarna antar jag att man drar en extra tomrör för bussen. Men hur gör man vid tryckknapparna? I en "ren" KNX installation behöver de väl inte matas med 230 ström alls, men i en traditionell så är väl själva poängen att brytaren sitter på kabeln den styr? Kan man göra någon smart lösning här?
Ja det går bra, lite beroende på topologi ovan blir det lite olika lösningar men om man tänker igenom hur man vill ha det sen tror jag allt är möjligt. Det är dock inte ovanligt att det blir ännu trängre i dosor, för man kanske har glömt någon extra (separat) matning och måste utnyttja dosor och rör på ett lite ineffektivt sätt. Hur man gör med tryckknapparna beror lite på hur man gör den "traditionella" installationen. Det är inte helt ovanligt att man har en central kopplingspunkt enligt 3) ovan, och från den går det till brytaren och tillbaka (där det kopplas till lampan), i så fall backar man ut ledningarna och nöjer sig med bussen. I andra fall går det vidare direkt till lampan, eller till något vägguttag (VU) och då får man väl lämna det och se till att det finns plats för bussen också.

Det behöver dock riktigt noggrann planering för att det ska funka. Men det är typiskt något som din elektriker är expert på.


McGonagall skrev:
Sen till själva strömförbrukarna och framför allt deras uttag. Kan en "traditionell" uttag bytas rakt av mot ett knx dito, utan att man måste riva en del av väggen? Eller är de väldigt olika i form etc?
i en KNX-installation använder man inga speciella uttag, man har helt vanliga och bryter bara inkommande ström, antingen centralt eller med en puck bakom uttagen (och i så fall behöver man ju få plats med dessa puckar, går oftast men kan blir krångligt.

McGonagall skrev:
Till slut - vad av en KNX installation är det nödvändigt att en elektriker gör, och vad kan man göra själv? Kan och får, alltså, enligt försäkringar och dylikt. TYVÄRR är ingen i hushållet elektriker...
Det mesta är behörighetskrävande arbete, allt som hör till 230/400v är fasta installationer som är behörighetskrävande. Bussen skulle du väl kunna dra själv men eftersom den ofta mynnar ganska nära primärspänningen blir det väl ett gränsfall (och det är här som det egentligen ska vara skilda utrymmen, vet inte hur väl det praktiseras i verkligheten). Dessutom är nog din elektriker betydligt effektivare på att dra även busskabeln...

Det som du får göra är att programmera systemet, och då kommer istället problemet att licensen kostar så mycket att det troligtvis inte lönar sig för en villa. kanske finns det en andrahandsmarknad för dessa licenser, jag har ingen aning och har egentligen svårt att tro det (i princip bara företag som köper dem)


McGonagall skrev:
Kommer att följa denna tråd med spänning!!!
;)

/U
 
Precis, intelligensen sitter i elskåpet, eller vad man numera skall kalla dem..
Men, mycket blir det om man vill kunna styra saker här och där i huset.

Så om du skall bygga ut i framtiden så bör du välja skåp med utrymme redan från början.
 
  • DSC_0010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
znitz skrev:
Precis, intelligensen sitter i elskåpet, eller vad man numera skall kalla dem..
Men, mycket blir det om man vill kunna styra saker här och där i huset.

Så om du skall bygga ut i framtiden så bör du välja skåp med utrymme redan från början.
Det där lär ju vara något större än en villa?

Om inte så undrar jag lite hur mycket styrda utgångar det är samt hur allt är uppdelat.
6 jordfelsbrytare känns lite lyx. :)

Vad är det för system?

Håller på att installera ett smarthouse system i en villa nu nämligen och jag tyckte jag tog i som valde en 180 modulers central. :)
 
Redigerat:
ja jo, det är en rätt stor villa, med källare och uterum inräknat så är det drygt 400kvm
Alla lampor i huset går att styra, det är 8 dimmrar om jag minns rätt, utebelysning runt om blev väl 7-8 områden, hmm.

8 stycken 16-aktors, plus en 16-aktor som styr markiserna. Ett flertal vägguttag är styrda, värmesystemet är inkopplat... Spis, ugn, Diskmaskin, TM/TT och inkommande vatten och gas kan också styras.

Jag får kanske flytta detta till en annan tråd?

Ibland saknar att jag inte kan stänga strömmen till barnens datorer.. får väl bygga ut skåpet :eek:
 
znitz skrev:
ja jo, det är en rätt stor villa, med källare och uterum inräknat så är det drygt 400kvm
Alla lampor i huset går att styra, det är 8 dimmrar om jag minns rätt, utebelysning runt om blev väl 7-8 områden, hmm.

8 stycken 16-aktors, plus en 16-aktor som styr markiserna. Ett flertal vägguttag är styrda, värmesystemet är inkopplat... Spis, ugn, Diskmaskin, TM/TT och inkommande vatten och gas kan också styras.

Jag får kanske flytta detta till en annan tråd?

Ibland saknar att jag inte kan stänga strömmen till barnens datorer.. får väl bygga ut skåpet :eek:
KNX?
16 aktor är alltså en med 16 utgångar?
8 * 16 = 128 styrningar?

Det är inte dåligt isåfall.
Men då har du fan styrning på allt isåfall. :)
 
Nu har jag beställt det första iallafall så jag kan börja testa:
1st IP interface
1st 8 portars 16A brytaktor
1st Strömförsörjning
1st 2 vägs tryckknapp
20st kabelkontakter
100m kabel

Kommer dock behöva en massa mer. Vi skall styra varje eluttag på separat kanal......

Dags att börja programmera :)

/M
 
Ett tips när det gäller att programmera är att försöka ordna huset i sektioner (våningar, elskåp etc) och dela upp värme, belysning, eluttag, och annat när du grupperar då blir det lite lättare när du vill ändra i framtiden.
Ett annat tips, använd var femte nummer eller vad du nu vill, så att om skall lägga till saker senare så finns det lite "luft" i nummerserierna.

Skall se om jag kan ta en skärmdump på min installation så kanske det kan ge tips (bra eller dålig) men det ger i alla fall en känsla av vad man kan göra i ETS.
 
maeron,

Har själv klurat på de där kabelkontakterna. Kräver en knx-komponenter normalt att man sätter kontakter på buskabeln? Dvs att de har ingångar för kontakter.
 
jaso skrev:
maeron,

Har själv klurat på de där kabelkontakterna. Kräver en knx-komponenter normalt att man sätter kontakter på buskabeln? Dvs att de har ingångar för kontakter.
Vissa sorter har både och (dvs kontakt och klämkontakt) vissa baar uttag för kontakt. Kolla på produktbeskrivningen på komponenten.

Det rekomenderas att man använder dessa då man splittar kabeln och de kostar inte så mycket så jag köpte ett antal.

/martin
 
maeron skrev:
Vissa sorter har både och (dvs kontakt och klämkontakt) vissa baar uttag för kontakt. Kolla på produktbeskrivningen på komponenten.

Det rekomenderas att man använder dessa då man splittar kabeln och de kostar inte så mycket så jag köpte ett antal.

/martin
Okej, tackar. Då beställer jag också lite kontakter.
 
jaso skrev:
Absolut, man måste skaffa ETS. Kan själv tycka att det är synd att det inte finns någon konsument-licens för rimliga pengar... knx.org måste ju inse att bara ett fåtal köper och att resten skaffar det på "annat sätt" när det gäller privatpersoner.
Med risk att bli raderad av moderator eller liknande så är det här väl något där man kan våga sig på att ladda ner en piratkopia och köra den på en dator som bara används för just detta...


Det vore bra om standarden i sig läckte ut så att nån kan skriva ett fritt tredjepartprogram och för den delen så att vem som helst utanför "de stora drakarna" kan tillverka utrustning för bussen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.