Hej! Jag är på desperat jakt efter en köksfläkt. Den ska vara
- frihängande (dvs köksö)
- anpassad för centralventilation/självdrag
och gärna
- aluminium/rostfritt med en glasplatta, rak eller bågad nedtill
- kosta mindre än 10.000 helst under 8.000

Finns det någon som har några tips? Håller på att bli galen, vare sig ikea eller franke säger sig ha frihängande med spjäll. Men jag kan ju inte vara den enda som vill ha en köksö i en gammal bostadsrätt så hur gör jag? :)
 
Kolfilterfläkt är väl det enda du får sätta in i en bostadsrätt.
 
Köp en vanlig fläkt av kännt märke.
Se till att det finns venilationsgaller i kåpan längst uppe vid taket. Genom dessa ska all luft ut.
Ersätt Stålfiltret med ett Kolfilter.

Stek på!

Vad du får och inte får sätta in är väl olika från förening till förening, emn i 99 fall av 100 är det Kolfilter som gäller :p
 
Daniel_179 skrev:
Hej! Jag är på desperat jakt efter en köksfläkt. Den ska vara
- frihängande (dvs köksö)
- anpassad för centralventilation/självdrag
och gärna
- aluminium/rostfritt med en glasplatta, rak eller bågad nedtill
- kosta mindre än 10.000 helst under 8.000

Finns det någon som har några tips? Håller på att bli galen, vare sig ikea eller franke säger sig ha frihängande med spjäll. Men jag kan ju inte vara den enda som vill ha en köksö i en gammal bostadsrätt så hur gör jag? :)
För att skaffa en köksfläkt som skall kopplas till centralventilationen så får köksfläkten inte ha en egen motor. Det skall vara ett mekanisk spjäll . Dvs kåpan kan se likadan ut utanpå men mekanismen för att suga ut luften inuti är olika.

Vad du kan göra är att skaffa bara själva spällmekanismen från t.ex Futurum och be en plåtslagare bygga (den frihängande) kåpan till spjällmekanismen. Då får du det precis så som du vill ha det.

Det enda jag tycker låte lite märkligt är det du säger att det skall vara en frihängande köksfläkt med koppling till centralventilationen. Detta kräver ju att du har ett hål i _taket_ där du skall koppla in utsuget från din köksfläkt. Det låter väldigt ovanligt för att vara i ett flerbostadshus (läs bostadsrätt). På de flesta bostadsrätter sitter hålet till centralventilationen på en vägg i köket.

I alla fall, det som är förbjudet i nästan alla flerbostadshus med centralventilation är att koppla en fläkt med _egen motor_ till centralventilationen. Då pressar du nämligen in ditt stekos till dina grannar (lär upptcäkas ganska fort...). Centralventilationen är inte konstruerad för köksfläktar med egna motorer.


Om du inte redan har en köksö sedan tidigare, utan skall bygga den--> glöm inte att förankra den till golvet på nåt sätt, vilket är speciuellt viktigt nu när det låter som att du har el dragit till köksön.


 
Förstår att du tycker det är märkligt att den är frihängande, men vad jag har gjort är helt enkelt att flytta spisen till mitt i rummet och en köksö. Så jag får skarva fläkten från köksön till utsuget som mycket riktigt sitter vid en vägg i köket.

Måste man verkligen gå så långt att en plåtslagare bygger fläkten? Jag tycker att det borde finnas någonstans där detta går att köpa som färdig produkt.

Hur är det med fläktar som har en extern motor, går de att användas på något sätt?
 
Daniel_179 skrev:
Förstår att du tycker det är märkligt att den är frihängande, men vad jag har gjort är helt enkelt att flytta spisen till mitt i rummet och en köksö. Så jag får skarva fläkten från köksön till utsuget som mycket riktigt sitter vid en vägg i köket.

Måste man verkligen gå så långt att en plåtslagare bygger fläkten? Jag tycker att det borde finnas någonstans där detta går att köpa som färdig produkt.

Hur är det med fläktar som har en extern motor, går de att användas på något sätt?
Innan du genomför planerna på att skaffa en fläkt till köksön med mekanisk spjäll och skarvning bör du noggrant tänka genom hur stora förlustarna i sugförmåga blir av skarvningen. Ring och prata med t.ex Futurum så kan dem räkna ut hur många % förlorad utsugsförmåga du får för varje meter förlängning samt förlorad utsugsförmåga för varje böj i slangen och för varje skarv. Risken finns att det i slutändan inte blir nåt utsug alls att prata om.

Hur skall du dölja förlängningsslangen från köksöfläkten till centralventilationsuttaget i väggen?

Orsaken till att du inte har så lätt att hitta kombinationen mekanisk spjäll i en frihängande köksfläkt att köpa som färdig produkt är just för att det är väldigt ovanligt att göra på det sättet, med tanke på att centralventilationsuttaget sitter i väggarna på flerbostadshus.

 
Så här gjorde vi när vi bodde i BRF (och fick ok av både föreningen och på OVK).

Vi satte en vanlig frånluftsventil i röret upp till centralen.
Sedan satte vi en vanlig fläkt med kolfilter och återcirkulation (i princip alla har det) i en annan del av köket. Den genom kolfiltret renade luften blåser alltså rakt ut i rummet. Fläktarna på taket suger luften ur köket.
 
Hm, jag har en fundering..

I mitt kök sitter frånluftsventilen längst uppe i hörnet så den kommer hamna precis ovanför köksskåpen, bakom den täckskiva som kommer sitta mellan skåpen och taket.
I denna täcksida tänkte jag fräsa ur ett ventilgaller och sen låta köksfläkten blåsa rakt ut i den "lådan" som skapas ovanför skåpen, bakom täcksidan.

Finns det risk för övertryck i den, så det blåser ut i centralventilationen?
 
Morsning
Kul forum det här. Finns många vilsna själar, var själv en sådan för ett tag sedan :cool:.
Det här med köksfläkt är en mindre vetenskap. Och något som ganska många, de flesta av de som vi träffat, kökssäljar inte kan ett sk-t om.
Som jag skrivit i ett annat forum så har vi fastnat för Europakök och deras produkter. Men kan även starkt rekommendera, stavas det så  :-?, deras personal. Verkar verkligen veta vad dom snackar om. Det här med fläkt fick vi en ordentlig genomkörare på. Och f-n vet om man inte lärde sig nåt. Kan lova att det är mycket att tänka på, längd på kanal, antal böjar, storlek på köket osv. osv.
Men som sagt, vi fick kanon hjälp på Europakök i Väsby.

Åk dit och kolla, tror dom säljer "bara" fläktar också, vi valde en frihängande från Thermex. Väl värt ett besök.

//Fraggelberget
 
Illunion skrev:
Hm, jag har en fundering..

I mitt kök sitter frånluftsventilen längst uppe i hörnet så den kommer hamna precis ovanför köksskåpen, bakom den täckskiva som kommer sitta mellan skåpen och taket.
I denna täcksida tänkte jag fräsa ur ett ventilgaller och sen låta köksfläkten blåsa rakt ut i den "lådan" som skapas ovanför skåpen, bakom täcksidan.

Finns det risk för övertryck i den, så det blåser ut i centralventilationen?
Varför inte dra ett rör ut ur lådan, så att du har en ventil till fläkten och en till frånluften bredvid varandra. Det hade vi i vårt förr-förra kök.
 
Kolla med Franke.

Jag köppte en 602 inte frihängande men den är anpassad för centralventilation.
Kolla deras övrig produktsortiment eller ring dom och berätta om ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.