är det någon vänlig mänska somk kan tala om för mig om effecta lambda har kylslinga för det är ju lite skilnad på priset på de olika syrventilerna....och ni som har effectan är ni nyda med pannan kan ju inte hitta någon som har haft problem med den mvh /tobbe
 
Måste du ha kylslinga då? Har du öppen expansion behöves det ingen SYR.
 
jag ska ha ett slutet system för jag har inte lust att dra nytt rör upp på vinden....tog bort det gammla när jag instalerade luft/vatten pump som nu ska ut så man kan få riktig värme
 
tobbe_turbo skrev:
jag ska ha ett slutet system för jag har inte lust att dra nytt rör upp på vinden....tog bort det gammla när jag instalerade luft/vatten pump som nu ska ut så man kan få riktig värme
En skramlande värmepump som går på importerad kol-el är inget mot en varm bioränslebrasa och en varm skön murstock.. ;) Speciellt när Kung Bore härjar om vintern.. (y)

Ur ren säkerhetssynpunkt och ur driftsynpunkt så finns det inget som slår ett system med öppen expansion och separat ångblåsningsledning direkt från panntoppen.. Då behöver man inte vara orolig för fastärjade s-ventiler och dito SYR-skit :). Kombinerar med en tryckmanometer ovanför pannan som man slänger ett öga på vid eldning. Då ser man nivån i expansionskärlet och trycket i systemet.
 
L
enligt prislistan kostar kylslinga 3 175: -
med andra ord, det "ingår" om man betalar extra för det.
 
då kan man ju lika gärna köpa syrventil 5067 istället blir ju i prinsip samma kostnad
 
tobbe_turbo skrev:
då kan man ju lika gärna köpa syrventil 5067 istället blir ju i prinsip samma kostnad

Det är två delar av samma system. När pannan blir för varm skickar syr ventilen kallvatten genom kylslingan.
Antingen har man båda eller ingen av de delarna.
 
men om man ska ha slutet tryckkärl så har jag läst någonstans att man ska ha 3 oberoende säkerhetsåtgärder kommer man upp e det om man inte har syrventil????
 
Ska du verkligen ha tryckkärl då? Det ställer större krav på rördragning om systemet ska fungera, något de flesta rörkrökare INTE fixar. Sen innebär det en stor, dyr burk med begränsad livslängd om du ska ha en rimlig tankstorlek.

Bättre att sätta ett öppet kärl lågt än att välja tryckkärl om du inte orkar dra ett rör uppåt i huset.
 
Åskar skrev:
Ur ren säkerhetssynpunkt och ur driftsynpunkt så finns det inget som slår ett system med öppen expansion och separat ångblåsningsledning direkt från panntoppen.. Då behöver man inte vara orolig för fastärjade s-ventiler och dito SYR-skit :). Kombinerar med en tryckmanometer ovanför pannan som man slänger ett öga på vid eldning. Då ser man nivån i expansionskärlet och trycket i systemet.
Håller med Åskar! Om du har möjlighet så ordna till öppen expansion. Du kommer inte att ångra dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.