Hej!

Jag har ett hus med konstaterat höga radonvärden via en långtidsmätning samt en undersökning för radonsanering. radon i huset är ca 5-800bq. Höga värden runt golvbrunnar, trösklar etc. Det är markradon och huset står på en singelbädd. Förslaget jag fått är att montera en radonsug med ett el två sugpunkter i mitten av huset. Kostnad ca 30 000kr. Har en del erfarenhet av ventilation sen tidigare och framförallt VVS då jag har egen rörfirma.

Finns det nån anledning till varför det ej skulle fungera att jag själv tätar de otätheter jag hittar. Borrar ett hål i golvet och monterar ett rör där som jag sedan kopplar till tex en 100mm kanalfläkt som suger under betonggolvet? I mitt huvud verkar det hela väldigt enkelt. Missar jag något? Har möjlighet att låna dosor efter ingreppet för att kunna mäta resultatet.

Håller även nu på att dränera mitt hus. Har funderat på om man inte borde kunna få liknande effekt genom att montera fläkt på dräneringsrören? Frågan är ju bara vad mer man suger upp utifrån dagvattenledningarna?! Är mera skeptisk till detta själv än den första metoden.

Tackar på förhand och tackar även för detta trevliga forum!

MVH Kalle
 
Hej Kalle,

Vi bor i ett gammalt hus med "platta på mark". För ett par år sedan beställde vi en mätning kallad Spårfilm med filter, små svarta dosor som hängdes upp i ett par rum. De hängde en vinter och gav ett snitt på 350 Bq/m3.

Jag funderade ett tag på åtgärd och fick klart för mig att det kunde bli väldigt dyrt med konsulter osv.

När en granne hade gjort ett jobb i sitt golv och berättat att de dränerande lagren sjunkit 10-20 cm fick jag en idé. Jag köpte en utomhusfläkt Östberg RS100 och en varvtalregultor VRS hos Luftbutiken. Jag anslöt ett 100 mm ventrör från utsidan in under plattan och monterade fläkten på utsidan av huset. VRS:en kopplades in och ställdes på 75% där fläkten lät lite mindre. Jag tätade ordentligt med vanligt fogskum för det har jag sett ventgubbar göra. Större hål i markplattan där elmatningen går in t.ex. tätades med aluminiumplåt och silikon. Brunnar och annat smått hoppade jag över.

Fläkten har snurrat hela vintern och ny spårfilm ar suttit uppe. I veckan fick vi svaret som var mycket glädjande: mindre än 20 Bq/m3, i praktiken radonsanerat.

Mitt råd är att det är väl värt att prova att suga någonstans under byggnaden, så att radongasen tar den vägen i stället för in i huset. Fläkt och regulator kostar under 2000:-!
 
Hej!

Beställde idag en CK 100 C kanalfläkt samt en 5stegs trafo. Ska köpa lite rör och böj i dagarna. Det jag klurar mest på är hur jag ska ta ett snyggt hål i golvet då jag har matta och inte vill förstöra den för mycket. Har tänkt dra 100 el 110mm rör. Ev konar jag ned litet precis innan hålet för enklare håltagning.

Återkommer med rapport
 
  • Gilla
Dr Rulle
  • Laddar…
Kalle LKPG skrev:
Hej!

Beställde idag en CK 100 C kanalfläkt samt en 5stegs trafo. Ska köpa lite rör och böj i dagarna. Det jag klurar mest på är hur jag ska ta ett snyggt hål i golvet då jag har matta och inte vill förstöra den för mycket. Har tänkt dra 100 el 110mm rör. Ev konar jag ned litet precis innan hålet för enklare håltagning.

Återkommer med rapport
Hej!

Knäpp gärna kort på hur du går tillväga !
Har själv förhög radonhalt i mitt hus.. & har tänkt att lösa det själv.
Vore bra & få lite tips & hjälp från er som gjort egen radonsug :)

Mvh/
Andreas
 
oldswede skrev:
Hej Kalle,

Vi bor i ett gammalt hus med "platta på mark". För ett par år sedan beställde vi en mätning kallad Spårfilm med filter, små svarta dosor som hängdes upp i ett par rum. De hängde en vinter och gav ett snitt på 350 Bq/m3.

Jag funderade ett tag på åtgärd och fick klart för mig att det kunde bli väldigt dyrt med konsulter osv.

När en granne hade gjort ett jobb i sitt golv och berättat att de dränerande lagren sjunkit 10-20 cm fick jag en idé. Jag köpte en utomhusfläkt Östberg RS100 och en varvtalregultor VRS hos Luftbutiken. Jag anslöt ett 100 mm ventrör från utsidan in under plattan och monterade fläkten på utsidan av huset. VRS:en kopplades in och ställdes på 75% där fläkten lät lite mindre. Jag tätade ordentligt med vanligt fogskum för det har jag sett ventgubbar göra. Större hål i markplattan där elmatningen går in t.ex. tätades med aluminiumplåt och silikon. Brunnar och annat smått hoppade jag över.

Fläkten har snurrat hela vintern och ny spårfilm ar suttit uppe. I veckan fick vi svaret som var mycket glädjande: mindre än 20 Bq/m3, i praktiken radonsanerat.

Mitt råd är att det är väl värt att prova att suga någonstans under byggnaden, så att radongasen tar den vägen i stället för in i huset. Fläkt och regulator kostar under 2000:-!

Hej!

Hur gjorde du när du grävde under grunden ?
Mitt hus står på en grusås vet du om det är något speciellt man bör tänka på ?
Tacksam för svar.

mvh/
Andreas
 
Hej

Har inga kort då jag inte riktigt vet vart kameran är just nu. CK 100 fungerade det inte med så jag gick på det många av radonfirmorna kör med o med den fungerar det super. http://www.luftbutiken.se/kanalflakt--varmeflyttare/3812-ostberg-kanalflakt-ire-125-c-107l-s.html Kör fläkten på tre av fem på trafon och snittar runt 60bq uppe:) Tippar att det kostat ca 4000-5000kr allt som allt och då är det proffsgrejer monterade på ett bra sätt. Mitt hus stod på singelbädd så jag grävde ut med händerna i hålet jag borrade samt dammsög för att få bort ev borrkax som kan hindra luftflödet. Ang din grund så vet jag inte säkert men personligen skulle jag försöka gräva ut hålet så mycket jag kunde och sen fylla med singel innan jag sätter i sugröret.

Har du betonggolv har jag sett att de har billigare diamantbott på jula för betong. Säkert inget att hänga i granen men ska man inte använda så ofta borde det duga. Jag lånade ett borr när jag borrade mitt hål. Det va fört mig den struligaste jobbigaste delen. Att få ett hål utan att förstöra mattan i pannrummet. Skulle jag göra det igen skulle jag köpa diamantkronan på Jula.

Kan tillägga att jag inte tätat ett skit i plattan då jag är väldigt tveksam till hur man skall lyckas med det på ett bra sätt utan att det blir fult. Metoden bygger ju på att skapa ett undertryck under huset och då behövs det inte tätas antar jag. Tror det är nått firmorna kör lite med för att rättfärdiga ett högre pris. Hur skall man tex täta en tröskel på ett bra och snyggt sätt?

GL
/Kalle
 
Redigerat:
Tack för svaret...
Men hur långt ner grävde du ut hålet ?
Ska man lägga singel i botten av hålet & runt sugröret ?
Är det sugrör med massa hål i ena änden som man för ner i hålet (det man borrat upp)
Var har du satt fläkten?
Varför funkade inte CK 100:an !?

1000 frågor :) Men är inte tokhaj på detta men vill om jag kan fixa radonsug utan
att blanda in konsultfirma för att få ner kostnaden.

När Du hittat kameran (om inte den ligger i hålet du borrade) ;)
så knäpp gärna kort på ditt system.
Det vore snällt !

mvh/
Andreas
 
Borde man inte göra tvärt om; skapa övertryck i huset så kan inte radonet komma in, utan sipprar ut vid sidorna eller via dräneringen.:|
 
Övertryck i huset fungerar nog oxå men det kan skapa många andra problem.
 
Hej igen!

Hur ska röret se ut som ska ner i marken ?
Ska det vara små hål i det eller ?

Tacksam för svar !

mvh/
Andreas
 
Gjorde en snabb skiss på hur jag menar.....
radonsug.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man göra nått åt det hållet ?
Singelgrus mellan plaströret & betongplattan & grus ?
Kanske hålen inte behöver vara så högt upp som på bilden ?

Tacksam för svar ! :)

mvh/
Andreas
 
Redigerat:
Jag trädde bara nde mitt rör så långt som det var betong ungefär. tror hålen varken gör till el från. Därefter tätade jag runt röret med silicon.
Gör det inte för avancerat:)

MVH
Kalle
 
Bearmountain skrev:
Gjorde en snabb skiss på hur jag menar.....
[bild]
Ska man göra nått åt det hållet ?
Singelgrus mellan plaströret & betongplattan & grus ?
Kanske hålen inte behöver vara så högt upp som på bilden ?

Tacksam för svar ! :)

mvh/
Andreas
Ser ut som en OK lösning. Röret som sådant behöver egentligen bara gå ner genom plattan. Så länge du genererar undertrycket under plattan ska det fungera, du behöver mao inte egentligen gräva ner röret något. Speciellt inte om ditt dränerande lager har sjunkigt så du har mellanrum mellan plattan och singelbädden (eller vad nu ditt dränerande lager består av)
 
Kalle LKPG skrev:
Jag trädde bara nde mitt rör så långt som det var betong ungefär. tror hålen varken gör till el från. Därefter tätade jag runt röret med silicon.
Gör det inte för avancerat:)

MVH
Kalle
Är fläkten inte så kraftig så den suger upp grus med mera om man bara "ställer" ner
röret med stora hålet nertill ?

Min konstruktion tänkte jag att man slipper "skit" i fläkten men kanske man
inte behöver ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.