Jag har tröttnat på vår trappa från 1970, furun har mörknat betydligt. Funderar på att renovera trappan genom att låta en hantverkare montera trappsteg i ek av Lundbergs fabrikat eller liknande. Alltså nya trappsteg ovanpå befintliga.
Nu till min fråga. Ni som har gjort detta, har det därefter uppstått knarr i trappan?
 
Någon med erfarenhet av dylik renovering av egna eller andras trappor?
 
Jag har använt Lundbergs steg. Om stegen knarrade innan så kommer de göra det efteråt också. Tror inte de kan orsaka att knarr uppstår om man inte monterar dem väldigt tajt mot vangstyckena.
 
Följer du beskrivningen kommer du montera stegen med minst 1-2 mm luft mellan vangstyckena och stegen som du sedan fyller med latexfog eller lämplig produkt. Så stegen i sig ska inte kunna orsaka knarr om man följer denna beskrivning. Om du däremot redan har knarr från början kommer stegen inte heller lösa det. Knarrfritt först mao om du lider av det
 
Tack för användbar information!

Då jag inte själv har sett en trappa som renoverats på detta sätt undrar jag om resultatet kan vara både bra och prisvärt. Vad jag förstår så kostar det en hel del.
 
Alternativen jag hade var snikrenovering (typ bara slipa ner och måla) eller att köpa helt ny trappa (L-trappa, 13 steg). Ny trappa skulle gå loss på +30k och renoveringen kostade runt 8k inkl. räcken och färg till vangstyckena så det kändes prisvärt. Blev klart godkänt. Räckena byggde jag förresten själv av en köksbänkskiva i ek då fabrikstillverkade var hutlöst dyra.
 
Klart prisvärt att betala 8.000:- för renoveringen, vilket dock innebär mycket eget arbete. Om man ska leja bort arbetet tillkommer förstås kostnaden för ett antal hantverkstimmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.